Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjon ved kjøp av "Brukt" Model S eller ved kjøp av reservasjon/kjøpekontr

Startet av Øyvind.h, tirsdag 09. april 2013, klokken 12:30

« forrige - neste »

foxy

2 år reklamasjonsrett når en privat person selger en bruktbil "as is"?! - hehehe

Her er det noen som har missforstått noe....
I-miev 2011
Asker

Veggen

Selges som den er holder ikke alltid, man har opplysningsplikt uansett.
Det har vært flere saker på dette, f.eks:
http://www.dinside.no/891616/odelagt-bruktbil-er-selgerens-ansvar
http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/vedtak

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:10
2 år reklamasjonsrett når en privat person selger en bruktbil "as is"?! - hehehe

Her er det noen som har missforstått noe....
Du må gjerne tro du står over loven og rettspraksis, og at du er sikret ved å skrive "selges som den er". Du tar feil, men lev gjerne videre i troen :) For øvrig ingen som har nevnt "as is" her bortsett fra deg?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Det betyr mer "selges som selger hevder at bilen er inkludert alle feil som selger burde kunne kjent til - selv om h*n ikke gjør det." - og det er ikke tull en gang. På dette emnet er lovverket rundt som ei kule til fordel for kjøper/den svake part.

Jeg har i mange år hatt lyst til å importere diverse produkter. Dette er en av grunnene til at jeg ille gjør det.

Jeg flytter noen av disse innleggene i morgen når jeg er på dataen, og linker inn hit for å gjøre tråden ryddig. Så vet vi det.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:38
Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:10
2 år reklamasjonsrett når en privat person selger en bruktbil "as is"?! - hehehe

Her er det noen som har missforstått noe....
Du må gjerne tro du står over loven og rettspraksis, og at du er sikret ved å skrive "selges som den er". Du tar feil, men lev gjerne videre i troen :) For øvrig ingen som har nevnt "as is" her bortsett fra deg?

Du kan gjerne starte søke med å finne rettsavgjørelser hvor en privat person som ha solgt f.eks. en bil "as is" og blir idømt erstattningsansvar for "feil" som har oppstått etter salget.

Eller du kan heller tilbringet tiden med familien din siden søket fører til ingen resultater.
I-miev 2011
Asker

ohh

Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:49
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:38
Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:10
2 år reklamasjonsrett når en privat person selger en bruktbil "as is"?! - hehehe

Her er det noen som har missforstått noe....
Du må gjerne tro du står over loven og rettspraksis, og at du er sikret ved å skrive "selges som den er". Du tar feil, men lev gjerne videre i troen :) For øvrig ingen som har nevnt "as is" her bortsett fra deg?

Du kan gjerne starte søke med å finne rettsavgjørelser hvor en privat person som ha solgt f.eks. en bil "as is" og blir idømt erstattningsansvar for "feil" som har oppstått etter salget.

Eller du kan heller tilbringet tiden med familien din siden søket fører til ingen resultater.
Her:
http://m.dinside.no/php/art.php?id=891616
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

foxy

ser ikke noe relevans i denne for en "feil" som har oppstått 2 år etter salget...
I-miev 2011
Asker

ohh

Du ba om en feil som har oppstått etter salget, og det fikk du.
Her er en som har skjedd nesten 2 år etter salget - og til og med solgt videre et par ganger i mellomtiden:
http://m.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videre

Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

laumb

Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:02
ser ikke noe relevans i denne for en "feil" som har oppstått 2 år etter salget...

Ikke "2 år etter", men " inntil 2 år etter" varer reklamasjonstiden.
Ser du ikke noe relevant på linken så er det rett og slett ikke håp, og du er advart mot å selge nie som helst.

Elmo

Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:42
Jeg flytter noen av disse innleggene i morgen når jeg er på dataen, og linker inn hit for å gjøre tråden ryddig. Så vet vi det.

Syns ikke egentlig du skal flytte disse jeg. Det er jo en relevant diskusjon i forhold til bilsalg på finn.no
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

foxy

Sitat fra: laumb på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:12
Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:02
ser ikke noe relevans i denne for en "feil" som har oppstått 2 år etter salget...

Ikke "2 år etter", men " inntil 2 år etter" varer reklamasjonstiden.
Ser du ikke noe relevant på linken så er det rett og slett ikke håp, og du er advart mot å selge nie som helst.

finn rettsavgjørelser for det du påstår - for min del gjerne bare 6 mnd feks. Som sagt tidligere, du finner ingen!

privat person selger "as is" og feil oppstått etter salget = ikke selgerens ansvar. Så enkelt er det.

I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:08
Du ba om en feil som har oppstått etter salget, og det fikk du.
Her er en som har skjedd nesten 2 år etter salget - og til og med solgt videre et par ganger i mellomtiden:
http://m.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videre

Der står det jo:
Uansett krever det én viktig ting: At feilen var tilstede da den tidligere selgeren solgte gjenstanden.

Jeg sier det engang til: Feil som har oppstått etter salget = ingen ansvar for selgeren som er privat person.
I-miev 2011
Asker

ohh

Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:46
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:08
Du ba om en feil som har oppstått etter salget, og det fikk du.
Her er en som har skjedd nesten 2 år etter salget - og til og med solgt videre et par ganger i mellomtiden:
http://m.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videre

Der står det jo:
Uansett krever det én viktig ting: At feilen var tilstede da den tidligere selgeren solgte gjenstanden.

Jeg sier det engang til: Feil som har oppstått etter salget = ingen ansvar for selgeren som er privat person.
Ja, det må kunne sannsynlighjøres at feilen har vært der (men ikke oppstått) tidligere.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

foxy

#29
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:48
Sitat fra: foxy på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:46
Sitat fra: ohh på tirsdag 09. april 2013, klokken 23:08
Du ba om en feil som har oppstått etter salget, og det fikk du.
Her er en som har skjedd nesten 2 år etter salget - og til og med solgt videre et par ganger i mellomtiden:
http://m.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videre



Der står det jo:
Uansett krever det én viktig ting: At feilen var tilstede da den tidligere selgeren solgte gjenstanden.

Jeg sier det engang til: Feil som har oppstått etter salget = ingen ansvar for selgeren som er privat person.
Ja, det må kunne sannsynlighjøres at feilen har vært der (men ikke oppstått) tidligere.

enig - det må sannynliggjøres med overveiende sannsynlighet...

ref. ditt eksempel hadde jeg som selger 1 anket forbrukerådets avgjørelse til retten med evtl. regress mot bmw. Der holder det neppe med en snap-drive mekaniker uttaelse...
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA