Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kollektivfelt Mosseveien delvis stengt...

Startet av Mr.Zero, tirsdag 09. april 2013, klokken 07:28

« forrige - neste »

Mr.Zero

Krise! Måtte stå i fossilkø innover deler av Mosseveien i dag. Stengt fra noen hundre meter etter fiskevollbukta frem til lyskrysset ljabruveien. Føltes som en evighet. Får håpe kommunegutta står på litt ekstra så dette ikke vedvarer for lenge.  ???
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc


Caspar

Noen som vet hvor lenge denne torturen skal vare ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Trond Arve

Sitat fra: Jonny Ingjer, ByggelederVi planlegger med at alle arbeidene skal være ferdig i løpet av september.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Caspar

Og nå er det enda værre  :-[ nytt skilt fra Ljabrudiagnalen og innover " gjelder ikke EL motorvogn" så nå er kollektivfeltet der, men ikke lov å benytte.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Mr.Zero

Sitat fra: Caspar på fredag 21. juni 2013, klokken 19:34
Og nå er det enda værre  :-[ nytt skilt fra Ljabrudiagnalen og innover " gjelder ikke EL motorvogn" så nå er kollektivfeltet der, men ikke lov å benytte.

Her må det en folkeaksjon til! Hvor er Elbilforeningen..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

phaugneland

Vi har snakket med statens vegvesen og deler av kollektivfeltet i Mosseveien er midlertidig stengt for elbil fram til september. http://www.elbil.no/mennesker/1023-kollektivfelt-i-oslo-midlertidig-stengt-for-elbiler
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

Lynvingen

OBS! OBS! på denne strekningen! Ser daglig flere elbiler som kjører i kollektivfeltet der det nå ikke er lovlig, var selv ikke klar over endringen inntil jeg leste det her inne...skiltet som varsler om "endrede regler for kollektivfelt" vil jeg tippe de fleste kobler til at deler av feltet er stengt pga veiarbeidet.

I dag tidlig stod politiet og speidet i i kollektivfeltet rundt fiskvollbukta, tipper de er ivrige med bøter der fremover.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Mr.Zero

Fremdeles mange elbiler som kjører i kollektivfeltet der det ikke er lov. Dette er jo også rimelig unødvendig da det ikke har vært særlig til kø på strekningen. Vi andre får holde ut til 1.september da forbudet etter offentlige uttalelser skal opphøre.

Forresten ALTFOR mye negativ fokus på elbiler i kollektivfeltene i dagspressen om dagen.. Hvordan skal dette ende..?  :-\ :-\ :-\ :'(
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sigurd

Mulig det bare er jeg som er kverulant her, men betyr dette underskiltet egentlig noenting som helst? (Kollektivfeltskilt med underskilt: "Gjelder ikke EL-motorvogn").

Skiltforskiftens bestemmelser om underskilt:
SitatKjøretøy- eller trafikantgruppe kan unntas fra hovedskiltets regulering med symbol brukt sammen med teksten « Gjelder ikke » eller « Unntatt ».

Forskriften som angir kjøring i kollektivfelt:
SitatKjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn (nullutslipps motorvogner), motorsykkel, moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Dvs. slik jeg tolker det: for EL-motorvogn gjelder ikke dette skiltet. Dvs. det regnes som et ordinært kjørefelt, som om skiltet ikke var der??

I beste fall tvetydig. Antar politiet ikke har noen hjemmel for å bøtelegge en elbil som kjører her.

På den andre siden er det kanskje best å legge godviljen til, og late som at skiltet betyr det de åpenbart har MENT at det skulle bety...  ::)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Mr.Zero

Hmmm, nei ikke vet jeg.. Har ikke hørt om at noen har blitt bøtlagt, men surt å få mange tusen i bot for å trosse dette "uklare" underskiltet.
Var forresten på fest i helgen der en av deltagerne jobber i veivesenet. Han mente at dette skiltet var starten på noe værre for oss elbilister. Og han var EDRU hele kvelden... :-\
Synes Elbilforeningen bør sjekke opp dette i umiddelbar fremtid. For det er såvidt meg bekjent det eneste stedet i Norge der slike skilt er satt opp. Hadde jo vært utrolig interessant å sett reaksjonen om det hadde kommet opp på E18 Drammensveien... Men hvorfor sette det opp på Mosseveien der det ikke er særlig store problemer med elbil og busser..?? Skal myndighetene sjekke ut reaksjonene til elbilfolket? Er Mosseveien en test-strekning..? Venter spent på om skiltene forsvinner i månedskiftet.. De skylder på veiarbeidet - vi får se.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynvingen

Mangt kan nok sies om lovhjemmel og dette underskiltet, men dersom man i det hele tatt har anledning til å legge disse restriksjonene på oss er det i beste fall lovlig midlertidig. Det er nemlig klinkende klart at klimaforliket på stortingen i 2012 garanterte for Elbilens fordeler frem til 2017. Nå har man vel sett eksempler tidligere på at stortinget endrer på tidligere vedtak og konklusjoenr, eksempelvis ved premissene for biodrivstoff, men det vil være en falittærklæring dersom de går tilbake på dette.

http://www.dn.no/dnBil/article2412134.ece
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Gnistre

Ser at det fortsatt ikke tillatt å kjøre med elbil der. Noen som vet noe om når det blir tillatt igjen? Ser at de fleste elbiler kjører der likevel.
Bor på Kolbotn, kjører Nissan Leaf

Rubberduck85

Ser dette selv. stod på skiltene at det skulle være i september. men ut fra hvor mye de har satt igang av veiarbeid begge veier så tror jeg vinteren går før de er ferdig..
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA