Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

300km i Model S

Startet av fmaalen, lørdag 13. april 2013, klokken 00:07

« forrige - neste »

fmaalen

Tenkte jeg kunne dele noen erfaringer fra en lenger testtur jeg hadde med Model S i California for et par uker siden. Kanskje ikke alle orker å lese denne stilen, men regner med noen har glede av litt informasjon rundt bilen fra en annen reservasjonsholders perspektiv.
Jeg er nordmann bosatt i San Francisco området for et par års tid med retur til Norge sent i 2013. Prøvekjørte Model S første gang på høsten i fjor hos Tesla i Menlo Park, en 40 minutters tur med barn og kone i en P85 i fast opplagt rute sammen med Tesla representant. Inntrykket var såpass positivt at vi ble enige om å reservere bilen slik at vi hadde den klar til hjemkomst Norge denne høsten. Jeg har imidlertid hele tiden hatt lyst til å få testet bilen på en lengre tur for å få sjekket ut mer detaljer og få en bedre følelse med bilen over flere timer og mange kilometer. Har aldri kjøpt en så dyr bil tidligere, og etter timesvis med forumlesing både her og på teslamotorsclub.com kan man bli både dypt skeptisk og hellig overbevist om reservasjonen sin i løpet av en og samme kveld. Er sikker på flere som har denne opplevelsen. Dessuten møter man skepsis rundt valget sitt hvor enn man snur og vender seg, både i nære og fjerne relasjoner. Alle og enhver sitter tilsynelatende på inngående kunnskap om livsyklusanalyser for elbiler, degradasjonskurver for batterier, og naturligvis hvordan strømmen på batteriet mitt utvilsomt kommer til å komme fra den verste kullkraften som er å oppdrive. Uten sammenlikning forøvrig har jeg erfaring med å være både avholdsmann og kristen, og elbilisme viser seg å være nesten like vanskelig å forsvare.

For en tid tilbake dukket det opp en mulighet for denne lengre turen da en bildelingstjeneste(getaround.com/models) her i Bay Area fikk 2 S'er tilgjengelig i sin flåte. Disse har også tidligere blitt nevnt kort i en forumtråd her på elbil.no. For $25 per time kan man låne en standard 85kWh S, en pris jeg mistenker er sponset av getaround i markedsføringsøyemed da bilen er utstyrt med litt diskret reklame for tjenesten. Bilen var registrert på en privatperson, men jeg møtte aldri mannen. Bilen kunne låses opp via en app på mobilen og jeg hentet den bare i et parkeringshus i San Francisco. Jeg booket bilen i 7 timer en lørdag og planla en tur sørover fra San Francisco med både motorveier, bratte og svingete småveier samt test av hurtiglader i Gilroy. Dessuten var barn og kone hjemme i Norge slik at turen kunne foregå på mine premisser! Bilen hadde 19" felger, sort skinn, luftfjæring, panorama tak, ikke Tech-pakke, ikke premium lyd og ca. 7500km på telleren.

La meg bare si først som sist, og bekrefte det mange av dere sikkert allerede har opplevd under kortere eller lengre prøveturer i Norge; Bilen er intet annet enn fantastisk! Det tok meg under 10 minutter før jeg kom frem til at min reservasjon blir stående, uten tvil. Akselerasjonen og kreftene er alltid til stede uansett situasjon og det er uanstrengt og udramatisk. En ting er jo 0-100km/t, som forøvrig er ekstremt vanedannende, men mellomakselerasjon fra 80-120km/t er nesten bedre. Det er veldig enkelt å utnytte luker i trafikken på motorveien, og korte påkjøringsramper er uproblematisk. På svingete småveier er den kraftige regenereringen helt fantastisk. Jeg har kjørt veldig lite elbil tidligere og har bare lest om "enpedal" kjøring, men Teslaen trenger nesten ikke bremser. Den regenererer 60kW ved maks motorbrems, noe som er tilstrekkelig til å kjøre bilen uten å bruke bremsen i det hele tatt ved kun å tenke litt fremover. Det tok bare noen få mil før dette var helt naturlig. Det er som å ha bremsen på ytterste del av "gass"pedalen. På småveier er den lett håndterlig og veldig gøyal til tross for den voksne vekten. De tre forskjellige innstillingene for styrerespons har merkbare forskjeller, den minst sportslige er lett og ganske ufølsom mens i den andre enden er den passe tung og responsiv. På motoveien er den også suveren, og stille! Jeg kjører daglig en nyere Volvo XC70 med 6er bensin, automat og 240hk, ingen ukurant bil, men en helt utrolig nedtur etter en dag i Model S. At vi i Norge vurderer Model S opp i mot Volvoer, VWer og andre "vanlige" biler burde gjøre valget enkelt. Dersom ikke fremtiden er elektrisk blir jeg skuffa, det er bare bedre. Mye bedre.

Jeg kjørte bilen omtrent 300 km i ca. 15 varmegrader og endte opp med et kombinert forbruk på 195Wh/km. Jeg kjørte de første 60 km med cruisekontroll på 100km/t, og resten kjørte jeg uten tanke på økonomikjøring i veldig varierende terreng. Min konklusjon er at i norsk trafikk kommer Model S til å komme veldig nær den oppgitte kjørelengden på langtur om vår, sommer og høst. Om vinteren kommer det naturligvis til å bli dårligere, men for de fleste av oss helt uproblematisk til 99% av bruken. Fartsgrensene våre er veldig fordelaktige for bilen og hjelper den til å komme lenger. Energimonitoreringen gir dessuten et veldig godt bilde på hvordan kjørestilen påvirker kjørelengden samt hvordan du ligger an i forhold til rated range. Jeg kommer til å kjøre fra Oslo til Sørlandet året rundt, og har ingen bekymringer for denne turen etter testrunden. Mesteparten av tiden vil heller ikke rangelading være nødvendig for min del, til glede for batteriet.

Hurtiglading fungerte knirkefritt, jeg ladet opp de første 15 milene jeg kjørte på den tiden det tok å finne en kaffe(ca. 30 min). Den ladet ikke med maks fart både fordi batteriet var mer enn halvfullt, og sannsynligvis fordi tre andre biler ladet samtidig med meg.

Vi som venter på en Model S har mye å glede oss til, dette er virkelig et stort skritt fremover i forhold til det vi har i dag, uansett om du kjører Toyota, Volvo eller Porsche. Man trenger ikke bruke miljøet, kollektivfelt eller bompenger som argument, det er bare en bedre bil. Og jeg tror vi skal bekymre oss mindre for alle smådetaljene som skistativ, takhøyde i baksetet, fargevalg, luftfjæringens holdbarhet og Teslas fremtid og heller glede oss over å kjøre en bil som er milevis foran teknologisk alt vi møter langs veien. Jeg har kjørt mange biler i årenes løp, og ingen av de har vært perfekte eller feilfrie, en av dem hadde til og med dårlig takhøyde i baksetet. Tror faktisk aldri jeg har gjort et så informert bilvalg.
Tesla Model S og e-Golf

laumb

Velkommen til forumet!

En glimrende førstepost!

God overveid argumentasjon med deg selv, med bra førstehåndsfakta. Jeg er enig med deg i alt du sier. Bil v. 2,0.
Når kommer du tilbake til Norge?

Veggen

Takk for flott innlegg, dette var fin lesing.
Vi har litt å glede oss til skjønner jeg.

fmaalen

Jeg returnerer til Norge helt i slutten av året regner jeg med, det styres av prosjektet jeg jobber med. Akkurat nå er jeg redd Teslaen min kommer til Norge før meg om Mr. Musk holder det han har lovet tidligere. Er forøvrig i Norge på ferie for tiden og hadde tenkt å få til en prøvekjøring på hjemlige trakter, men det har jeg gitt opp...
Tesla Model S og e-Golf

ohh

Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

toppi

Takk for bra innlegg  :)
Gleder meg til August  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

RunarBT

Var standard nok, eller går du for performance? Kanskje vanskelig å si, men merket du forskjell på dei, da i praktisk kjøring?

Epleskreller

Godt å lese, nå husker jeg hvorfor jeg har reservert igjen :)

Fint å se navigasjonen man får uten Tech-pakken også.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fmaalen

Sitat fra: RunarBT på lørdag 13. april 2013, klokken 00:49
Var standard nok, eller går du for performance? Kanskje vanskelig å si, men merket du forskjell på dei, da i praktisk kjøring?

Min prøvetur i Performance modellen var sammen med Teslarepresentant og kone/barn i baksetet. Jeg kan ikke si at jeg er i stand til å si om forskjellen er stor. For min del er det uaktuelt å legge de ekstra pengene i performance, standard utgaven er langt fra standard i sammenligning med andre biler i Norge uansett. Du gjør ingen feil uavhengig av hva du velger, ytelsen er ikke det du eller noen andre som prøver bilen kommer til å henge deg negativt opp i ved standard.
Tesla Model S og e-Golf

cdabel

Hvordan opplevde du standard lydanlegg?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

kimlillebo

Sitat fra: fmaalen på lørdag 13. april 2013, klokken 00:07
Tenkte jeg kunne dele noen erfaringer fra en lenger testtur jeg hadde med Model S i California for et par uker siden. Kanskje ikke alle orker å lese denne stilen, men regner med noen har glede av litt informasjon rundt bilen fra en annen reservasjonsholders perspektiv.
Jeg er nordmann bosatt i San Francisco området for et par års tid med retur til Norge sent i 2013. Prøvekjørte Model S første gang på høsten i fjor hos Tesla i Menlo Park, en 40 minutters tur med barn og kone i en P85 i fast opplagt rute sammen med Tesla representant. Inntrykket var såpass positivt at vi ble enige om å reservere bilen slik at vi hadde den klar til hjemkomst Norge denne høsten. Jeg har imidlertid hele tiden hatt lyst til å få testet bilen på en lengre tur for å få sjekket ut mer detaljer og få en bedre følelse med bilen over flere timer og mange kilometer. Har aldri kjøpt en så dyr bil tidligere, og etter timesvis med forumlesing både her og på teslamotorsclub.com kan man bli både dypt skeptisk og hellig overbevist om reservasjonen sin i løpet av en og samme kveld. Er sikker på flere som har denne opplevelsen. Dessuten møter man skepsis rundt valget sitt hvor enn man snur og vender seg, både i nære og fjerne relasjoner. Alle og enhver sitter tilsynelatende på inngående kunnskap om livsyklusanalyser for elbiler, degradasjonskurver for batterier, og naturligvis hvordan strømmen på batteriet mitt utvilsomt kommer til å komme fra den verste kullkraften som er å oppdrive. Uten sammenlikning forøvrig har jeg erfaring med å være både avholdsmann og kristen, og elbilisme viser seg å være nesten like vanskelig å forsvare.

For en tid tilbake dukket det opp en mulighet for denne lengre turen da en bildelingstjeneste(getaround.com/models) her i Bay Area fikk 2 S'er tilgjengelig i sin flåte. Disse har også tidligere blitt nevnt kort i en forumtråd her på elbil.no. For $25 per time kan man låne en standard 85kWh S, en pris jeg mistenker er sponset av getaround i markedsføringsøyemed da bilen er utstyrt med litt diskret reklame for tjenesten. Bilen var registrert på en privatperson, men jeg møtte aldri mannen. Bilen kunne låses opp via en app på mobilen og jeg hentet den bare i et parkeringshus i San Francisco. Jeg booket bilen i 7 timer en lørdag og planla en tur sørover fra San Francisco med både motorveier, bratte og svingete småveier samt test av hurtiglader i Gilroy. Dessuten var barn og kone hjemme i Norge slik at turen kunne foregå på mine premisser! Bilen hadde 19" felger, sort skinn, luftfjæring, panorama tak, ikke Tech-pakke, ikke premium lyd og ca. 7500km på telleren.

La meg bare si først som sist, og bekrefte det mange av dere sikkert allerede har opplevd under kortere eller lengre prøveturer i Norge; Bilen er intet annet enn fantastisk! Det tok meg under 10 minutter før jeg kom frem til at min reservasjon blir stående, uten tvil. Akselerasjonen og kreftene er alltid til stede uansett situasjon og det er uanstrengt og udramatisk. En ting er jo 0-100km/t, som forøvrig er ekstremt vanedannende, men mellomakselerasjon fra 80-120km/t er nesten bedre. Det er veldig enkelt å utnytte luker i trafikken på motorveien, og korte påkjøringsramper er uproblematisk. På svingete småveier er den kraftige regenereringen helt fantastisk. Jeg har kjørt veldig lite elbil tidligere og har bare lest om "enpedal" kjøring, men Teslaen trenger nesten ikke bremser. Den regenererer 60kW ved maks motorbrems, noe som er tilstrekkelig til å kjøre bilen uten å bruke bremsen i det hele tatt ved kun å tenke litt fremover. Det tok bare noen få mil før dette var helt naturlig. Det er som å ha bremsen på ytterste del av "gass"pedalen. På småveier er den lett håndterlig og veldig gøyal til tross for den voksne vekten. De tre forskjellige innstillingene for styrerespons har merkbare forskjeller, den minst sportslige er lett og ganske ufølsom mens i den andre enden er den passe tung og responsiv. På motoveien er den også suveren, og stille! Jeg kjører daglig en nyere Volvo XC70 med 6er bensin, automat og 240hk, ingen ukurant bil, men en helt utrolig nedtur etter en dag i Model S. At vi i Norge vurderer Model S opp i mot Volvoer, VWer og andre "vanlige" biler burde gjøre valget enkelt. Dersom ikke fremtiden er elektrisk blir jeg skuffa, det er bare bedre. Mye bedre.

Hei, å takk for fin lesing.
Jeg lurer på om du kan fortelle om erfaringen med glasstak. Var det på noen måte til irritasjon? Tenker da spesielt på varme og skjermrefleksjon. Dette fordi det er dét eneste jeg er usikker på per i dag.

K.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

fmaalen

Sitat fra: cdabel på lørdag 13. april 2013, klokken 08:43
Hvordan opplevde du standard lydanlegg?

Standard lydanlegg var helt kurant, men jeg syntes ikke det spilte spesielt høyt. Maks volum var på ingen måte høyt. Jeg brukte kun Bluetooth streaming fra iPhone med Wimp appen(det fungerte knirkefritt) og det er mulig det har noe å si for nivåene, men jeg kommer til å gå for oppgradert lyd. Stemmestyringen av anlegget var helt avhengig av 3G dekning, men jeg brukte ikke for mye tid på dette. Det blir interessant å se hva Tesla tilbyr av internettradio i Norge, men full integrasjon av Wimp eller Spotify hadde jo vært flott.
Tesla Model S og e-Golf

fmaalen

Panoramaglasstaket er flott og det blokkerer lyset slik at det ikke er til sjeanse i det hele tatt. Det var en dag med en del sol og litt skyer, men jeg savnet aldri å kunne dra over noe skygge. Soltaket i seg selv er stort og veldig luftig på full åpning. Det har en ventilasjons posisjon(litt opp i bakkant), komfort på 80% åpning og alt imellom selvsagt. Styringen fra skjermen er fascinerende og man kan også enkelt legge det til direkte på knappene på rattet. Jeg kommer til å kjøpe det mest for takstativfester, men det gjør også bilen luftig og lys. Så lenge det var lukket oppfattet ikke jeg noe ekstra støy.
Tesla Model S og e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: fmaalen på lørdag 13. april 2013, klokken 00:07
La meg bare si først som sist, og bekrefte det mange av dere sikkert allerede har opplevd under kortere eller lengre prøveturer i Norge; Bilen er intet annet enn fantastisk!
.......
Jeg kjører daglig en nyere Volvo XC70 med 6er bensin, automat og 240hk, ingen ukurant bil, men en helt utrolig nedtur etter en dag i Model S. At vi i Norge vurderer Model S opp i mot Volvoer, VWer og andre "vanlige" biler burde gjøre valget enkelt. Dersom ikke fremtiden er elektrisk blir jeg skuffa, det er bare bedre. Mye bedre.
.........
Jeg kjørte bilen omtrent 300 km i ca. 15 varmegrader og endte opp med et kombinert forbruk på 195Wh/km. Jeg kjørte de første 60 km med cruisekontroll på 100km/t, og resten kjørte jeg uten tanke på økonomikjøring i veldig varierende terreng. Min konklusjon er at i norsk trafikk kommer Model S til å komme veldig nær den oppgitte kjørelengden på langtur om vår, sommer og høst.
Flott og informativ post. Ser ut som vi sitter med ganske likt inntrykk av selve bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

heimabrygg

En av de bedre stilene jeg har lest! ;-)

Fint å lese erfaringer som kan relateres til norske forhold. TMC-forumet har massevis av "owner stories" og "road trips", men det blir et annet perspektiv fra en som kjenner norske forhold. Takk for at du deler med oss!
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA