Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av thorlar, søndag 07. april 2013, klokken 22:31

« forrige - neste »

thorlar

Jeg har nå hatt min Ampera i et halvår. Bilen benyttes hovedsakelig til jobbpendling ca 6 mil tur-retur. Mye køkjøring. Som regel tre personer i bilen. Denne vinteren har det vært rikelig med vær; - regn, snø, søle, slaps og tildels lange perioder med streng kulde har gitt økt forbruk av energi. I to perioder viste termometeret langt under -20, en kulde som vedvarte flere dager...

Kjørelengde totalt 9900 km, forbruk 109 liter fossilt brennstoff.

Erfaring så langt
- ingen feil eller problemer med bilen eller lading
- tur-retur jobben går kun på strøm (lader hjemme og på jobb)
- ved lave temperaturer starter fossil-motoren for å gi litt lunk til batterier og kupeen, går litt av og på utenfor min kontroll
- helt uproblematisk å reise på langtur (selv om det er irriterende å bruke bensin deler av veien)

Myndighetene har bestemt seg for at Ampera er en hybrid, så jeg går glipp av lav årsavgift, kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering. Men gleden av å kjøre en meget kvikk og komfortabel el-bil får de ikke tatt fra meg! ;)

Dessuten sparer jeg vel noe sånt som 15-20.000 i året på billigere drivstoff. ;D
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

jkirkebo

Sitat fra: thorlar på søndag 07. april 2013, klokken 22:31
Myndighetene har bestemt seg for at Ampera er en hybrid

Tja, bilen har to motorer og går på to forskjellige drivstoff-typer. Det er vel selve definisjonen av en hybrid-bil det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorlar

Nei, bilen går utelukkende på strøm, så lenge det finnes lading i batteriet. Dag etter dag kjører jeg på akkurat samme kilde som du gjør med el-bilen din. Til og fra jobb. Kjørecomputeren rapporterer 0 liter i forbruk, nesten hver eneste uke.

Dersom jeg drar på langtur er det fortsatt el-motoren som driver bilen. Når batteriene er tomme starter hjelpemotoren, en slags bensingenerator som produserer mer elektroner til el-motoren.

Målet mitt er det samme som ditt; - å benytte minst mulig fossil energi. Men behovet for en bil som kan benyttes på langtur en gang i blant gjør Amperaen til den beste løsningen. For meg.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

sven erik


thorlar

Dessverre! Finnes knapt nok vanlig strøm på de trakter.

Dessuten kan ikke Amperaen benytte annet enn vanlig 10 A eller 16 A kurser. GM prøver vel å være på den sikre siden ved å unngå hurtiglading. 8 års garanti på batteriene. Så det blir nok 6 timers ladetid på meg. :-\
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

sven erik

jeg mener 100% elbil med hurtiglade  mulighet å ikke si til meg at man ikke kan kjøre langt  har selv vert med min i-miev  i mallaga  2 ganger nå  å kjørt att å fram  mangler bare en del hurtigladre  for å bli så alle vil gjøre det

thorlar

Det ser ut som om vi er inne i en fin trend; - ikke bare dukker det opp stadig flere bilmodeller som går på el, rekkevidden på enkelte modeller begynner å bli virkelig bra og i tillegg bygges det kraftig ut med ladestasjoner. Men det vil nok ta tid før alle kriker og kroker av Norge er dekket av hurtigladestasjoner. På skogsbilveien opp til hytta vil det nok gå veldig mange år før jeg ser et strømuttak av en eller annen type.

Vi trenger både iMiew og Tesla. Vi trenger noe for enhver lommebok og ethvert behov. Skal bilparken flyttes raskest mulig over på fornybare kilder trenger vi nok mange hybrid-varianter også...

Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

laumb

Sitat fra: thorlar på søndag 07. april 2013, klokken 23:56
Nei, bilen går utelukkende på strøm, så lenge det finnes lading i batteriet. Dag etter dag kjører jeg på akkurat samme kilde som du gjør med el-bilen din. Til og fra jobb. Kjørecomputeren rapporterer 0 liter i forbruk, nesten hver eneste uke.

Dersom jeg drar på langtur er det fortsatt el-motoren som driver bilen. Når batteriene er tomme starter hjelpemotoren, en slags bensingenerator som produserer mer elektroner til el-motoren.

Målet mitt er det samme som ditt; - å benytte minst mulig fossil energi. Men behovet for en bil som kan benyttes på langtur en gang i blant gjør Amperaen til den beste løsningen. For meg.

Bilen din er og blir en hybrid. Får ikke pratet bort den ene motoren fordi den sjelden er i bruk.

Målet ditt og elbilistens er ikke det samme. Ditt er å bruke minst mulig. Elbilistens mål er å ikke bruke noe.

Å klage på avgiftene blir feil da det finnes biler uten avgifter å få kjøpt.

Rio

Sitat fra: laumb på mandag 08. april 2013, klokken 07:04
Bilen din er og blir en hybrid. Får ikke pratet bort den ene motoren fordi den sjelden er i bruk.

Målet ditt og elbilistens er ikke det samme. Ditt er å bruke minst mulig. Elbilistens mål er å ikke bruke noe.

Å klage på avgiftene blir feil da det finnes biler uten avgifter å få kjøpt.

laumb:

Jeg synes du skal lese innlegget til thorlar igjen - jeg oppfatter ingen klaging der, eller at målet hans er forskjellig fra elbilisters. Han har en reserve-generator, ikke ulikt det som blir foreslått brukt av folk som skal kjøre elbilen til hytten og lader der fra et aggregat.

Det er langt bedre at han bruker 110 liter drivstoff på 9900 km, enn kjører fossilt hele tiden, som trolig er alternativet for ham. Så er det bedre å være imøtekommende, og satse på at neste bil blir 100% elbil. Det er jo ikke slik at alle bor/kjører steder hvor hurtigladere er tilgjengelig.

Enda! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: thorlar på søndag 07. april 2013, klokken 22:31
Jeg har nå hatt min Ampera i et halvår. Bilen benyttes hovedsakelig til jobbpendling ca 6 mil tur-retur.
Tusen takk for et kjempeflott og informativt review av Ampera! Skal selv få prøvekjøre en om få dager, ikke for å kjøpe men for å ha prøvd den. Av alle plugin-hybridene er det denne teknologien jeg liker best, som du sier - egentlig en ren elbil bare med et innebygd bensinaggregat. Batteriet på 16 kWh er jo like stort som på en trilling, og ikke bare et lekebatteri som på Prius. Jeg mener denne biltypen er perfekt for grisgrendte strøk. Egentlig skulle avgiftene på hybrid vært avhengig av bosted slik at grisgrendte strøk fikk lavere avgifter.

Hvor langt kjører du i 15 kuldegrader fra fulladet batteri før bensinaggregatet tenner?

Sitat fra: laumb på mandag 08. april 2013, klokken 07:04
Sitat fra: thorlar på søndag 07. april 2013, klokken 23:56
Målet mitt er det samme som ditt; - å benytte minst mulig fossil energi. Men behovet for en bil som kan benyttes på langtur en gang i blant gjør Amperaen til den beste løsningen. For meg.
Målet ditt og elbilistens er ikke det samme. Ditt er å bruke minst mulig. Elbilistens mål er å ikke bruke noe.
Elbilstenes mål er mange. Det finner idealister, mens mitt mål er å spare penger. Og det tror jeg veldig mange her på forumet og ellers i samfunnet har som mål. Lommeboka er driveren, da er det opp til politikerne å sette rammevilkår slik at utslippsmål nås. Og da ville f.eks. avgiftsfristak for hybrider i Nordland, Troms og Finnmark være et velegnet middel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thorlar

Det var ingen klage, bare en obserasjon og et lite hjertesukk. Jeg støtter fullt og helt opp om de tiltak som er innført for å lokke folk over på el.

Skulle likevel ønske at avgiftene stod mer i stil med reelt forbruk. Utfordringen med hybrid er at det ikke er et entydig begrep når det kommer til forbruk. Min Ampera kjører f.eks mesteparten av tiden på ren el. Forbruk så langt ligger på 0,11 liter pr. mil gjennom vinterhalvåret.

Og til slutt: jeg kan forsikre at mitt mål er det samme som ditt; - null utslipp og null fossilt drivstoff. Problemet er bare at mitt behov ikke lar seg løse på annen måte i dag.

Tesla er en fantastisk bil men den er dessverre utenfor rekkevidde av min lommebok.


Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Trond Arve

Hjertelig takk for fin beskrivelse, thorlar, bra du har funnet en miljøvennlig bil som passer ditt behov. Fint om du legger inn info på elbilwiki etterhvert  ;D

Om bensinmotoren er direkte koblet til drivverket er det vel fortsatt usikkerhet om? Ifølge Lunde på tur med Opel Ampera er det ingenting i veien for dette rent teknisk, og det er gjerne mer energieffektivt fordi man unngår tap ved mellomlagring i batteriene. Imidlertid har nok leverandøren og markedsføringsapparatet sine grunner til å hevde at dette ikke er tilfelle ;)

IMHO er det to hovedproblemer med plugin-hybridene:
o De kan kjøres som ren fossilbil, det er opp til hver enkelt å lade batteriene.
o Dobbelt sett med teknologi (el og bensin) betyr større miljøbelastning (ref livssyklusanalysen av elbilene som var oppe i media for en stund siden) og mer som må vedlikeholdes.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

thorlar

Svar på kjørelenge i kulde:
Dersom det er -10 har jeg ca 44 km kjørestrekning på batteriet. Bensinmotoren ligger i dvale hele tiden: 0 liter på 3 mil
Dersom det er -15 har jeg ca 41 km kjørestrekning på batteriet. Bensinmotoren slår inn nærmest umiddelbart, går på lavt turtall i et par minutter, slår seg av. Slår seg på og av 3 - 4 ganger før jeg kommer til jobb: 0,5 - 0,7 liter på 3 mil

Ved 25 minus oppfører bilen seg omtrent som ved 15 minus, skillet ser ut til å gå ved 11 minus.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Joakim Sveli

Takk for god refleksjon om Ampera og deling av dine erfaringer. Jeg har hatt gleden av å teste ut Ampera kun en dag, men jeg fikk god opplevelse av den da. Den kjennes ut som en skikkelig elbil og motoren går ikke på i tide og utide slik den gjør med plugin Prius. At plugin prius og Ampera skal havne i samme kategori er helt ufattelig for meg. To helt forskjellige biler som gir helt ulike muligheter for å kjøre fossilfritt.

Ampera og andre biler hvor forbrenningsmotoren er sekundær bør få en lavere avgiftsklasse enn Prius og V60 hvor forbrenningsmotoren fortsatt er primær.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

tomrh

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 08:59
Svar på kjørelenge i kulde:
Dersom det er -10 har jeg ca 44 km kjørestrekning på batteriet. Bensinmotoren ligger i dvale hele tiden: 0 liter på 3 mil
Dersom det er -15 har jeg ca 41 km kjørestrekning på batteriet. Bensinmotoren slår inn nærmest umiddelbart, går på lavt turtall i et par minutter, slår seg av. Slår seg på og av 3 - 4 ganger før jeg kommer til jobb: 0,5 - 0,7 liter på 3 mil

Ved 25 minus oppfører bilen seg omtrent som ved 15 minus, skillet ser ut til å gå ved 11 minus.
Takker for svar! Endel elbilister har jo installert webasto/eber. Så det at bensinaggregatet i Amperaen starter av og til kun for oppvarming anser jeg som ekvivalent. Ellers er jo Amperaen større enn en trilling og krever mer strøm, for i-MiEV'en klarer jo ca. 70 km med full varme på i -15 grader (forvarmet bil) men er mer optimalisert for el. Har Amperaen innebygd forvarming på el? Det som virkelig er synd er at det femte setet er brukt til batteriet, ellers hadde det vært en aktuell bil også for oss.

Sitat fra: ElRey på mandag 08. april 2013, klokken 09:03
Ampera og andre biler hvor forbrenningsmotoren er sekundær bør få en lavere avgiftsklasse enn Prius og V60 hvor forbrenningsmotoren fortsatt er primær.

+1
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA