Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CLEANOVA II

Startet av Griffel, mandag 10. mars 2008, klokken 10:33

« forrige - neste »

Griffel

Enviro Elbilsalg AS skal stå for markedsføringen av CLEANOVA II

http://www.elbilsalg.info/

http://www.cleanova.com/public/sve/

CLEANOVA II er tydligvis framdriftssystemet

Demobilen som kommer etterhvert blir en Renault Kangoo, altså med CLEANOVA II
motordrift og batterisystem.

Den skal ha en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på opp mot 200 km på én lading.

De av oss som ikke kan Fransk (meg inkludert) kan gå inn på CLEANOVA II's hjemmeside og velge menyelementet Documentation. De to Adobedokumentene der er på Engelsk og Fransk.

Et interessant element er at bilen har reversible varmepumpe for Air Condition og oppvarming. Kanskje litt snaut i Norge, men med milde vintere som nå i sør Norge så kanskje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Virker spennende.

Kan kanskje være et alternativ til batteribytte på våre Thinker og PSA'er også.

Dette må vi følge med på videre. Lurer på om det er snakk om batteri og lader, eller full pakke med motor også?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Dette er snakk om komplette biler, ikke noe deler til Gjør-det-selv mannen. De får glidere fra Renault (eller PSA, av hengig av hva de ender på) som de bygger om til elbil. Cleanova har vært på banen i mange år, og har en STOR eier i bakhånd. De fortsatte der PSA og Renault stoppet, og har utviklet elbilen videre.

Cleanaova har vært med på mange bilutstillinger der de har vist frem bilene sine, og har testet bilene blandt annet hos det franske postverket. Går den gjennom hos posten, der bilene blir misshandlet på det groveste (start-stopp-start-stopp) med endel kg i bagasjerommet, burde bilene fint greie privat kjøring i Norge.

Jeg gleder meg og har allerede begynt å spare ;-)

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

I så fall kunne jeg tenkt meg en Smart fortwo av den nye typen som kom i 2007 som ombygget til Ren Eldrift.

Fortwo lages i Frankrike, så kanskje dette er en realistisk drøm. ::)

Hvor mye kan noe slikt koste?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Og da bestiller jeg en Roadster fra samme produsent ... Den ville sikkert gå fint på strøm den også!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Jeg har tittet gjennom Cleanova hjemmeside ved hjelp av et oversettelses program. (Merkverdig hvor lesbart det blir, men samtidig så hjelpeløst om det brukes direkte)

For de som vet noe om elbiler generelt er det ikke alt for mye informasjon. De flest av oss vet jo at motoren går stille, bilen kan lades om natten og slike ting, men litt annet er det:

Firmaet heter Kompani for Elektriske Kjøretøy (SEV) og er heleid av Dassault Group, som også leverer kontroll systemet til Cleanova II. Det er en ren elektrisk og en hybrid variant de tester ut.

Batteripakken er 25kWh Litium type. Batteripakken har fått plass under bagasjerommet slik at det har full størrelse. Bilen er i varebil og 5 seters variant. Rekkevidde 150km

Innebygget lader på opptil 6kW, som kan benyttes på en vanlig 16A enfase stikkontakt, 8 timer lading eller 32A ca. 4 timer lading.

Motor er en permanentmagnet synkronmotor. (Slike blir også kalt for børsteløse DC motorer).
Motor og motordrift er utviklet for SVE av Kanadiske partner TM4 (Hydro-Quebec group).
Motor ytelse står det ikke noe om, med unntak av den tilsvarer fossil varianten med hensyn på akselerasjon. Regenerativ bremsing med motoren.

Strømforbruk oppgis med den nye måleenheten €/100km og er 1(en)€ per 100km.
(det ser ut som kWh har gått av moten).

Klima kontroll ved hjelp av reverserbar varmepumpe.

Vedlikeholdsfritt batteri og motor. Antatt levetid = bilens levetid.

I første omgang selger de bare til flåter, så her er nok Enviro og Sigmund et unntak. Dette har selvfølgelig med muligheten for service å gjøre.

30 biler er bygget og i bruk blant annet 8 i postvesenet, erfaringen fra dette prototype prosjektet skal legge grunnlaget for industriell produksjon.

De har som målsetting å kunne tilby systemet til bilprodusenter slik at de kan ha el varianter i sitt modellprogram, dermed kan det jo dukke opp litt av hvert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Husk at i en tidligere inlegg skrev jeg at Smart biler var lagd i ren elektrisk drift  med en el motor bygd og montert i England og prøves ut nå i en kommune nord i England og bare der.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 10. mars 2008, klokken 21:20
Strømforbruk oppgis med den nye måleenheten €/100km og er 1(en)€ per 100km.

LOL ;D  Jeg har forslag til en skikkelig måleenhet: CO2/km. Vi har tall for CO2 / kWt, så egentlig et lett regnestykke, som samtidig ville gjort fossilbilindustrien flaue.

Ellers er jeg totalt på hugget for å sikre meg en av de 200 Smartene som ruller rundt i Coventry England. Dette er etter mine begrep den ideelle elbilen. Liten, lett, sikker, sannsynligvis vellutviklet, og med minst 10 år nyere teknologi enn det vi nå kjører med.

Hvorfor i alle dager er den ikke serieprodusert?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#8
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. mars 2008, klokken 07:33
[
LOL ;D  Jeg har forslag til en skikkelig måleenhet: CO2/km. Vi har tall for CO2 / kWt, så egentlig et lett regnestykke, som samtidig ville gjort fossilbilindustrien flaue.


CO2/km er jo det nye avgiftsgrunnlaget som erstattet motorvolum siste året. Men de er nok ikke flaue på Genev messa er det klistremerke på siden av av alle BMVer som forteller hvor lite (mye) CO2/km den produserer.


Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. mars 2008, klokken 07:33

Ellers er jeg totalt på hugget for å sikre meg en av de 200 Smartene som ruller rundt i Coventry England. Dette er etter mine begrep den ideelle elbilen. Liten, lett, sikker, sannsynligvis vellutviklet, og med minst 10 år nyere teknologi enn det vi nå kjører med.

Hvorfor i alle dager er den ikke serieprodusert?



Det er nok meningen, men de fleste liker å prøve ut produket først, og da helst i sammarbeid med flåteoperatører siden det sikrer et system for tilbakemelding av problemer.

Dersom du fikk tak i en slik, ordnet du alle problemer selv og produsenten lærte ingen ting. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2008, klokken 09:42
Dersom du fikk tak i en slik, ordnet du alle problemer selv og produsenten lærte ingen ting. ;D

Jeg er da rimelig flink til å dele mine erfaringer, eller hva? Hadde nok latt dere vite om noe ikke var helt bra med en slik Smart også.

Håper du har rett m.h.h.t planlagt serieproduksjon.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. mars 2008, klokken 13:39

Jeg er da rimelig flink til å dele mine erfaringer, eller hva? Hadde nok latt dere vite om noe ikke var helt bra med en slik Smart også.


Ja med oss ja du er kjempe flink, vi hadde nok fått beskjed. Men her forsøkte jeg å se det fra produsentens side, og de vil at de selv skal få vite om problemer, rette dem, og færrest mulig andre skal vite noe. Da er flåteavtaler en grei start før evt. serieproduksjon. Men for spesielt intereserte går det jo ann å få spesialavtale med en produsent, slik noen har med litium buddy.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Det er lagt inn flere opplysninger om Cleanova II på

http://elbilsalg.info/images/cleaslides.swf

Cleanova II er et styrings-/motor- og batterisystem for elektriske biler og ikke bilen selv.
I alle fall blir den første utgaven en Kangoo-liknende type.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Dette har jeg tro på, og har sendt Sigmund beskjed om at jeg vil være med å investere i prosjektet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Jeg liker veldig godt den varmepumpeanlegg. Med en slik besparelse i strøm fra traksjonsbatterier kan vi varme bilene uten å gidde med Webasto eller slik. Jeg håper at de er liten og effektiv sammenlignet med standard aircondition i amerikanske Thinker.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Pjokken

Bilen har også en brukbar akselerasjon: 0-100 på 13,4 sek

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA