Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance Plus

Startet av glaserud, onsdag 03. april 2013, klokken 16:15

« forrige - neste »

Lacaixxa

http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Her er i alle fall en test som sammenligner TMS med Panamera, og TMS kommer svært godt ut. Tror nok bilglade nordmenn har all mulig grunn til å glede seg - med eller uten pluss-pakken. For min del er P en no-brainer og pluss-pakken for dyr.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Kallagtunet

Kort utdrag, jeg er helt sikker på at Panamera også kjører fra en Perf + (hva de testet her er jeg ikke sikkert på er det den bilen som mr Tesla "eier" som har vært brukt i mange tester så er vel den etter sigende en "perf +" prototype.

Tesla S performance
Handling
Slalom (mph): 66.8 (66.0 w/TC off)
Skid Pad Lateral Acceleration (g): 0.86 (0.86 w/TC on)

Skid pad: Definitely felt the weight here, and the lack of a free-revving internal-combustion engine means changes in throttle have less effect on the chassis. Still, car felt pretty precise.

Slalom: The stability system cannot be fully defeated, but I was impressed with the intervention point. And it would even allow some decent slalom-exit power-on oversteer before it would slam on the brakes. Preferred the midlevel standard mode over Sport, which seemed like it was fighting me more than helping. A very long and heavy car and was surprised it could go through at almost 67 mph. Seems like a very good suspension tuning compromise.



Panamera GTS

Handling
Slalom (mph): 68.6 (67.8 w/TC on)
Skid Pad Lateral Acceleration (g): 0.96 ( 0.96 w/TC on )

Skid pad: With PSM off, the Panamera GTS was very sensitive to throttle input, and I could easily adjust the rear slip angle and resulting heading with my right foot alone. PSM on allowed almost the same amount of gentle oversteer, but managed to coax a slightly quicker lap with selective brake applications.

Slalom: Unreal. How Porsche engineered a car of this size and weight to feel like a compact sport sedan is beyond me. Crisp turn-in, zero yaw delay, precise steering, gentle oversteer and predictable reactions when going to the throttle all add up to an amazing and memorable slalom exercise. Nearly the same freedom allowed with PSM on, but I noticed it most at the exit where it disallowed throttle until the steering wheel was more or less straight. Still, it feels like a car half its size and weight.

Lacaixxa

Jeg finner ikke igjen videoen, men mener det ble svært jevnt hvor TMS bl.a vant aks og nedbremsing.

Acceleration: As you would expect with a ton of instant torque, it gets off the line in a hurry, with no wheelspin whatsoever. Just endless forward thrust. The first and second runs were the quickest, and after that it just got slower and slower despite having plenty of charge. By the sixth and final run it was 0.3 second slower.

Braking: Very firm pedal. Feels like a normal car without all the hybrid wonkiness. Just a little bit of extra travel at the very end of the stroke, but rock-solid stability and no fade. First stop was 110 feet. Second stop was shortest at 108 feet and third stop was longest at 112 feet. Very consistent.

Ser ut som testen er med Pplus mtp dekkdimensjon.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

LA-Thing

Noe redigert
Sitat fra: Milzit på onsdag 10. april 2013, klokken 23:34

The re-tuned dampers add a very comfortable, yet firm ride. The dampers work with an updated rear suspension, which boasts an array of new bushings that increase the lateral stiffness

Upgraded components:
- Stabilizer Bars
- Damping
- Bushings
- Tires - Michelin Pilot Sport PS2 tires on a wider rear wheel

Dersom dette stemmer er det jo ingen strukturelle endringer på P+, dermed ikke noe problem å ettermontere disse delene. Dette skulle jeg klare selv på en lørdag ettermiddag.

Får håpe Tesla er såpass kule at de vil dokumentere alternative felg/dekkdimensjoner også for eiere av 'vanlige' S'er. Kjøretøyforskriftene i Norge tillater ikke forskjellig hjuldimensjon på for- og bakaksel med mindre det er fabrikkmontert. For å få dette godkjent i ettertid (oppført i vognkortet) kreves dokumentasjon fra kjøretøyprodusenten.
Drammen, Tesla Model S #2510

MR Tesla

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. april 2013, klokken 22:41
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. april 2013, klokken 21:04
Hvis pakken virkelig gjør bilen til en av verden beste kjøremaskiner er jeg villig til å betale 36000,- ekstra for dette. I praksis er jeg redd vi ikke merker forskjell i vårt daglige bruk.

Sitat fra: MR Tesla på torsdag 11. april 2013, klokken 22:22
Det er mulig at det kan være en feil på bilen da jeg prøvde den, men når jeg først skal bruke 700K på bilen vil jeg vite at jeg har verdens beste bil og ikke den nest beste som er litt mer upresis på styringen.

Tror det er greit å få litt perspektiv her, Tesla S virker å være en stor familiebil (som ser bra ut, og som har kratig motor i alle utgaver) som kjører meget godt (og mye bedre enn noen ville tro at noe som veier så mye og kommer fra USA kunne gjøre), men å snakke om verdens beste kjøreegenskaper eller tro at dette er noe som konkurrerer med en Nissan GTR, 911, Ferrari eller til og med en Panamera mhp kjøregenskaper på en bane er SELVBEDRAG. At noen foringer, stab stag og 20 mm bredere bakdekk gjør at Tesla S vil kunne kjøre fra disse på en bane (den runden eller to mens en har full guffe.) er også å lure seg selv (og helt irrelevant i praksis..).
Jeg tror de som kjøper bør være fornøyd med at de får en at de får en MEGET velkjørende stor tung bil som også er elektrisk...

MR Tesla

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. april 2013, klokken 22:41
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. april 2013, klokken 21:04
Hvis pakken virkelig gjør bilen til en av verden beste kjøremaskiner er jeg villig til å betale 36000,- ekstra for dette. I praksis er jeg redd vi ikke merker forskjell i vårt daglige bruk.

Sitat fra: MR Tesla på torsdag 11. april 2013, klokken 22:22
Det er mulig at det kan være en feil på bilen da jeg prøvde den, men når jeg først skal bruke 700K på bilen vil jeg vite at jeg har verdens beste bil og ikke den nest beste som er litt mer upresis på styringen.

Tror det er greit å få litt perspektiv her, Tesla S virker å være en stor familiebil (som ser bra ut, og som har kratig motor i alle utgaver) som kjører meget godt (og mye bedre enn noen ville tro at noe som veier så mye og kommer fra USA kunne gjøre), men å snakke om verdens beste kjøreegenskaper eller tro at dette er noe som konkurrerer med en Nissan GTR, 911, Ferrari eller til og med en Panamera mhp kjøregenskaper på en bane er SELVBEDRAG. At noen foringer, stab stag og 20 mm bredere bakdekk gjør at Tesla S vil kunne kjøre fra disse på en bane (den runden eller to mens en har full guffe.) er også å lure seg selv (og helt irrelevant i praksis..).
Jeg tror de som kjøper bør være fornøyd med at de får en at de får en MEGET velkjørende stor tung bil som også er elektrisk...

MR Tesla

Selvbedrag. Jeg bryr meg om ikke de detaljene, jeg er fed up med å gire, gidder ikke mer av det. Med elektromotor har jeg sluttet med det. Selv med min lillle Peguot ion er jeg jo alltid først ut av  lyskryssene og med P+ fortsetter jeg slik med det på en måte som olderbarna vil applaudere.

Kallagtunet

Sitat fra: MR Tesla på fredag 12. april 2013, klokken 00:31
Selv med min lillle Peguot ion er jeg jo alltid først ut av lyskryssene og med P+ fortsetter jeg slik med det på en måte som olderbarna vil applaudere.

I den litt begrensede øvelsen først ut av lyskrysset dragrace så er det ingen tvil om at Tesla S performance er i verdenstoppen, og det er imponerende og akselerasjon er gøy for både oldebarn og sjafør. Men på en svingete vei som det virker som Tesla gjør meget bra så er det helt klart mange andre biler som gjør dette bedre.

trygvelo

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 11. april 2013, klokken 22:51
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Her er i alle fall en test som sammenligner TMS med Panamera, og TMS kommer svært godt ut. Tror nok bilglade nordmenn har all mulig grunn til å glede seg - med eller uten pluss-pakken. For min del er P en no-brainer og pluss-pakken for dyr.

Ganske sikker på at denne bilen var P+ (eller i hvert fall en prototype). P+ ble vel først nevnt på slutten av sommeren 2012, noe som samsvarer bra. I tillegg hadde bilen Michelin PS2 og større dekk bak (265/35ZR21). I veldig mange andre tester er det også rapportert om 265 bakdekk og/eller at de har testet Elon Musks egen Model S, denne er garantert en P+

Jeg har dessverre ikke fått prøvekjørt enda, men vil tro vanlig understell fungerer mer enn bra nok for de fleste. Jeg ser en del på USA forumene klager over litt for mye body-roll, men de fleste av disse sammenlikner med BMW M-pakke ol.

Oreo

Sitat fra: RunarBT på torsdag 11. april 2013, klokken 07:57
Sitat fra: Cirion på torsdag 11. april 2013, klokken 07:43
Sitat fra: takktakk på onsdag 03. april 2013, klokken 18:19
Nesten alle priser i Norge er kurs pluss om lag ti prosent. Stemmer det vil PP i Norge komme på om lag 40 000. Fra dette kan du trekke prisen på 21" som de fleste Performance kjøpere vel skal ha, og da er du på 18-20 000 for selve Plus pakken.
Forsøker nå å få Performance Plus på min sig, og få fratrekk for 21" pakken. Hun jeg snakker med, påstår at prisingen på US sidene ikke gjelder i EU. Greit nok, men videre sier hun at oppgraderingsprisen allerede er redusert med 21" pakken. EU bestillere må bestille både PPlus og 21" pakken.

Det siste der er ikke sant.
På US siden kan du ha performance og 19", ved å legge til plus pakken får du 21" inkludert.

Dette stemmer og med det eg har fått informasjon om, når eg oppgraderte til Perf.plus via epost/telefon. Hadde 19", betaler 36.700,- og får perf.plus ink. 21".

Ang. Signature, så kan dei kanskej kjøre samme her, at 21" er en gave.. og en får ikkje fratrekk fra noke som er "gratis". Litt som på samme måte dei forsvarte seg med når 21" inkludert i Perf. kun gjaldt US og ikkje EU bestillingene fra før utgangen av 2012. Det var en gave/bonus til US kundene, og noke som ikkje kunne forventes i EU. (fikk da litt avslag på prisen får å ha bestillt tidlig, men dette var for å balansere prisøkningen som kom)
Nå har det vært mye snakk fram og tilbake og omhverandre her ang. prisene, meg selv inkludert.
Altså, slik jeg ser det er P+ pakken ekstra dyr for Sig eiere, og en må "betale" for 21" som likevel er inkludert. Vanlige Production Performance betaler for P+ pakken og får 21" inkludert.
Synes RunarBT har oppsumert det ganske greit. Tesla refererer alltid til websidene sine når det gjelder informasjon, og da bør det de legger ut der være 100%, intet mindre.

Da P+ ikke er tilgjengelig option på de norske sidene ennå, forholder jeg meg til de amerikanske siden som sier følgende om priser (prisene er inkludert annet ekstra også, som techpakke, parcel shelf o.l. men eneste forandring er med og uten P+ og med og uten 21"):

P med kun 19"


P+ pakke:


P med 21" (ikke P+):


Som en ser er det
$3500 ekstra for 21"
$6500 ekstra for P+ (inkludert 21")

Om dette er feil, så må Tesla slutte å referere til nettsidene sine, og heller bare legge dem ned.
Moralen er, har tid til å vente litt lenger, vil betale litt mindre, vil ha P+, IKKE GÅ FOR SIGNATURE.
hm, tilbake i tenkeboksen ang. P+

som en liten interessant detalj står det leveringstid på 2mnd i konfiguratoren:
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

tk74

Sitat fra: Oreo på fredag 12. april 2013, klokken 09:18
Sitat fra: RunarBT på torsdag 11. april 2013, klokken 07:57
Sitat fra: Cirion på torsdag 11. april 2013, klokken 07:43
Sitat fra: takktakk på onsdag 03. april 2013, klokken 18:19
Nesten alle priser i Norge er kurs pluss om lag ti prosent. Stemmer det vil PP i Norge komme på om lag 40 000. Fra dette kan du trekke prisen på 21" som de fleste Performance kjøpere vel skal ha, og da er du på 18-20 000 for selve Plus pakken.
Forsøker nå å få Performance Plus på min sig, og få fratrekk for 21" pakken. Hun jeg snakker med, påstår at prisingen på US sidene ikke gjelder i EU. Greit nok, men videre sier hun at oppgraderingsprisen allerede er redusert med 21" pakken. EU bestillere må bestille både PPlus og 21" pakken.

Det siste der er ikke sant.
På US siden kan du ha performance og 19", ved å legge til plus pakken får du 21" inkludert.

Dette stemmer og med det eg har fått informasjon om, når eg oppgraderte til Perf.plus via epost/telefon. Hadde 19", betaler 36.700,- og får perf.plus ink. 21".

Ang. Signature, så kan dei kanskej kjøre samme her, at 21" er en gave.. og en får ikkje fratrekk fra noke som er "gratis". Litt som på samme måte dei forsvarte seg med når 21" inkludert i Perf. kun gjaldt US og ikkje EU bestillingene fra før utgangen av 2012. Det var en gave/bonus til US kundene, og noke som ikkje kunne forventes i EU. (fikk da litt avslag på prisen får å ha bestillt tidlig, men dette var for å balansere prisøkningen som kom)
Nå har det vært mye snakk fram og tilbake og omhverandre her ang. prisene, meg selv inkludert.
Altså, slik jeg ser det er P+ pakken ekstra dyr for Sig eiere, og en må "betale" for 21" som likevel er inkludert. Vanlige Production Performance betaler for P+ pakken og får 21" inkludert.
Synes RunarBT har oppsumert det ganske greit. Tesla refererer alltid til websidene sine når det gjelder informasjon, og da bør det de legger ut der være 100%, intet mindre.

Da P+ ikke er tilgjengelig option på de norske sidene ennå, forholder jeg meg til de amerikanske siden som sier følgende om priser (prisene er inkludert annet ekstra også, som techpakke, parcel shelf o.l. men eneste forandring er med og uten P+ og med og uten 21"):

P med kun 19"


P+ pakke:


P med 21" (ikke P+):


Som en ser er det
$3500 ekstra for 21"
$6500 ekstra for P+ (inkludert 21")

Om dette er feil, så må Tesla slutte å referere til nettsidene sine, og heller bare legge dem ned.
Moralen er, har tid til å vente litt lenger, vil betale litt mindre, vil ha P+, IKKE GÅ FOR SIGNATURE.
hm, tilbake i tenkeboksen ang. P+

som en liten interessant detalj står det leveringstid på 2mnd i konfiguratoren:


Det er dette jeg også har sett etter og vært inne på den amerikanske siden. Ser også man kan velge farge på felgene etter man har huket av for Performance Plus.
Vi får håpe denne pakken inneholder 21" hjulene til 37K. Da blir ihvertfall min bil bestilt med dette.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

glaserud

Ina Røren hos Tesla opplyste til meg per telefon at prisen på USA-sidene er feil, og at alle, både EU, US, sig/ikke-sig må betale først for 21" og så for perf plus.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

#102
Ser ut som Tesla Norge burde ta seg en liten sniktitt i markedsføringsloven:

Sitat§ 7. Villedende handlinger
     En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:
...
d)   prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel,
...
g)   forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for,
...
   Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet
...

Og hele paragraf 8.

Sitat§ 8. Villedende utelatelser
       En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte. Ved vurderingen av om opplysninger er utelatt, skal tas i betraktning plass- eller tidsmessige begrensninger ved mediet som brukes til å formidle handelspraksisen, og eventuelle tiltak fra den næringsdrivende for å gjøre opplysningene tilgjengelige for forbrukerne på annen måte.
       Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.
       Ved oppfordring til kjøp regnes følgende opplysninger som vesentlige hvis de ikke allerede fremgår av sammenhengen:
a)   opplysninger om ytelsens hovedegenskaper, i relevant omfang for mediet og ytelsen,
b)   opplysninger om den næringsdrivendes geografiske adresse og identitet og om relevant, geografisk adresse og identitet til den næringsdrivende som vedkommende opptrer på vegne av,
c)   opplysninger om vilkår for betaling, levering, utførelse og klagebehandling, dersom disse avviker fra kravene til god forretningsskikk overfor forbrukere,
d)   for ytelser og transaksjoner som omfattes av angrerett eller avbestillingsrett, opplysninger om at det foreligger en slik rett.
Det samme gjelder opplysninger om prisen inklusive avgifter, eller, hvis ytelsens art gjør at prisen ikke med rimelighet kan utregnes på forhånd, hvordan prisen beregnes. Der det er relevant, skal alle ytterligere omkostninger vedrørende frakt, levering eller porto oppgis. Hvis omkostningene ikke med rimelighet kan utregnes på forhånd, skal det opplyses om at det kan forekomme slike ytterligere omkostninger.
       Med oppfordring til kjøp menes en kommersiell kommunikasjon som angir ytelsens egenskaper og pris på en egnet måte for den anvendte kommersielle kommunikasjonen og dermed setter forbrukerne i stand til å foreta et kjøp

For full lovtekst gå hit

Oreo

#103
Sitat fra: glaserud på fredag 12. april 2013, klokken 09:44
Ina Røren hos Tesla opplyste til meg per telefon at prisen på USA-sidene er feil, og at alle, både EU, US, sig/ikke-sig må betale først for 21" og så for perf plus.
Da bør de sannelig "get their shit together"!!!!
Jeg forstår at prisen per dollar ikke nødvendigvis er å konvertere, men en relativ prisforskjell på $3500,- er ganske vesentlig, samt hva som følger med i pakken. Litt av poenget mitt var at Tesla selv refererer til sine egne hjemmesider og ikke til misinformasjon og rykter spredt på div. forum (og telefonsamtaler).
Jeg tviler ikke et sekund på at Ina Røren har sagt dette per telefon, og sjønner at en forholder seg til det.
Jeg forholder meg fortsatt til hva Tesla selv offentlig har på sine sider. Har jeg hatt en finalize knapp i USA nå, så har jeg ihvertfall kjappet meg med å bestille dette før de forandrer på det igjen.
Hvis så er tilfelle at sidene deres er feil, er det en STOR blunder. Uheldigvis har ikke vi europeiske kunder så mye vi skulle ha sagt så lenge den ikke er tilgjengelig (online) for oss ennå. Så Tesla Norge har per def ikke spredt noe misinformasjon.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

laumb

Jeg har nettopp sendt en lengre mail til Tesla der jeg påpeker store mangler i dems kommunikasjon rundt priser og valg i Performance Plus pakken, samt ikke tilstrekkelig informasjon om øvrige pakker og lading - og at dette strider i mot norsk lov - da man ikke kan gjøre korrekte overveielser av tilgjengelig informasjon for å ta en økonomisk beslutning fattet på tilgjengelig informasjon og priser.

Jeg har oppfordret dem til å "innen 24 timer rette dette og komme med 100% korrekt informasjon" før jeg velger å rapportere dem til Forbrukerombudet. Det er uholdbart at vi skal gjøre valg basert på ufullstendig informasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA