Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bedre akslerasjon og mer effekt - software

Startet av Amper, torsdag 18. april 2013, klokken 23:36

« forrige - neste »

Amper

Jeg tar opp 2 emner her under samme tråd for de er relaterte til hverandre.

Det kan sannsynligvis være rom for å øke dreimoment og effekt NOEN % uten å modifisere hardware. Fjerne begrensinger som vi kaller det fossilbil-verden (trimme)..

Hvis dreimoment ikke kan økes kan det kanskje holdes konstant (600nm) lengere opp i turtallskalan og effekten skyter i været når farten kommer opp..  ::)

En annen måte å forbedre akslerasjonen på uten å påvirke motor/regulering vil være og bytte utveklsling på gir eller sette på mindre rullediameter hjul i det minste som et ekspriment..  personlig vurderer jeg å delta på street legal (201 m) for veigående biler neste år for moro skyld.. ved å sette på minimum dia hjul ville akselrasjonen forbedres godt så sant det er feste for hjulene..

hvor liten felg vil kunne gå over bakbemsene ? noen som har en ide ? jeg har ikke sjekket enda.. men ser det kan bli en sak at antispinn slår inn når bakhjul og forhjul har forskjellig dia..  :P
P85D :o)

ohh

Tror man har funnet ut at det mest sannsynlig ikke er plass til 18" på Model S.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Amper

minimum størrelsen bestemmes som regel av forhjulene som som regel har større bremser.. bak kan det godt være plass for mindre jeg får sjekke bremse skivedia.  :)
P85D :o)

glaserud

Fra specs-sida:

front: 355 mm x 32 mm; bak: 365 mm x 28 mm
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Amper

Takk for svar, det var uventet at den de hadde større OD bremseskive bak.. vekten er riktignok noe større bak.. men vekten flyttes mer over forhjulene under oppbremsing og normalt dimensjoneres det for den settingen.. regen bremser også med 6okw.. men det kan de ikke ta høyde for i alle sammenheng..

P85D :o)

Amper

hvis noen vil prøve dette en dag så gir feks. dekk dim. 235/30-18 en rulle dia på litt under 600 mm som igjen betyr ca 105 mm mindre rulel dia. en orginalen.. dette gir ca. 17% mer krefter i bakken frem til enn får turtall nok til full effekt.. altså en direkte 0-100 M5 blodkiller (hvis det er feste nok) og 4 sekunder tallet nærmer seg i det fjerne..   ;D

jeg ville tro 18" felger vil gå over med en snau margin..  :o
P85D :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA