Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance Plus

Startet av glaserud, onsdag 03. april 2013, klokken 16:15

« forrige - neste »

tk74

Sitat fra: Veggen på torsdag 11. april 2013, klokken 19:14
Sitat fra: tk74 på torsdag 11. april 2013, klokken 15:56
Jeg var i utgangspunktet innstilt på Performace Plus pakken men er nå veldig usikker på om dette er verdt pengene.

Enig, men vil si det enda sterkere:
Jeg var i utgangspunktet innstilt på Performace Plus pakken men er nå helt sikker på at dette ikke er verdt pengene.

Enig med deg der :-)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Havebigfun

Sitat fra: PAS på torsdag 11. april 2013, klokken 14:25
Tlf med Tesla Har fått oppgradere fra vanlig Sig til Sign Perf Plus, + secuirty, parkeringsesor, vinterpakke sct. an lovdte at dette ikke ville forsinke levering i Oslo., Det må bety at bilen ikke var i byggeprosessen. Sannsynnlgivis har de mange klare Signatur "skall" ( har Sign Red og de måtte ferdigstiles før den nye røde, og den er allerede i produskjon) . De som skrives om forbedringer i hjuloppheng mm med performance plus virker overbevisende og da er det like godt å gå for "full pakke". Fått bekreftet  best på mail fra Tesla London i dag, Ble lover at Sig 52  skulle bli blandt de første til NOrge . Har delivery vindu  juni / juli og fikk inntrykk av at det var mulilg å få bil i slutten av juni beg av juli??
Meg bekjent begynner ikke Tesla med å skru sammen de europeiske bilene før i begynnelsen av juni- hvis du legger på 6 uker for transport ankommer de første bilene i Norge medio juli .
Mtp lakkering tror jeg ikke de har stående 500 lakkerte Sig før 010613. Jeg tenker de har to parallele linjer for de europeiske og de amerikanske bilene. På den måten kan de lakkere sig-rød på den europeiske linjen samtidig som de lakkerer std rød på den amerikanske linjen.
Uansett må de bytte på lakkfargene regelmessig- antakelig lager de puljer for de enkelte fargene.

Nuvolari

#77
hmmm, nå ble dette veldig vanskelig. Nå koster en P85+ meg 106.000,- mer enn en vanlig TMS 85kWh. Mye penger for bare morro... På den anne side får jeg halvparten av dette tilbake om jeg selger den om 4 år. Da koster morroa 53.000,-.

Men det er ikke lenger noen billig bil med sine 722.000,- inkl vinterdekk. Det som fremstod som et åpenbart valg har nå fått meg til å revurdere performance i det hele tatt.

Skulle gjerne visst hvor mye pluspakken har å si for kjøreegenskapene. Hvis pakken virkelig gjør bilen til en av verden beste kjøremaskiner er jeg villig til å betale 36000,- ekstra for dette. I praksis er jeg redd vi ikke merker forskjell i vårt daglige bruk.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kallagtunet

#78
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. april 2013, klokken 21:04
hmmm, nå ble dette veldig vanskelig. Nå koster en P85+ meg 106.000,- mer enn en vanlig TMS 85kWh. Mye penger for bare morro... På den anne side får jeg halvparten av dette tilbake om jeg selger den om 4 år. Da koster morroa 53.000,-.

Å tro at får 53 tusen mer for dette brukt er en illusjon. Min erfaring er at man får lite igjen for ekstratustyr om noe ut over det en forventer at er på plass i en bilklasse (for Tesla vil jeg tro at det som føger med standard på performance er helt OK på bruktmarkedet.) Dvs at en performace + (som etter det jeg forstår nå koster 22.500,- + 36.700,- dvs 60k tror jeg du maks får 5 - 10 lapper mer  for om 4 år i forhold til en performance med 19" felger. At performance vil ha litt høyere brukt pris enn en standard vil jeg tro, men jeg tror ikke heller at det vil være mer en maks 20 lapper om 4 år. En standard 85 er jo en MEGET rask bil langs alle objektive kriterier...


Havebigfun

#79
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. april 2013, klokken 21:26
Å tro at får 53 tusen mer for dette brukt er en illusjon. Min erfaring er at man får lite igjen for ekstratustyr om noe ut over det en forventer at er på plass i en bilklasse (for Tesla vil jeg tro at det som føger med standard på performance er helt OK på bruktmarkedet.) Dvs at en performace + (som etter det jeg forstår nå koster 22.500,- + 36.700,- dvs 60k tror jeg du maks får 5 - 10 lapper mer  for om 4 år i forhold til en performance med 19" felger. At performance vil ha litt høyere brukt pris enn en standard vil jeg tro, men jeg tror ikke heller at det vil være mer en maks 20 lapper om 4 år. En standard 85 er jo en MEGET rask bil langs alle objektive kriterier...
Helt enig - i tillegg kommer ekstra kostnader ved P+- det skal godt gjøres å få 21" felgene uskadet gjennom eieperioden+ evt andre kostnader når man pådrar seg/ påfører andre skader ved grisekjøring -har man brukt 100 ekstra k for  en "racingbil" i toppklassen kjører man antakelig deretter :o

Kallagtunet

Helt klar OT men jeg synes det er viktig å poengtere i alle disse beregninger hva en Tesla skal koste en å eie:

Skulle Tesla gå konk (noe jeg virkelig ikke håper at skjer) på grunn av at det oppstår store probelmer med de bilene de har levert der de ikke har rygg til å bære å fikse spesielt hvis dette skjer på noen av de mer avanserte elbil relaterte delene av  bilene så sitter en med en veldig kul "bokstøtte" som vil ha tilnærmet null verdi på bruktmarkedet (det er ikke en bil som egner seg for hjemme mekking, ei heller borte mekking da vanlige verksteder ikke har peil på elbil delen...).

Alle som vurderer Tesla bør ha i bakhodet (uavhengig om en vurderer Standard, Performance eller perf +...) og legge inn som en faktor i vurderingen (Hvordan tror du bruktprisen på en pent brukt Fisker Karma er for tiden...).

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. april 2013, klokken 21:41
Helt klar OT men jeg synes det er viktig å poengtere i alle disse beregninger hva en Tesla skal koste en å eie:

Skulle Tesla gå konk (noe jeg virkelig ikke håper at skjer) på grunn av at det oppstår store probelmer med de bilene de har levert der de ikke har rygg til å bære å fikse spesielt hvis dette skjer på noen av de mer avanserte elbil relaterte delene av  bilene så sitter en med en veldig kul "bokstøtte" som vil ha tilnærmet null verdi på bruktmarkedet (det er ikke en bil som egner seg for hjemme mekking, ei heller borte mekking da vanlige verksteder ikke har peil på elbil delen...).

Alle som vurderer Tesla bør ha i bakhodet (uavhengig om en vurderer Standard, Performance eller perf +...) og legge inn som en faktor i vurderingen (Hvordan tror du bruktprisen på en pent brukt Fisker Karma er for tiden...).

Hvis tesla går konk i dag er jeg helt enig med deg. Dersom tesla går konk i november 2013 er det levert så mange TMS i norge at det vil etableres selskaper som spesialiserer seg på å ta service/ reparere tesla s.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Noen som vet når de første P85+ blir levert i usa? Skulle gjerne sett en test av en P85+ før jeg finalizer eller aller helst prøvd en.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kallagtunet

#83
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. april 2013, klokken 21:44
Hvis tesla går konk i dag er jeg helt enig med deg. Dersom tesla går konk i november 2013 er det levert så mange TMS i norge at det vil etableres selskaper som spesialiserer seg på å ta service/ reparere tesla s.

Det kan jo hende, men hvis for eksempel inverter, motor eller batteri skulle være komponenter som har en innebygget alvorlig feil som gjør at de dør støtt og stadig på de bilene som er produsert så ville ikke jeg banne på at det vil være lett å finne deler etter hvert, og heller ikke å få noen til å lage erstatningsdeler som er bedre. Noen tusentall biler som står å venter på deler i verden gjør nok mer med noe med populariteten på bruktmarkedet enn utstyrsnivå for å si det sånn... Men nok OT fra meg her.

MR Tesla

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. april 2013, klokken 21:04
hmmm, nå ble dette veldig vanskelig. Nå koster en P85+ meg 106.000,- mer enn en vanlig TMS 85kWh. Mye penger for bare morro... På den anne side får jeg halvparten av dette tilbake om jeg selger den om 4 år. Da koster morroa 53.000,-.

Men det er ikke lenger noen billig bil med sine 722.000,- inkl vinterdekk. Det som fremstod som et åpenbart valg har nå fått meg til å revurdere performance i det hele tatt.

Skulle gjerne visst hvor mye pluspakken har å si for kjøreegenskapene. Hvis pakken virkelig gjør bilen til en av verden beste kjøremaskiner er jeg villig til å betale 36000,- ekstra for dette. I praksis er jeg redd vi ikke merker forskjell i vårt daglige bruk.

hhartes

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 11. april 2013, klokken 20:06
Sitat fra: PAS på torsdag 11. april 2013, klokken 14:25

Mtp lakkering tror jeg ikke de har stående 500 lakkerte Sig før 010613. Jeg tenker de har to parallele linjer for de europeiske og de amerikanske bilene. På den måten kan de lakkere sig-rød på den europeiske linjen samtidig som de lakkerer std rød på den amerikanske linjen.
Uansett må de bytte på lakkfargene regelmessig- antakelig lager de puljer for de enkelte fargene.

Jeg har jobbet et par år med robotinstallasjoner hos diverse bilprodusenter i Europa og Asia. Å skifte farge er vanligvis ikke noe stress. Gjort på et halvt minutt, og man er ikke avhengig av å kjøre store serier i samme farge. Mener å huske at på Volvo i Gøteborg feks så er det helt random hvilke farger som kommer på neste skid - at de spyler og fyller farge innen neste bil er på plass. Må kanskje ha noen justeringer ut fra hvilken farge man går fra/til eneste. Tesla har også et veldig lite antall farger, og jeg tipper de kan kjøre alle farger på samme linje.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

MR Tesla

Jeg er ikke i tvil , det er klart jeg skal ha P+.
Jeg er glad jeg nylig kjørte den sorte P på Alnabru og kjente at bilen trakk mot sidene (venstre siden- se tidligere innlegg) ved rask aksellerasjon: jeg ble egentlig ganske skuffet over dette-men desto mere glad da jeg hørte om P+. Det er mulig at det kan være en feil på bilen da jeg prøvde den, men når jeg først skal bruke 700K på bilen vil jeg vite at jeg har verdens beste bil og ikke den nest beste som er litt mer upresis på styringen.
Dersom dette også kommer fram at P+ er mere presis på styringen når vi alle får testet bilene våre så vil jo også investeringen i P+ holde seg bra.

Kallagtunet

Sitat fra: MR Tesla på torsdag 11. april 2013, klokken 22:22

Jeg er glad jeg nylig kjørte den sorte P på Alnabru og kjente at bilen trakk mot sidene (venstre siden- se tidligere innlegg) ved rask aksellerasjon: jeg ble egentlig ganske skuffet over dette-men desto mere glad da jeg hørte om P+.

Breiere dekk = Mer sporing på norske veier... Dvs at det ikke er opplagt at dette blir noe bedre (men sikkert ikke mye dårligere med en + pakke...

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. april 2013, klokken 21:04
Hvis pakken virkelig gjør bilen til en av verden beste kjøremaskiner er jeg villig til å betale 36000,- ekstra for dette. I praksis er jeg redd vi ikke merker forskjell i vårt daglige bruk.

Sitat fra: MR Tesla på torsdag 11. april 2013, klokken 22:22
Det er mulig at det kan være en feil på bilen da jeg prøvde den, men når jeg først skal bruke 700K på bilen vil jeg vite at jeg har verdens beste bil og ikke den nest beste som er litt mer upresis på styringen.

Tror det er greit å få litt perspektiv her, Tesla S virker å være en stor familiebil (som ser bra ut, og som har kratig motor i alle utgaver) som kjører meget godt (og mye bedre enn noen ville tro at noe som veier så mye og kommer fra USA kunne gjøre), men å snakke om verdens beste kjøreegenskaper eller tro at dette er noe som konkurrerer med en Nissan GTR, 911, Ferrari eller til og med en Panamera mhp kjøregenskaper på en bane er SELVBEDRAG. At noen foringer, stab stag og 20 mm bredere bakdekk gjør at Tesla S vil kunne kjøre fra disse på en bane (den runden eller to mens en har full guffe.) er også å lure seg selv (og helt irrelevant i praksis..).
Jeg tror de som kjøper bør være fornøyd med at de får en at de får en MEGET velkjørende stor tung bil som også er elektrisk...

RunarBT

Og ikkje minst, bygd som en tanks. Ref. font-front i Usa mot Honda Accord som blei pulverisert og begge personer om bord døde momentant. Model S fikk trykt inn halve nesa, frontruta såg faktisk heil ut og føreren hadde bare lettere hodeskade.

Dette er nok ein den største grunnene til at tørr å kjøpe bil med denne ytelsen OG putte familien min inn i den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA