Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på Tesla Model S Performace+ vs BMW 528ia med tilsvarende utstyr.

Startet av tk74, tirsdag 16. april 2013, klokken 11:28

« forrige - neste »

tk74

Hei

Jeg satt og lekte meg litt med hva prisforskjellen ble på disse 2 bilene med noenlunde tilsvarende utstyr :)

Tesla Model S Performace fullspekket med utstyr.
421,6 Hk. 600 Nm.
      
Grunnpris(NOK)            595 000   
21" Sølv Høyytelsesdekk        22 250   
Performance pluss         36 700   
Panoramatak i helglass          9 550   
Tech-pakke           23 850   
Lydstudio-pakke             6 050   
Pakkehylle                               1 600   
Dobbeltlader                               9 550   
Bakovervendte seter                   9 550   
Cold Weather Package                   8 500   
Security Package                               2 650   
Lighting Package                               2 300   
Parking Sensors                               2 850   
SUM                                        730 400

BMW F10 5 serie 528ia          
245 hk. 350 Nm.    
      
Grunnpris bil med automatgir (NOK)                            653800   
Oppvarmet baksete                                                        4210   
Soltak i glass                                                                   14700   
Klimaautomatikk (2-soner klima)                                            4430   
M sportsratt i skinn (Tesla orginalt levert med sportsratt)         2660   
Elektrisk Setejustering                                                       12200   
Alarm                                                                                 5300   
Comfort Acceess (Nøkkelfri åpning og låsing av bil)                     9750   
Park Distance Control (Parkeringssensor)                                 6950   
Ryggekamera                                                                     4640   
Atmosfærebelysnig                                                        3110   
EDC (Demperkontroll) (Vet at dette ikke er det samme)        14400   
Xenon                                                                                10300   
Gjennomlastingsystem (delte bakseter)                                  4300   
Dekktryksmonitor                                                          3320   
Utvidet tilkobling for telefon.                                               1110   
Internet                                                                      1110   
HIFI system professional                                                        10900   
Navigasjonssystem Professional                                             21500   
Nappaskin i seter og interiør                                             33500   
BMW lettmetallfelg W-eke 332 19"                                            26200   
SUM                                                                              848390   

For meg som skal ha denne bilen i firmaet er det ingen tvil om hva som blir rimeligst både for meg privat og for firmaet totalt med de fordelene det er på elbil i dag :) Bmw'n er 117 990 dyrere i innkjøp en Teslaen.
Mindre Hk og Nm. På Teslaen får jeg halv firmabilskatt. Det blir også halv arbeidsgiveravgift for firma på Teslaen. Mye mindre "drivstoffkostnader" Rimeligere servicekostnader. Ikke bompengeavgift. Mye lavere årsavgift. Forsikringen blir ca. det samme på disse 2 bilene.  Det eneste som trekker i BMW fordel er 5 års garanti eller 200 000 km.

Når man ser på hva utstyret til Teslaen vs BMW koster syntes jeg ikke dette er galt i det hele tatt.





   
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

vrom

Ikke glem at "alle" får rabatt hos bmw, tror ikke det er uvanlig med 8% (ex avgifter)

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på tirsdag 16. april 2013, klokken 11:55
Ikke glem at "alle" får rabatt hos bmw, tror ikke det er uvanlig med 8% (ex avgifter)
Å slippe å gå ørten runder med forhandler og presse pris i ukevis for å unngå å bli lurt er en vesentlig fordel ved å handle hos Tesla! Den viktigste grunnen til å velge Model S over 5-serie etter mitt syn er den elektriske drivlinjen. Har du først kjørt Model S blir 5-serien lite interessant, selv om 528 skulle vært billigere enn Model S. For meg handler ikke dette om kroner og øre, men moderne og spennende kontra traust og gammeldags.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vrom

Nåja, uten de utrolige subsidiene man får i Norge hadde ingen her på forumet så mye som vurdert Tesla..

Og 528 er ikke akkurat passat :D

Når det er sagt, ser fram til å få min rullende ipad i garasjen

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på tirsdag 16. april 2013, klokken 12:30
Nåja, uten de utrolige subsidiene man får i Norge hadde ingen her på forumet så mye som vurdert Tesla..

Og 528 er ikke akkurat passat :D

Jeg hadde vurdert Tesla selv om incentivene ikke hadde vært slik de er. Hadde den fulgt avgiftssystemet hadde den fått en del fradrag pga 0 Co2 utslipp.

At 528 ikke er Passat kan jeg skrive under på. Har sittet på i siste 5-serie, og det er en flott bil! Men den er ingen match for Model S nettopp fordi grunnpakken (fossil drivlinje) etter mitt syn er blitt gammeldags. Litt som Nokia Communicator vs iPhone. Den ene var et tyngre arbeidsverktøy med lengre historie og mer versatil. Allikevel er iPhone å foretrekke :)

En parallell er at jeg ville foretrukket Golf interiøret over Leaf, men skulle jeg hatt en bil i den klassen hadde det blitt en Leaf, for jeg kjøper ikke en ny fossilbil nå i 2013.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: vrom på tirsdag 16. april 2013, klokken 12:30
Nåja, uten de utrolige subsidiene man får i Norge hadde ingen her på forumet så mye som vurdert Tesla..

Subsidiene spesifikt for elbil avgiftsmessig er kun årsavgift og merverdiavgift. Effekt på elmotorer og vekt på batteri regnes ikke med på hybrider, dermed blir det kun mva. å betale.

Jeg hadde fortsatt kjøpt en Model S, men det hadde blitt en standard 85kWh med litt mindre utstyr isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stianrod

Om Model S hadde forbrenningsmotor, ville det kostet over 1,5 mill å få bilen inn i Norge.

Da har jeg lekt meg litt med tollvesnets kalkulator for innføring av bil, og oppgitt Model S sine verdier på pris, hk og vekt, og BMW 550i sine verdier på CO2 og NOX.  Jeg antar det kunne vært noe i nærheten av det Model S hadde sluppet ut, om den hadde vært en fossilbil.

Tesla Model S P85 2014

hhartes

Kanskje denne sammenligningen også bør gjøres? Får den aldri helt lik, og her får man også rabatt i form av noen pakker og nevnte rabatt som alle får. Skal ikke garantere at alt er korrekt, men kjapp regning:

Audi S7 4,0 TFSI 420 Hk quattro S tronic u/ reg.avgift    656 209
Adaptiv luftfjæring    21 960
Dynamisk styring    12 950
Aluminiumsfelger i 5-arms rotor design (Audi exclusive)    28 140
Garasjeportåpner (Home Link)    2 650
BOSE høyttalersystem, med dynamisk kjørestøykompensasjon    10 700
Audi music interface, tilkobling og betjening av musikkspillere (iPod etc.) via MMI. Tilkoblingskabel må bestilles i tillegg hos din forhandler    2 760
MMI navigasjon plus med MMI touch, harddisk-basert med rute- og kartutsnitt på 8" fargeskjerm.    25 090
Bluetooth biltelefon online.     7 880
Klimaanlegg, 4-sonerse    7 320
Kupévarmer med fjernbetjening    16 660
Metallic/perleeffekt lakk    10 700
Ambientbelysning, detaljert belysning av interiøret    6 420
Skinn Milano (pris S7 kr 7.040,-)    7 040
Elektrisk justering av begge forsetene med minnefunksjon for førersetet     10 920
Setevarme i baksetet     3 930
Front og ryggekamera (deler pris på 2)    4 390
Soltak Med skyve- og hevefunksjon    12 830
Automatisk avvblendbart innvendig og utevndig speil med minnefunksjon (    2 980
Sportsunderstell Senket 10 mm med stivere fjæring og demping    4 390
Navigasjonspakke, består av navigasjonssystem basic, 4-soners klimaanlegg og Audi music interface    19 900
Totalt, eks reg. avgift    875 819
Totalt, eks mva    700 655
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Øyvind.h

Sitat fra: stianrod på tirsdag 16. april 2013, klokken 16:51
Om Model S hadde forbrenningsmotor, ville det kostet over 1,5 mill å få bilen inn i Norge.

Da har jeg lekt meg litt med tollvesnets kalkulator for innføring av bil, og oppgitt Model S sine verdier på pris, hk og vekt, og BMW 550i sine verdier på CO2 og NOX.  Jeg antar det kunne vært noe i nærheten av det Model S hadde sluppet ut, om den hadde vært en fossilbil.
Det korrekte er nok nærmere 1,2 mill for 85kWh non performance, for man bruker alternativ beregning.
Men 550i er jo mer korrekt å sammenligne med, for 528i er ikke i nærheten av å matche ytelsene til P85.

Til 1,2 mill hadde jeg ikke vurdert Model S, for den hadde vært for dyr. Så jeg må korrigere det jeg skrev lenger opp. Jeg hadde derimot vurdert bilen selv med mva. Da hadde min konfig endt på ca 700.000,-
Dyrt, og jeg ville selvfølgelig aldri kjøpt en fossilbil til den prisen. Men Model S ville jeg kjøpt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: hhartes på tirsdag 16. april 2013, klokken 17:20
Kanskje denne sammenligningen også bør gjøres? Får den aldri helt lik, og her får man også rabatt i form av noen pakker og nevnte rabatt som alle får. Skal ikke garantere at alt er korrekt, men kjapp regning:

Audi S7 4,0 TFSI 420 Hk quattro S tronic u/ reg.avgift 656 209
Adaptiv luftfjæring 21 960
Dynamisk styring 12 950
Aluminiumsfelger i 5-arms rotor design (Audi exclusive) 28 140
Garasjeportåpner (Home Link) 2 650
BOSE høyttalersystem, med dynamisk kjørestøykompensasjon 10 700
Audi music interface, tilkobling og betjening av musikkspillere (iPod etc.) via MMI. Tilkoblingskabel må bestilles i tillegg hos din forhandler 2 760
MMI navigasjon plus med MMI touch, harddisk-basert med rute- og kartutsnitt på 8" fargeskjerm. 25 090
Bluetooth biltelefon online.  7 880
Klimaanlegg, 4-sonerse 7 320
Kupévarmer med fjernbetjening 16 660
Metallic/perleeffekt lakk 10 700
Ambientbelysning, detaljert belysning av interiøret 6 420
Skinn Milano (pris S7 kr 7.040,-) 7 040
Elektrisk justering av begge forsetene med minnefunksjon for førersetet  10 920
Setevarme i baksetet  3 930
Front og ryggekamera (deler pris på 2) 4 390
Soltak Med skyve- og hevefunksjon 12 830
Automatisk avvblendbart innvendig og utevndig speil med minnefunksjon ( 2 980
Sportsunderstell Senket 10 mm med stivere fjæring og demping 4 390
Navigasjonspakke, består av navigasjonssystem basic, 4-soners klimaanlegg og Audi music interface 19 900
Totalt, eks reg. avgift 875 819
Totalt, eks mva 700 655
Kan se ut som noen av komponentene er redundante? Navi, music interface og klima?
I tillegg kommer 7 års oppdatering av navi. Kr 3700,-/år?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

tk74

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. april 2013, klokken 17:30
Sitat fra: stianrod på tirsdag 16. april 2013, klokken 16:51
Om Model S hadde forbrenningsmotor, ville det kostet over 1,5 mill å få bilen inn i Norge.

Da har jeg lekt meg litt med tollvesnets kalkulator for innføring av bil, og oppgitt Model S sine verdier på pris, hk og vekt, og BMW 550i sine verdier på CO2 og NOX.  Jeg antar det kunne vært noe i nærheten av det Model S hadde sluppet ut, om den hadde vært en fossilbil.
Det korrekte er nok nærmere 1,2 mill for 85kWh non performance, for man bruker alternativ beregning.
Men 550i er jo mer korrekt å sammenligne med, for 528i er ikke i nærheten av å matche ytelsene til P85.

Til 1,2 mill hadde jeg ikke vurdert Model S, for den hadde vært for dyr. Så jeg må korrigere det jeg skrev lenger opp. Jeg hadde derimot vurdert bilen selv med mva. Da hadde min konfig endt på ca 700.000,-
Dyrt, og jeg ville selvfølgelig aldri kjøpt en fossilbil til den prisen. Men Model S ville jeg kjøpt.

Hvorfor jeg sammenlignet med BMW 528 er fordi dette er i prisklassen jeg hadde bestemt meg og bruke på bil. Heldigvis for meg har en bilfabrikant som heter Tesla kommet på banen og valget ble enkelt :)
Jeg har stort sett byttet biler hvert andre år og nesten aldri kjøpt helt ny bil med det store verditapet det er på disse bilene den første tiden. Så hadde det ikke vært for Tesla hadde jeg kjøpt en BMW 3 eller 5 serie 1 til 2 år gammel med mye utstyr til ca. 600-650K Så for meg er en fullspekket ny Tesla et meget godt kjøp :)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Lacaixxa

Synes dette var en nyttig sammenligning, men en mer reell sammenligning mtp ytelser ville vært M5 som også taper mot TMS P i enkelte videoer på nett. Jeg har hatt mange fine stunder med M5 i utlandet, men har konkludert med at jeg hadde valgt TMS P i Norge selv om prisen hadde vært 700k for M5, og TMS heller ikke hadde hatt sine el-bil fordeler.

Plass, innovasjon, samt kostnader til service og drivstoff ville vært avgjørende.

PS: For meg virker det som BMW er et merke som vil føle TMS konkurransen. Jeg kjører selv 120d og 320d. Ny X3 var alternativet til min etterlengtede TMS P.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Balrog

Det er vel riktig å legge til oppunder 20.000 liter bensin (=2-300.000kr) på disse konkurrentene om man har det kjøremønsteret jeg gleder meg til å ha i 200.000+km i Teslaen. Forresten er det vel ikke riktig å la A7en ha Quattro, noe jeg alvorlig ikke liker å miste ved å bytte ut min A8 med en Tesla. Bra oppstillinger forresten!
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Djur1

"Svakere i Norge

I Norge har både Audi og BMW startet året dårligere enn i fjor. Med 1726 nybilregistreringer, ifølge tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken, ligger Audi rundt 20 prosent bak 2012. BMW følger rett bak med 1658, som er en nesten like stor tilbakegang. Mercedes-Benz på sin side har fått farten opp og ligger sju prosent foran 2012 med 1508 biler."

--> Lurer på om mange sitter på gjerdet og har bestilt Tesla MS
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Øyvind.h

Sitat fra: Djur1 på onsdag 17. april 2013, klokken 08:45
"Svakere i Norge

I Norge har både Audi og BMW startet året dårligere enn i fjor. Med 1726 nybilregistreringer, ifølge tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken, ligger Audi rundt 20 prosent bak 2012. BMW følger rett bak med 1658, som er en nesten like stor tilbakegang. Mercedes-Benz på sin side har fått farten opp og ligger sju prosent foran 2012 med 1508 biler."

--> Lurer på om mange sitter på gjerdet og har bestilt Tesla MS
Med 12-1500 bestillinger og stigende er det klart de etablerte merkene vil se en liten nedgang. Merker i kommentarfelt rundt omkring på nettet at de som er desidert mest negative til Tesla er eiere av 5-serie med solid motor  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA