Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Muligheter for å benytte dobbeltlader mellom Stavanger og Østfold

Startet av Gjermund, torsdag 18. april 2013, klokken 12:28

« forrige - neste »

Gjermund

Hei.

Er det noen som vet hvor det er mulig å få benyttet dobeltladere?

Ser ingen grunn til å måtte ha det i grasjen. Nå er ikke Stavanger på prioritet for hurtiglader, og dessverre går ikke Stavagner-Østfold på en ladning. Det er nok den strekningen jeg kommer til å kjøre mest langtur.

Kallagtunet

Jeg har oppfattet Oslo Stavanger som en av strekkene som skal dekkes. Jeg vil tro det som blir satt opp der også vil kunne brukes av Østfoldinger som kommer med bastøfergen :-D

Gjermund

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 13:33
Jeg har oppfattet Oslo Stavanger som en av strekkene som skal dekkes. Jeg vil tro det som blir satt opp der også vil kunne brukes av Østfoldinger som kommer med bastøfergen :-D

Om Oslo Stavanger blir dekket da er også Stavanger Østfold dekket, men trodde det var Oslo, Bergen og Trondheim som var førsteprioritet.

Ingen som vet noe om det er noen muligheter f.eks. i Kristiansand eller Arendal til å bruke dobbeltlader?

Kallagtunet

#3
Jeg har oppfattet det slik at det var, strekningene til Trondheim, Bergen og Stavanger fra Oslo som prioritet i Norge.

Jeg har det fra Elmo:

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. april 2013, klokken 22:07
Tesla hadde fremvisning på Holmensenteret  i Asker idag.
Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.
Jeg sa at Elon sa bare én pr strekning så sa han har han visste for han hadde selv vært å sjekket konkrete mulige steder.

eclipse

Sitat fra: Gjermund på torsdag 18. april 2013, klokken 12:28
Hei.

Er det noen som vet hvor det er mulig å få benyttet dobeltladere?

Ser ingen grunn til å måtte ha det i grasjen. Nå er ikke Stavanger på prioritet for hurtiglader, og dessverre går ikke Stavagner-Østfold på en ladning. Det er nok den strekningen jeg kommer til å kjøre mest langtur.

Vet ikke om vi mener det samme, men dobbetlader har ingenting med hurtiglader å gjøre. Det kommer sikker Type 2 Mode 3 ladere over hele Norge etterhvert, men med en Twincharger kan du lade med maks 22 kwh uansett.

Supercharger kommer også helt sikker mellom Oslo og Stavanger, det er bare et tidspørsmål. Alternativet slik jeg ser det på kort sikt er ChaDemo lader som dekker Sørlandskysten, da lader du med 50 kwh likestrøm rett inn på batteriet og trenger en maks en times ladestopp ca i Kristiansand
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Corny

Da blir det middag og lading i Kristiansand når bilen hentes i Oslo og kjøres hjem til Stavanger en gang før jul!
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

takktakk

Sitat fra: Corny på fredag 19. april 2013, klokken 00:26
Da blir det middag og lading i Kristiansand når bilen hentes i Oslo og kjøres hjem til Stavanger en gang før jul!

Du vil ikke heller hente den på senteret som kommer opp i Stavanger... De søker folk der, så da er vel ting underveis :)
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Gjermund

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. april 2013, klokken 21:13
Sitat fra: Gjermund på torsdag 18. april 2013, klokken 12:28
Hei.

Er det noen som vet hvor det er mulig å få benyttet dobeltladere?

Ser ingen grunn til å måtte ha det i grasjen. Nå er ikke Stavanger på prioritet for hurtiglader, og dessverre går ikke Stavagner-Østfold på en ladning. Det er nok den strekningen jeg kommer til å kjøre mest langtur.

Vet ikke om vi mener det samme, men dobbetlader har ingenting med hurtiglader å gjøre. Det kommer sikker Type 2 Mode 3 ladere over hele Norge etterhvert, men med en Twincharger kan du lade med maks 22 kwh uansett.

Supercharger kommer også helt sikker mellom Oslo og Stavanger, det er bare et tidspørsmål. Alternativet slik jeg ser det på kort sikt er ChaDemo lader som dekker Sørlandskysten, da lader du med 50 kwh likestrøm rett inn på batteriet og trenger en maks en times ladestopp ca i Kristiansand

Det var kanskje litt uklart. Lurer på om jeg vil ha behov for dobbeltlader før superlader blir satt opp (siden ingen vet når det skjer).

Behøves det dobbeltlader for å benytte ChaDemo?

Om jeg forstår rett lader ChaDemo litt fortere enn dobbel hastighet av dobbeltlader, stemmer  dette?

Er ChaDemo adapter tilgjengelig? Eller vet vi at det vil være det når vi får bilene rundt oktober?

Da er det vel ikke noe behov for dobbeltlader om ChaDemo er godt ytbygget på sørlandet?

Griffel

Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 08:46
1 Behøves det dobbeltlader for å benytte ChaDemo?
2 Om jeg forstår rett lader ChaDemo litt fortere enn dobbel hastighet av dobbeltlader, stemmer  dette?
3 Er ChaDemo adapter tilgjengelig? Eller vet vi at det vil være det når vi får bilene rundt oktober?
4 Da er det vel ikke noe behov for dobbeltlader om ChaDemo er godt ytbygget på sørlandet?
1 Nei
2 Opptil 50 kW
3 Nei/Nei
4 Tja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Sitat fra: Griffel på fredag 19. april 2013, klokken 09:12
Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 08:46
1 Behøves det dobbeltlader for å benytte ChaDemo?
2 Om jeg forstår rett lader ChaDemo litt fortere enn dobbel hastighet av dobbeltlader, stemmer  dette?
3 Er ChaDemo adapter tilgjengelig? Eller vet vi at det vil være det når vi får bilene rundt oktober?
4 Da er det vel ikke noe behov for dobbeltlader om ChaDemo er godt ytbygget på sørlandet?
1 Nei
2 Opptil 50 kW
3 Nei/Nei
4 Tja.

Takk for klare svar, men nr 3 gjør jo at vi fortsatt er usikre på nr 4.

Håper på mer infor om ChaDemo eller hurtiglader før jeg skal finalisere.

eclipse

Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 09:43
Sitat fra: Griffel på fredag 19. april 2013, klokken 09:12
Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 08:46
1 Behøves det dobbeltlader for å benytte ChaDemo?
2 Om jeg forstår rett lader ChaDemo litt fortere enn dobbel hastighet av dobbeltlader, stemmer  dette?
3 Er ChaDemo adapter tilgjengelig? Eller vet vi at det vil være det når vi får bilene rundt oktober?
4 Da er det vel ikke noe behov for dobbeltlader om ChaDemo er godt ytbygget på sørlandet?
1 Nei
2 Opptil 50 kW
3 Nei/Nei
4 Tja.

Takk for klare svar, men nr 3 gjør jo at vi fortsatt er usikre på nr 4.

Håper på mer infor om ChaDemo eller hurtiglader før jeg skal finalisere.

Hvis du ser videoen fra Elon's besøk på Alnabu så er svarene:
1. Nei, ChaDemo er likestrømslader som bypasser bilens innebygde lader
2. Ja, 50 kw direkte til batteriet
3. Ja, Elon sa at ChaDemo adapter kommer når bilene kommer, men han sa ikke dato.
4. Tja, mangen spår at ChaDemo er på vei ut og blir erstattet av Type 2 ladere, og da får du brukt for dobbeltlader. Hvis du skal på ferie i Europa har du ihvertfall brukt for dobbeltlader for her satses det på Type 2/combo
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Gjermund

Sitat fra: eclipse på fredag 19. april 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 09:43
Sitat fra: Griffel på fredag 19. april 2013, klokken 09:12
Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 08:46
1 Behøves det dobbeltlader for å benytte ChaDemo?
2 Om jeg forstår rett lader ChaDemo litt fortere enn dobbel hastighet av dobbeltlader, stemmer  dette?
3 Er ChaDemo adapter tilgjengelig? Eller vet vi at det vil være det når vi får bilene rundt oktober?
4 Da er det vel ikke noe behov for dobbeltlader om ChaDemo er godt ytbygget på sørlandet?
1 Nei
2 Opptil 50 kW
3 Nei/Nei
4 Tja.

Takk for klare svar, men nr 3 gjør jo at vi fortsatt er usikre på nr 4.

Håper på mer infor om ChaDemo eller hurtiglader før jeg skal finalisere.

Hvis du ser videoen fra Elon's besøk på Alnabu så er svarene:
1. Nei, ChaDemo er likestrømslader som bypasser bilens innebygde lader
2. Ja, 50 kw direkte til batteriet
3. Ja, Elon sa at ChaDemo adapter kommer når bilene kommer, men han sa ikke dato.
4. Tja, mangen spår at ChaDemo er på vei ut og blir erstattet av Type 2 ladere, og da får du brukt for dobbeltlader. Hvis du skal på ferie i Europa har du ihvertfall brukt for dobbeltlader for her satses det på Type 2/combo

Er det sannsynelig at ChaDemo går ut før superladerne er på plass?

eclipse

Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 10:55
Sitat fra: eclipse på fredag 19. april 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 09:43
Sitat fra: Griffel på fredag 19. april 2013, klokken 09:12
Sitat fra: Gjermund på fredag 19. april 2013, klokken 08:46
1 Behøves det dobbeltlader for å benytte ChaDemo?
2 Om jeg forstår rett lader ChaDemo litt fortere enn dobbel hastighet av dobbeltlader, stemmer  dette?
3 Er ChaDemo adapter tilgjengelig? Eller vet vi at det vil være det når vi får bilene rundt oktober?
4 Da er det vel ikke noe behov for dobbeltlader om ChaDemo er godt ytbygget på sørlandet?
1 Nei
2 Opptil 50 kW
3 Nei/Nei
4 Tja.

Takk for klare svar, men nr 3 gjør jo at vi fortsatt er usikre på nr 4.

Håper på mer infor om ChaDemo eller hurtiglader før jeg skal finalisere.

Hvis du ser videoen fra Elon's besøk på Alnabu så er svarene:
1. Nei, ChaDemo er likestrømslader som bypasser bilens innebygde lader
2. Ja, 50 kw direkte til batteriet
3. Ja, Elon sa at ChaDemo adapter kommer når bilene kommer, men han sa ikke dato.
4. Tja, mangen spår at ChaDemo er på vei ut og blir erstattet av Type 2 ladere, og da får du brukt for dobbeltlader. Hvis du skal på ferie i Europa har du ihvertfall brukt for dobbeltlader for her satses det på Type 2/combo

Er det sannsynelig at ChaDemo går ut før superladerne er på plass?

Nei, det er helt uaktuelt. ChaDemo er allerede på plass og vil være det lenge ennå. Det vi spår er at det vil komme en ny ladestandard og at Chademo muligens er for dyr til å være fremtidsrettet. Men de som allerede er satt opp kommer nok til å stå lenge ennå, men dette er bare synsing og rykter.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA