Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Humla mi

Startet av Humla, søndag 14. april 2013, klokken 19:37

« forrige - neste »

Humla

Etter et par uker med elektrisk, har jeg lånt bort bensindyret mer eller mindre permanent. Ihvertfall det med 4 hjul. Ble bare 2 turer etter at humla kom i drift, og da pga rekkevidde. Så langt har jeg kjørt 1200km, bare kos. Men ser ut til at batteriene synger på siste vers, de fikk nok ganske hard medfart under langtidslagringen. Bilen er kjørt med silkehansker, aldri full gasspga strømtrekk, pent i oppoverbakkene (muligens til lokal irritasjon for andre). Uansett, en batteriblokk ble aldri satt inn etter demontering, den lakk lut. Nr 9. En til sprakk etter en dag etter montering (så dammen under bilen da det ikke regnet den dagen), heldigvis kortsluttet den defekte cellen og lot meg kjøre pent. Nr 18. Den har nå 2 defekte celler. Nr 15 begrenser rekkevidden da den er svakest. Med list og lempe går det 7 mil i max 60 uten reversering av celler eller annen moro, men jeg mistenker nr 13 for å være på tur med lekkasje. Ergo; utskiftning på gang.

Bilen forøvrig har vært moro og bruksglede fra ende til annen, hundebur, vaskemaskin (minimodell på 51kg!) og alskens annet har vært transportert, og selvfølgelig matpakkekjøring til og fra jobb hver eneste dag. Tenker tilbake på dagene i kewet og hva jeg potensielt hadde kjørt i dag om jeg hadde valgt think den gangen. Gjort er gjort.

Skulle hatt en lite atomreaktor under setet, ubegrenset rekkevidde ;-)
Har hatt en Kewet CityJet5
Har en 2001 Think! Classic

thoru

Sitat fra: Humla på søndag 21. april 2013, klokken 13:03
Hei igjen, og takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Det ble en relativt hektisk uke på jobb, med lite tid til elbil, untatt et kjapt dekkskift.

I går skjedde det derimot mer. Fredag kveld ble bilen tauet opp på jobben, og parkert i varmen inne på verkstedet. Lørdag var det på'n med truck, jekketralle, paller og verktøy. En utmerket beskrivelse av batteridemontering her på forumet ble printet ut, og var til stor nytte. Hvor lang tid vi brukte er usikkert, men det var rene kosejobben sammenlignet med mye annen bilskruing jeg og kollegaen har foretatt de siste 23 år.

Batterikassa er ute på pall, men det ble ikke tid til noe måling. Det blir til uka, etter bremseskift på bilen hans, som havarerte under tauing  :o

Et par bilder kommer i neste post.

har Tyskland enklere på å få godkjent spesial tilpassninger, ombyggninger og slikt?

elektrolux

Ja!

I Tyskland har tilsynsfolkene hos Decra og TUV høyere status enn i Norge, og tør bruke egen kompetanse til å vurdere og godkjenne en ombygging.

I Norge stopper alt opp i papirmøllen, der ingen tør skrive under. Dermed kan selv et så trivielt punkt som lydsignal på bilen trigge de villeste krav til dokumentasjon, selv om tuta aldri har blitt endret i forbindelse med bytte fra f.eks bly til NiCd, eller NiCd til LiFePo4.

I Tyskland og f.eks Sveits vil enhver akseptere dette.

F.eks måtte jeg ved enkeltgodkjenning av Citroen C1 (som nå etter 3 år tilslutt fikk Norske skilter) foreta kollisjonstest forfra OG fra siden. Dette var som sagt for en enkeltgodkjenning av denne bilen, så det blir en Catch 22 der bilen skal kollisjonstestes forfra, så bygges opp, så testes fra siden, og bygges opp, og antakelig kreves ny test for å bekrefte at oppbyggingen var god nok.

Brukte i stedet minste motstands vei, fikk tyske skilt på bilen og reimporterte den under nye regler etter 15 sep 2012 som sier at til og med Norske myndigheter må akseptere biler godkjent i resten av Europa. ;) 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thoru

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:00
Brukte i stedet minste motstands vei, fikk tyske skilt på bilen og reimporterte den under nye regler etter 15 sep 2012 som sier at til og med Norske myndigheter må akseptere biler godkjent i resten av Europa. ;)
hehe imponerende. men vil det si at du bilen fysisk vandret ut og inn av landet. eller fikk du det til bare ved papirflytting?

elektrolux

Glemte papirbiten da bilen forlot landet på en tilfeldig ledig henger, og før de nye reglene dukket opp.

Sendte den til Tyskland i et forsøk på å teste markedet for den der. Planen var videre å gi bilen til slektninger i Polen.  Papirmessig har bilen alltid vært i Norge.

Skal det gjøres helt etter boka må sansynligvis bilen selges til et firma i utlandet, slik at det ikke blir betalbar moms, og så kjøpes tilbake.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA