Tregt varmeapparat Nissan Leaf?

Startet av gorkri, onsdag 03. april 2013, klokken 08:32

« forrige - neste »

gorkri

Er det bare meg eller er varmeapparatet til Leaf supertregt? Det tar lengre tid å få varme i den enn i min gamle bensinbil, dvs ca 10-15 min.
Dere som eier en Leaf; hva er deres erfaring, er dette vanlig eller er det feil på anlegget?
Nissan Leaf siden februar 2013 , Kristiansand

RuneW

Varmeapparatet på Leaf er skuffende tregt, men etter 5 minutter skal det i alle fall være mulig å kjenne noe varme. Er det like kaldt etter 10 min er det noe galt fatt (enten med bruken eller med bilen).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BE

Jeg bruker som regel alltid forvarming og merker derfor lite til om det er tregt eller ikke.

MEN! Husk for all del at du ikke må kjøre på "ECO", for da er effekten til varmeapparatet begrenset og toppes normalt på 1.5 kW. Så dersom du har for vane å kjøre med ECO, vil du få en ahaopplevelse dersom du setter den i "D"  ;)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

gorkri

Kjører lite i ECO og også da fungerer varmeapparatet veldig bra.
Etter 10 + minutter da.
Sånn som det er nå pleier jeg å forvarme selveste varmeapparatet en kvart før jeg kjører :)

Utfordringen er å forvarme bilen parkert uten lade kabelen.
Og jeg tør ikke å teste forvarming uten ladekabelen selv om forhandleren påstår at det ikke er noe stort problem lenger.

Nissan Leaf siden februar 2013 , Kristiansand

eivisa

Har brukt forvarming hele vinteren med og uten tilkobling. Fungerer helt topp etter software oppgraderingen.
Har ikke hatt noe tull. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

BE

Jeg fikk oppdatert software på min bil for et par uker siden, og har etter dette prøvd å bruke forvarming uten tilkobling så ofte som mulig. Jeg vil tippe jeg har testet i alle fall 20 ganger, og det har fungert 100% hver eneste gang, ikke antydning til de gamle problemene.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: BE på onsdag 03. april 2013, klokken 08:51
Jeg bruker som regel alltid forvarming og merker derfor lite til om det er tregt eller ikke.

MEN! Husk for all del at du ikke må kjøre på "ECO", for da er effekten til varmeapparatet begrenset og toppes normalt på 1.5 kW. Så dersom du har for vane å kjøre med ECO, vil du få en ahaopplevelse dersom du setter den i "D"  ;)

Om du setter deg inn i kald bil så brukes vel uansett "defrost"-funksjonen? Jeg gjør ihvertfall det, og da går varmeapparatet på maks. D eller Eco spiller ingen rolle.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

BE

Dersom jeg glemmer å forvarme bilen, grøss og gru, akkurat som gammel fossilbil, setter jeg varmeapparatet på Auto uten AC og bilen i "D". Da går det maksimalt med varme inn i vannet, og viften starter ikke før vannet er oppvarmet. Da slipper en å bli bombardert med iskald luft før vanntemperaturen er oppe.

Tips: For de som ikke vet hvordan en setter anlegget på auto uten at AC er aktivert, er fremgangsmåten som følger:
-   Trykk på Auto - trykk på defrost - trykk av AC - trykk av defrost.
Bilen vil nå være på auto uten AC til en annen innstilling velges, da er det bare å gjenta prosedyren over.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

RuneW

Sitat fra: BE på onsdag 03. april 2013, klokken 13:14
Dersom jeg glemmer å forvarme bilen, grøss og gru, akkurat som gammel fossilbil, setter jeg varmeapparatet på Auto uten AC og bilen i "D". Da går det maksimalt med varme inn i vannet, og viften starter ikke før vannet er oppvarmet. Da slipper en å bli bombardert med iskald luft før vanntemperaturen er oppe.

Det høres mer fornuftig ut ja...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kryten

Jeg kjører for det meste i ECO og avkrefte det som sies om maks 1,5 kW.  Jeg bruker generelt lite varme. MEN de få gangene jeg har hatt på varmen  (litt avhening av temp utenfor) kan den godt komme opp i opp mot 4 kW.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

BE

Sitat fra: Kryten på torsdag 04. april 2013, klokken 09:24
Jeg kjører for det meste i ECO og avkrefte det som sies om maks 1,5 kW.  Jeg bruker generelt lite varme. MEN de få gangene jeg har hatt på varmen  (litt avhening av temp utenfor) kan den godt komme opp i opp mot 4 kW.
Da tror jeg din bil er unik, eller så må har du ikke studert forbruket på varmeapparatet ditt tilstrekkelig. Det er kun med bruk av defrost at den i starten bruker over 1.5 kW dersom det er stor differanse mellom virkelig og ønsket kupétemperatur.

Sett apparatet på Auto og følg med hva som skjer med forbruket dersom du veksler mellom D og ECO. Dersom ikke forbruket ditt faller ved bruk av ECO har du en defekt bil.

Det er ikke rart personer fryser i sin Leaf dersom de tror det er det samme med bilen i D og ECO.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

ehaarberg

Jeg kan også bekrefte at eco ikke er noen garanti for at varmen bruker mer enn 1,5kw.  Jeg har, som forrige person, opplevd forbruk opp mot 4 - 4,5kw, og stabil bruk på ca 3kw, og dette med bilen i eco.  Det skal riktignok sies at dette var når tempen var -15 og under.  Nå som tempen som regel ikke synker under -10 stemmer det du sier.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Thomas Parsli

Jeg har ikke opplevd forskjell i energiforbruket på varmeapparatet i ECO eller D, riktignok ved -20 men det er jo da det teller mest...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: BE på torsdag 04. april 2013, klokken 09:32
Da tror jeg din bil er unik, eller så må har du ikke studert forbruket på varmeapparatet ditt tilstrekkelig. Det er kun med bruk av defrost at den i starten bruker over 1.5 kW dersom det er stor differanse mellom virkelig og ønsket kupétemperatur.

Min kan også bruke 4.5kW i eco uten bruk av defrost. Er bare å stille inn høy nok temperatur det. Sett den på f.eks 28 grader selv så skal du se.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

BE

Pirk-pirk-pirk! (Irriterende vane på dette forumet)

La oss være enige om at om du ønsker raskest mulig oppvarming av kupé, må bilen kjøres i D, ikke i ECO.

Dersom en kjører på ECO blir det feil å si at det tar lang tid før en får varme i bilen, i normale klimatiske forhold vil det da benyttes mindre effekt til oppvarming.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA