Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplasser i HuseierForening (hvordan tilrette lege får lade plasser)

Startet av svingen, fredag 22. november 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

svingen

Skal nå flytte til større hus og strøm i garasje osv,kjøpte rekkehuset og spurte hvordan det var med lade mulighet i garasjen,fikk da beskjed det ikke var problem da det var strøm i garasjen.......

sendte så mail til styreleder i HuseierForening og spurte hvordan det fungerte om det var bare og lade og hvordan strømmen ble lest av osv,tenkte det var lurt og prøve og ikke gjøre noe "smart" uten og spørre først,fikk beskjed att det ikke var problem det var en kar som jeg bare skulle melde inn hvor mye strøm jeg hadde brukt så ble det gjort oppgjør på det i etterkant....
så fikk jeg kontra beskjed att han som styrte med strøm ikke ønske og legge ut får elbil da hovedmåleren står i garasjen hans og de 14 andre garasjene er koblet på han.
det var alt høyt nok kostnad som det var og ville ikke ha noe elbil lading på den,skjønner den får og være helt ærlig...blir jo en del hvis alle skal bruke 500 kr i mnd på strøm. (og alt administrasjonen rundt det)

så nå venter jeg på tegninger fra Hafslund hvor strømmen kommer "inn" dvs jeg sendte adressen og kart fra gulesider hvor garasjen min står og lurer på hvor langt unna strømmen er.
Min garasje står heldigvis i mitten så er nok ikke mer enn 30 meter til hvor han som har strøm har garasjen. (når jeg tar over 6 desember har jeg gjort avtale med han får og se garasjen hans og hvordan kablene går så da løser det seg vel litt det her)

Lurer og på om det er lagt i rør eller hvordan det er løst,frykter vel litt att det er gjort så billig som mulig og att det er bare lagt strøm inn i en garasje igjenom garasjen og så til neste osv.....

Da må jeg nok grave og få det her gjort,blir vel fort 20 tusen får jobben...

Men så kom jeg til og tenke på alternativ løsning er og sette opp en ladestasjon hvor strømmen fra Hafslund kommer da jeg vil slippe og grave og da er det enklere og sette opp flere hvis flere får elbil,ulempen er att det er ute.

Men det kunne vært greit og tilrette legge får att man kan sette opp flere ladere samtidig er det kjedelig og få en utgift på 750 kr som det koster fra Hafslund og ha egen måler.

Har sjekket her http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/1014-ladestasjoner-for-borettslag men ser jo att det koster en del kr.

krav spec er att det må være egen måler per punkt slik att man har kontroll på hvor mye som brukes,slik att en "kar" kan lese av og eventuelt gi beskjed til hver enkelt som har punkter hvor mye strøm som brukes,syns egentlig det er litt "dårlig" løsning da må en legge ut får strømmen,men har ikke lys til og "støtte" hafslund med 750 kr punkt eller,alterativet er jo fast pris på XXX kr i  mnd som betales inn på et konto nr og så blir det manuelt telt 1 gang i året får og se hvor mye som er brukt,så kan det eventuelt justeres etterhvert,har ikke spesielt lys til og gå rundt og sjekke hver mnd mye strøm som brukes hver mnd.

Videre har jeg lyst til og legge opp får type2 lading med helst 32a slik att man har gjort til rette får eventuelt biler som krever litt mere strømm enn trillinger :)

Hvordan er det andre løser slike problemer,det er jo ikke akkurat slik att elbil er noe som er døgn flue ;)

å ja det her er i nittedal så er ikke noe støtte fra kommunen dessverre :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Slik eg les ditt innlegg er det ein av dine naboer som har innlagt strøm til sin garasje.
Frå denne måler / sikringsskap blir det fordelt vidare til dei ulike garasjer?

Det burde ikkje vere nødvendig med eigen måler, dette vil gi ekstra kostnad for og legge det opp, og faste kostnader framover. Men, om dagens opplegg ikkje har nok kapasitet er det mulig ingen veg utanom?

Eg bur i rekkehus på Lørenskog. Her er garasjen i eigd av den enkelte, men alle organisert i eit Garasjelag. Det finnes tre stk måler frå Hafslund, som Garasjelaget les av, og betalar for. Kostnaden blir dekka inn under felleskostnadar for vedlikehald av garasjene. Dei som har elbil (tre stk p.t.) betalar kr 2400 ekstra pr. år for ekstraforbruk av straum.

Fordel: Treng ikkje ekstra måler - eller lese av / avrekne / drive inn ekstra.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Takk får svar! :)
helt korrekt som du skriver TB att en har strøm så er det lagt ut til hver garasje og hver garasje har sin egen måler som man melder inn til han som har strømmen som blir betalt til hafslund.

Får se hvordan ting er lagt opp,men tror jeg skal prøve og overtale styre til att dem som har elbil betaler vist antall kr i mnd/året og så gjør man en avregning i løp av 1 år og se hvordan man "ligger" ann om det holder eller om man må øke det :) (vil jo att elbil skal betale en del ekstra slik att man har penger til oppgradering/endringer i garasjene)

nå er det jo bare jeg som har elbil der (det kommer jo tydeligvis frem på så skeptisk dem er)

ut fra hva styreleder sa så var det kabel som  tilsa 16a uten att han viste om det var 16a,så spør det hvordan ting er koblet....siden det er bygd i 1996 så må det jo være mere enn 16a dele på 14 garasjer....motorvarmer er jo ment og bruke osv så tror det er mere enn det :) worst case så får jeg lade på 6a (kjøpe slik justerbar sak som kan justeres ned til 6a) og hvis jeg trenger og lade fort kan jeg kjøre opp til rekkehuset,men her er det egetlig "begrenset trafikk" så bør ikke gjør det hver dag :)
blir kjøp av en trilling så 6a bør vel kunne lades på ca 12 timer...så det holder jo 90% av gangen når man er hjemme 5-6 fra jobb og reiser igjen tidligst 06:30

blir spennende det her skal holde dere oppdatert :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på lørdag 23. november 2013, klokken 18:22
Takk får svar! :)
helt korrekt som du skriver TB att en har strøm så er det lagt ut til hver garasje og hver garasje har sin egen måler som man melder inn til han som har strømmen som blir betalt til hafslund.

Det er ein grei måte, men litt administrasjon og kreve inn frå den enkelte.
Om mulig, unngå og opprette ekstra måler frå Hafslund, det fører til ekstra kostnad pr måler.

Sitat
Får se hvordan ting er lagt opp,men tror jeg skal prøve og overtale styre til att dem som har elbil betaler vist antall kr i mnd/året og så gjør man en avregning i løp av 1 år og se hvordan man "ligger" ann om det holder eller om man må øke det :) (vil jo att elbil skal betale en del ekstra slik att man har penger til oppgradering/endringer i garasjene)

God tanke.

Sitat
ut fra hva styreleder sa så var det kabel som  tilsa 16a uten att han viste om det var 16a,så spør det hvordan ting er koblet....siden det er bygd i 1996 så må det jo være mere enn 16a dele på 14 garasjer....motorvarmer er jo ment og bruke osv så tror det er mere enn det :) worst case så får jeg lade på 6a (kjøpe slik justerbar sak som kan justeres ned til 6a) og hvis jeg trenger og lade fort kan jeg kjøre opp til rekkehuset,men her er det egetlig "begrenset trafikk" så bør ikke gjør det hver dag :)
blir kjøp av en trilling så 6a bør vel kunne lades på ca 12 timer...så det holder jo 90% av gangen når man er hjemme 5-6 fra jobb og reiser igjen tidligst 06:30

16 A 3 fas = 230 x 16 * 1,7 (rot av 3) = 6256 watt / 14 garasjer = 446 watt pr garasje.
Dette er litt knapt. Men, om det er to slike kurser, med 7 pr kurs vil det gi ca 900 watt pr garasje, der fordeling mellom fasar er gjort korrekt. Motorvarmer har normalt forbruk på 5-600 watt - som anlegget truleg er dimensjonert for.

Om dei fleste har ur på motorvarmer, så vil du normalt lade ferdig før motorvarmer kobler inn ca 2 timer før avreise. Om motorvarmer står på heile natta, og dei fleste nyttar dette kan du ikkje lade på meir enn ca 900 watt - ca 4 A.

Hugs på at Hafslund tar samme fastavgift for måler opp til ca 120 A. Koble seg til denne vil ergo gi 0 ekstrakost for dei andre - anna enn faktisk brukt kwh.

Sjekk ut sikringsskap / hovedsikring. Om denne har kapasitet vil det vere enkelt og legge opp eigen kurs, denne må du koste til din garasje.

Om problemet litt på store utlegg til Hafslund, foreslå betaling på forskot. Det beste ville vere og legge betaling til Hafslund til burettslaget, eller eit eige Garasjelag.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA