Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance Plus

Startet av glaserud, onsdag 03. april 2013, klokken 16:15

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:40
I følge dekkforhandlere (eks Tirerack) skal ikke høyytelsesdekk som Pilot sport 2 og Pilot supersport brukes eller lagres i temperaturer under 0 grader. Antar dette er fordi gummiblandingen tar skade av frost? I Norge må altså 21" felgene med dekk lagres oppvarmet gjennom vinteren, og alle med 21" felger bør ha byttet til vinterdekk nå?
Jeg har ikke intrykk av at P+ prioriteres ved utlevering av vinterhjul- svaret er altså nei.
Jeg har derimot kjørt på isete veier- jeg synes dekkene sitter overraskende godt- selv da- om de tar skade av det ville det vært kjedelig, spes ettersom Tesla tvinger noen av oss til å vente på vinterdekkene lenger enn rimelig er :o

Veggen

Sitat fra: Øyvind.h...og alle med 21" felger bør ha byttet til vinterdekk nå?

Mange steder i landet som ikke har vintervær ennå, og utover uka er det meldt tosifret antall plussgrader. Ikke noe særlig å kjøre på vinterdekk da.

Øyvind.h

#392
Sitat fra: Havebigfun på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:40
I følge dekkforhandlere (eks Tirerack) skal ikke høyytelsesdekk som Pilot sport 2 og Pilot supersport brukes eller lagres i temperaturer under 0 grader. Antar dette er fordi gummiblandingen tar skade av frost? I Norge må altså 21" felgene med dekk lagres oppvarmet gjennom vinteren, og alle med 21" felger bør ha byttet til vinterdekk nå?
Jeg har ikke intrykk av at P+ prioriteres ved utlevering av vinterhjul- svaret er altså nei.
Jeg har derimot kjørt på isete veier- jeg synes dekkene sitter overraskende godt- selv da- om de tar skade av det ville det vært kjedelig, spes ettersom Tesla tvinger noen av oss til å vente på vinterdekkene lenger enn rimelig er :o
Du har kjørt 21" Michelin Pilot Sport 2 på isete veier med godt grep? Eller snakker vi kanskje bare litt rim på asfalten?

Sitat fra: Veggen på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Øyvind.h...og alle med 21" felger bør ha byttet til vinterdekk nå?

Mange steder i landet som ikke har vintervær ennå, og utover uka er det meldt tosifret antall plussgrader. Ikke noe særlig å kjøre på vinterdekk da.
Ja det er kanskje best å vente til snøen ligger og temperaturen holder seg under null sammenhengende :)
Spøk til side - ja jeg er klar over at temperaturene varierer rundt omkring i Norge. Er også klar over at sommerdekk er overlegne på vått føre over piggfrie vinterdekk. Får moderere meg til "de fleste med 21" felger bør ha byttet" :) Og de med 21" bør kanskje kontakte Michelin sentralt for å få bekreftet eller avkreftet at dekkene bør lagres i plussgrader (dvs om de tar skade av frost eller ei. Har aldri tenkt på den problematikken før).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:04
Sitat fra: Havebigfun på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:40
I følge dekkforhandlere (eks Tirerack) skal ikke høyytelsesdekk som Pilot sport 2 og Pilot supersport brukes eller lagres i temperaturer under 0 grader. Antar dette er fordi gummiblandingen tar skade av frost? I Norge må altså 21" felgene med dekk lagres oppvarmet gjennom vinteren, og alle med 21" felger bør ha byttet til vinterdekk nå?
Jeg har ikke intrykk av at P+ prioriteres ved utlevering av vinterhjul- svaret er altså nei.
Jeg har derimot kjørt på isete veier- jeg synes dekkene sitter overraskende godt- selv da- om de tar skade av det ville det vært kjedelig, spes ettersom Tesla tvinger noen av oss til å vente på vinterdekkene lenger enn rimelig er :o
Du har kjørt 21" Michelin Pilot Sport 2 på isete veier med godt grep?
Ja-det synes jeg- brukte gasspedalen riktignok med omhu ettersom jeg regnet med det ikke skulle gå så bra 8)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:05
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:04
Sitat fra: Havebigfun på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:40
I følge dekkforhandlere (eks Tirerack) skal ikke høyytelsesdekk som Pilot sport 2 og Pilot supersport brukes eller lagres i temperaturer under 0 grader. Antar dette er fordi gummiblandingen tar skade av frost? I Norge må altså 21" felgene med dekk lagres oppvarmet gjennom vinteren, og alle med 21" felger bør ha byttet til vinterdekk nå?
Jeg har ikke intrykk av at P+ prioriteres ved utlevering av vinterhjul- svaret er altså nei.
Jeg har derimot kjørt på isete veier- jeg synes dekkene sitter overraskende godt- selv da- om de tar skade av det ville det vært kjedelig, spes ettersom Tesla tvinger noen av oss til å vente på vinterdekkene lenger enn rimelig er :o
Du har kjørt 21" Michelin Pilot Sport 2 på isete veier med godt grep?
Ja-det synes jeg- brukte gasspedalen riktignok med omhu ettersom jeg regnet med det ikke skulle gå så bra 8)
Ok. Har selv testet sommerdekk på snø for moroskyld. Kom ikke mange meterne gitt (var en 318is som skulle opp en slakk snødekt bakke). Kanskje det er derfor Tirerack sier at folk ikke må teste PS2 på snø, for da kan de oppdage at de er like fantastiske på vinteren som på sommeren :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dix Hallpike

Har fyrt av en forespørsel til Michelin angående problmemstillingen. Poster tilbakemelding her når mottatt.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Dix Hallpike på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:21
Har fyrt av en forespørsel til Michelin angående problmemstillingen. Poster tilbakemelding her når mottatt.
Flott! Greit å få tilbakemelding på om dette med PS2 brukt/lagret i kuldegrader er noe man bør unngå, eller om det bare er en påstand som er gjentatt så ofte at folk tror det er fakta. Kanskje det bare er veigrepet som taper seg veldig under 0 grader pga stiv gummi?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

erot

Fikk du svar fra Michelin på dette? Sliter med innendørslagring for mine...  :-\

Dix Hallpike

Ikke bedre enn dette..

ack för ditt email,

Vi rekommenderar att man har lufttryck för max last i däcken när bilen står stilla.
Om däcken skulle ha tagit skada av kylan kommer du märka det direkt när du kör med bilen och då får du ta upp saken med förhandlaren.

Med vänlig hälsning
Tony
Consumer Care Advisor
Michelin Nordic AB
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

erot

Haha, for et ubrukelig svar  ::)

Om ikke disse dekkene er laget av noe helt nytt innen gummi så tipper jeg kuldegrader går fint så lenge de blir lagret i noenlunde stabil temperatur. Satser på det til det motsatte er fastslått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA