Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag ladeløsning i sameie

Startet av Øyvind.h, fredag 05. april 2013, klokken 18:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Jeg jobber med etablering av ladeplasser i to forskjellige sameier for tiden (har noen profesjonelle styreverv på si ved siden av min vanlige jobb :) )

Elektriker har foreslått Ensto EVT160 ladestolpe til et par utendørs ladeplasser. Er dette en god løsning, eller finnes det andre stolper som er bedre/rimeligere? Tipper kostnaden for selve stolpen er ca 20.000,- + mva eks. fundament.

En av plassene som skal etablere er innendørs. Der har vi foreslått schucko sikret med 16a + mennekes type 2 sikret med 32a. Det legges tilrette for trefas, men legges ikke opp til det for brukeren i første omgang.

Noen som har tips og råd ift. etablering av ladeplasser? eks ladestolper som er rimeligere? Eller er prisen jeg har fått helt kurant?

Det begynner å bli en del interesse rundt ladeplasser!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. april 2013, klokken 18:36
Jeg jobber med etablering av ladeplasser i to forskjellige sameier for tiden (har noen profesjonelle styreverv på si ved siden av min vanlige jobb :) )

Elektriker har foreslått Ensto EVT160 ladestolpe til et par utendørs ladeplasser. Er dette en god løsning, eller finnes det andre stolper som er bedre/rimeligere? Tipper kostnaden for selve stolpen er ca 20.000,- + mva eks. fundament.

Er det ikke på tide å droppe shuko med 16A sikring? Jeg ladet på en slik stolpe i dag (på Filipstad) og når jeg kom tilbake var gummien rundt pluggen ganske mye mykere enn vanlig og pinnene brennvarme. Pluggen vet jeg er ok, den har ikke blitt varm når jeg har ladet i Oslo City. Så det er nok stikket i stolpen som har blitt slitt etterhvert og dermed utvikler varme.

Dessverre er jeg avhengig av 16A når jeg kjører til jobb da jeg ikke alltid har så lange dager. I dag parkerte jeg med 15% igjen og bilen var oppe i 96% når jeg kom tilbake 5 timer senere. Med 10A hadde jeg trengt mye hurtiglading underveis. Hadde det vært noen Type 2 uttak på Filipstad hadde jeg heller kjøpt passende kabel og brukt de.

Sitat
En av plassene som skal etablere er innendørs. Der har vi foreslått schucko sikret med 16a + mennekes type 2 sikret med 32a. Det legges tilrette for trefas, men legges ikke opp til det for brukeren i første omgang.

Noen som har tips og råd ift. etablering av ladeplasser? eks ladestolper som er rimeligere? Eller er prisen jeg har fått helt kurant?

Har du sjekket med Salto? De leverer nok kun med Type 2 plugger, ikke schuko. Må du ha vanlig plugg ville jeg montert brukt 13A sikring.

Er plassene til gjester eller beboere? Om det er til beboere ser jeg ikke problemet med å kun sette opp Mennekes (Type 2) uttak. Å forlange at folk bruker en sikker løsning og derfor investerer maks 2300,- i en ny kabel for å lade i sameiet ser jeg på som helt uproblematisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Jeg har såvidt tittet på Salto, men mulig det blir litt dyrere enn å bare sette opp et mennekes type 2 stikk? Trenger man egentlig noe så omfattende som eMH1 type 2? Er det i stedenfor kabel med kladd, og fungerer den i så fall med flere biler (iMiev, Leaf og senere Tesla?)

Jeg er enig i at vi bør unngå schuko som fast ladeuttak. Det var mest ment å muliggjøre bruk av støvsuger etc.
Type 2 er den nye standarden, så vi burde strengt talt utkommunisere at det er uttaket som tilbys. Første elbilen på vei inn i det ene sameiet er en Leaf, så da trenger han en mennekes type to til J1772 kabel?

Utendørs stolper er for gjester. Innendørs plasser er for beboere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hejduk

I hvilket prisleie ligger det å få montert Mennekes med 32A i garasjen til sameiet?
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Øyvind.h

Sitat fra: Hejduk på lørdag 06. april 2013, klokken 12:01
I hvilket prisleie ligger det å få montert Mennekes med 32A i garasjen til sameiet?
11.900 + mva for:
- Låsbart skap
- Strømmåler
- Kort tilførselskabel
- Ett schuko
- Ett Mennekes type 2
- 1x16a sikring
- 1x32a sikring
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. april 2013, klokken 11:44
Jeg har såvidt tittet på Salto, men mulig det blir litt dyrere enn å bare sette opp et mennekes type 2 stikk? Trenger man egentlig noe så omfattende som eMH1 type 2? Er det i stedenfor kabel med kladd, og fungerer den i så fall med flere biler (iMiev, Leaf og senere Tesla?)

Ja, det er istedenfor kabel med kladd og fungerer på alle nyere elbiler. For å bruke Mennekes type 2 stikk må du ha den elektronikken som er innebygd i kladden i en boks på veggen isteden. Salto leverer et par forskjellige løsninger der, og det er mye annet på markedet også. Uansett bør man nok gå for 32A enfase foreløpig, og droppe 16A utgavene. En evt. beboer med Tesla vil neppe like å måtte lade med kun16A, mens 32A holder til stort sett alt av hjemmelading.

Sitat
Jeg er enig i at vi bør unngå schuko som fast ladeuttak. Det var mest ment å muliggjøre bruk av støvsuger etc.

Det løses enkelt ved å sikre shukoen med 10A sikring. Nok til støvsuger, og nok til å lade mindre elbiler som Buddy osv. Kan også brukes med kabelen som følger med Leaf, iMiEV osv. siden disse nå leveres med 10A kabel.

Dermed har beboerne et valg, bruke 10A kabel på schuko (det tåler den fint) eller kjøpe passende Type 2 kabel og lade med 16A eller 32A om bilen støtter det.

Sitat
Type 2 er den nye standarden, så vi burde strengt talt utkommunisere at det er uttaket som tilbys. Første elbilen på vei inn i det ene sameiet er en Leaf, så da trenger han en mennekes type to til J1772 kabel?

Jepp. F.eks en slik: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mennekes til J1772 ladekabler

Salto har også disse.

Fordelen er at han da kan beholde kladden i bilen til lading på offentlige plasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. april 2013, klokken 12:51
11.900 + mva for:
- Låsbart skap
- Strømmåler
- Kort tilførselskabel
- Ett schuko
- Ett Mennekes type 2
- 1x16a sikring
- 1x32a sikring

Det var særdeles billig. Hvilken produsent kommer Type 2 boksen fra?

Ellers en god løsning men som sagt sikre schukoen med 10A isteden så slipper dere at folk lader med 16A på denne og pådrar seg varmgangsproblemer på sikt.

Ute er 16A schuko greiere vil jeg tro, siden besøksplassene antageligvis vil bli brukt langt mindre enn beboerplassene, og for kortere tid i slengen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA