Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil å besøk hos folk

Startet av Brødbilsjåfør, lørdag 06. april 2013, klokken 20:17

« forrige - neste »

Brødbilsjåfør

Dere som har Elbil og ska på kaffebesøk hos venner(et lite stykke unna), spør dere om lading?
Eksludere dere venner som bor i ca 50% av rekkeviddegrense?
Vi vurdere elbil men er litt usikker på type disse spørsmål..
Om man besøker venner 3-6 mil(en vei) blir d kanskje knapt med strøm til hjemtur om man ikke får(kan) lade. 
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

RunarBT

Eg har ingen skrupler ved å be om lading, har med ekstra ledning for dette formålet.:-)

el-fanboy

#2
Sitat fra: Brødbilsjåfør på lørdag 06. april 2013, klokken 20:17
Dere som har Elbil og ska på kaffebesøk hos venner(et lite stykke unna), spør dere om lading?
Eksludere dere venner som bor i ca 50% av rekkeviddegrense?
Vi vurdere elbil men er litt usikker på type disse spørsmål..
Om man besøker venner 3-6 mil(en vei) blir d kanskje knapt med strøm til hjemtur om man ikke får(kan) lade.

Hei Brødbilsjåfør og velkommen til forumet  :)

Elbiler kommer jo med veldig varierende rekkevidde, og det er stort sett lommeboka som bestemmer rekkevidden. Allerede fra i sommer vil det gå mange elbiler på veiene i Norge med en rekkevidde på ca 48 mil. (Tesla Model S)

Det ville jo være trist å ekskludere venner som bor mer enn 3 mil borte  ;)

Jeg har basert meg på hurtigladere når jeg dratt på turer (med Nissan Leaf) mer enn 10 mil. Disse var det sist jeg sjekket 58 av i Norge, så de er ganske spredt. Det er ganske god dekning i Trøndelag.  Du kan se hvor de befinner seg på http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet .

Skal du en vei der du ikke kjører forbi en hurtiglader og som er i grenseland av 50% av rekkevidde, og dine venner ikke har et utestikk tilgjengelig for bilen din, så ville jeg nok tenkt meg godt om før jeg tok turen, ja!

Når det er sagt, de fleste vil bare være happy med å låne deg et utestikk og sponse deg med 3 kroner "drivstoff" hvis du stakk innom på kaffebesøk, forhåpentligvis  :D
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

gbzdoc

Du kjenner dine venner best. Jeg trekker gjerne en ledning gjennom vinduet om det trengs hos mine venner. De synes bare det er morro... ;-)

Ladingen koster jo uansett mindre kaffe og kaker. :)

Og tar du de med på en prøvetur så kjøper de elbil før du får snudd deg. Da kan du gjengjelde ladingen. ;)

Trond Arve

Jeg spør hvorsomhelst. Strøm finner du overalt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

sven erik

jeg spør  og om det ikke går  avtaler vi noen ganger  at de henter meg på lade plasser i byen dems   å da er det oftere jeg drar til dem en de til oss  for det blir rimligere  siden  det er billigere med elbilen

Brødbilsjåfør

Tusen takk for svar :D
Hurtiglading? Kan alle elbiler på markedet lade hurtig? Hva vil egentli hurtig si?
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

el-fanboy

#7
Sitat fra: Brødbilsjåfør på lørdag 06. april 2013, klokken 22:48
Tusen takk for svar :D
Hurtiglading? Kan alle elbiler på markedet lade hurtig? Hva vil egentli hurtig si?

Litt kort og forenklet forklart; lader du fra en vanlig stikkontakt (som du kan finne overalt) vil du "fylle" mellom 10 og 20 kilometers rekkevidde på batteriet i timen. En hurtiglader derimot, er en spesialstasjon som finnes på ymse steder rundt om i Norge. Hurtigladerne "fyller" pr idag et sted mellom 50 og 200 (muligens mer?) kilometer på batteriet i timen, så lading går mye fortere. Det er ikke alle elbiler som støtter hurtiglading.

Du kan finne mye bra informasjon hvordan de ulike modellene på markedet kan lades - samt mye annen god info her:
http://www.elbil.no/kjope-elbil

http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning

http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/95  :)




Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Brødbilsjåfør

Så når det står at bilen ikke støtter hurtiglading,så støtter den ikke feks EV power sine ladestasjoner. Da blir jo bilen uaktuell..
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

thorlar

Trodde at alle ladestasjoner hadde støtte for vanlig lading gjennom egen schuko-kontakt, også hurtigladestasjoner?

EV Power satser på standarden CHAdeMO som dekker mange av dagen el-biler. Men mye tyder på at fremtiden vil bli basert på en annen standard; - les mer her: http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/758-neste-generasjon-infrastruktur-for-ladbare-kjoretoy

Det er i hvertfall sikkert at fremtidens infrastruktur må inneholde en eller flere former for hurtigladere. Oslo kommune satser på ladestolper med både "Mode 3 Type 2" – plugg og tradisjonell Schuko - plugg. Tesla setter opp helt egen løsning for seg og sine.

Tilbake til besøk hos venner; - her må du nok basere deg på mer beskjedent utvalg! En 10 A kurs og stikkontakt ute på veggen eller i garasjen er mest sannsynlig. Det fine med dette er at uansett om du blir der ut dagen, så er det fortsatt bare småpenger i strømforbruk. Alle mine venner har med glede trådt til! Selv ekstra skjøteledning kommer de med, selv om det kanskje ikke er så lurt.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Øyvind.h

Sitat fra: thorlar på tirsdag 09. april 2013, klokken 21:33
Oslo kommune satser på ladestolper med både "Mode 3 Type 2" – plugg og tradisjonell Schuko - plugg. Tesla setter opp helt egen løsning for seg og sine.
Liten korreksjon. Tesla Model S støtter Mennekes type 2 mode 3 plugg, så den kan lade på det som nå er definert som Europeisk ladestandard for elbil. Men ift. hurtiglader har du helt rett, der blir det er proprietær Tesla-løsning. Det skal komme CHAdeMO adapter til Model S, men det tar sikkert en stund før det er på plass (og godkjent).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: thorlar på tirsdag 09. april 2013, klokken 21:33
Tilbake til besøk hos venner; - her må du nok basere deg på mer beskjedent utvalg! En 10 A kurs og stikkontakt ute på veggen eller i garasjen er mest sannsynlig. Det fine med dette er at uansett om du blir der ut dagen, så er det fortsatt bare småpenger i strømforbruk. Alle mine venner har med glede trådt til! Selv ekstra skjøteledning kommer de med, selv om det kanskje ikke er så lurt.
Det folk flest har av kurser og skjøteledninger er så ymse. Forvent ikke mer enn 10A. Om de har 16A bør du ha skjøteledning selv med
2,5mm2 tverrsnitt. For vanlige skjøteledninger duger ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: Brødbilsjåfør på søndag 07. april 2013, klokken 06:46
Så når det står at bilen ikke støtter hurtiglading,så støtter den ikke feks EV power sine ladestasjoner. Da blir jo bilen uaktuell..
Helt enig! Når du bor på Hell, så ville ikke jeg heller kjøpt noen elbil som ikke støtter CHAdeMO. For øyeblikket har EV Power hurtigladere i Trondheim (3 stk), på Værnes, Gråmyra (Levanger), Steinkjer, Meråker og Brekstad. Og Orkanger skal være like rundt hjørnet. Det er ganske bra dekning allerede, bare Selbuveien og E6 sørover fra Trondheim som ennå er uten. Man kan hevde at 100 kr pr ladning pluss 49 kr/mnd for å få bruke hurtigladerne er dyrt, og det er det. Men for 299,-/mnd får man lade så mye og ofte man vil. Har man et kjøremønster der man kjører endel ute i distriktet så kan dette fort lønne seg. Man betaler altså tilsvarende en halv tank bensin i måneden for å kunne kjøre så ofte og langt man vil i Trøndelagsfylkene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Brødbilsjåfør

Helt riktig. Vi falt jo egentli for Renault kangoo ze men på testturen min på søndag,ble vi uten bil fra ca 15.30 pga strømmangel. Da hadde vi kunnet parkert på Værnes i 30 min å hatt bil resten av kvelden. Så da må vi vente å se om det dukker på Anna løsning på stor elbil.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

tomrh

Sitat fra: Brødbilsjåfør på onsdag 10. april 2013, klokken 07:18
Vi falt jo egentli for Renault kangoo ze
Må ikke finne på å kjøpe Renault! Man blir flådd med rådyr batterileie. Jfr. diskusjoner i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5985.0.html

Det lureste er vel å vente på Nissan e-NV200. Var og kikket på konseptbilen på Nissan-stand hos Britannia hotell i fjor høst, og må si den frister litt. Må vente til neste år da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA