Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratis pils til sjåføren?

Startet av sims, tirsdag 02. april 2013, klokken 09:38

« forrige - neste »

sims

Antar at mange kommer til å dra på kompisturer etc med model S, og da er det vel ikke uvanlig at man vanligvis hadde delt på drivstoffregningen. Blir kanskje litt rart at det skal være "gratis" å sitte på fra nå av? Mitt forslag er derfor "ny, norsk folkenorm": 1 gratis pils til sjåføren etter endt tur hvis man er passasjer på langtur med model S  :P.

Andre ideer eller kreative synspunkter?


el-snorre

To pils i timen? Tur retur Oslo-Strømstad = 6 pils.
Kanskje relevant å dele på eventuell fartsbot? :o
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Jejl

Hvis jeg hadde sittet på i en model s og skulle delt utgiftene med sjåføren hadde jeg betalt 2,1 kr pr km.

(Hvorfor være gjerrigere enn at du kan bruke statens satser for kjøregodtgjørelse som er på 4,2 kr pr km)

laumb

Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:57
Hvis jeg hadde sittet på i en model s og skulle delt utgiftene med sjåføren hadde jeg betalt 2,1 kr pr km.

(Hvorfor være gjerrigere enn at du kan bruke statens satser for kjøregodtgjørelse som er på 4,2 kr pr km)

Oslo - strømstad er 132km en vei, så da blir det 277kr på deg, den ene veien, eller 554kr tur/retur.
Jeg hadde ikke klart å ta i mot dette med god samvittighet om jeg var på tur med kompis.
En Sixpack ville vært rimeligere for passasjeren, og passet "Kodeksen" bedre når kompiser farter. En hyttetur har gjerne samme kjørelengde, og følelsen av å bli påspandert noen øl ved destinasjon er god.

Cobos

Personlig ville jeg mye heller hatt 3 Duvel enn en sixpack av tvilsom kvalitet, men for å være litt saklig er vel fortsatt summen som bensinpengene eller halvparten av bensinpengene utgjør en god mengde. Selv for en bensinbil er jo prisen av bare bensinen ikke i nærheten av kostnaden det koster for transport til destinasjonen.

En mer praktisk løsning kan jo være at du står for transport og kompisen står for mat og/eller drikke til hytteturen? Da deler man på utgiftene?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

laumb

Sitat fra: Cobos på tirsdag 02. april 2013, klokken 11:15
Personlig ville jeg mye heller hatt 3 Duvel enn en sixpack av tvilsom kvalitet, men for å være litt saklig er vel fortsatt summen som bensinpengene eller halvparten av bensinpengene utgjør en god mengde. Selv for en bensinbil er jo prisen av bare bensinen ikke i nærheten av kostnaden det koster for transport til destinasjonen.

En mer praktisk løsning kan jo være at du står for transport og kompisen står for mat og/eller drikke til hytteturen? Da deler man på utgiftene?

Cobos

støtter Duvel-forslaget helt ut! Perfekt til grillmaten. :D

Mener å ha lest en gang i tiden en eller annen NAF-person som hevdet at ved en roadtrip hvor det brukes (la oss si) 50l drivstoff, så vil det ved full bil (plass til 5) være korrekt økonomisk at alle betaler sjåføren en sum tilsvarende kostnaden av 50l drivstoff. Dette skal dekke inn alle de kjente punktene som verditap, forsikring, service/slitasje, dekk, drivstoff osv. Hvilket regnestykke han hadde i bakkant vet jeg ikke, men det høres ikke helt virkelighetsfjernt ut.

Foleson

Sitat fra: sims på tirsdag 02. april 2013, klokken 09:38
Antar at mange kommer til å dra på kompisturer etc med model S, og da er det vel ikke uvanlig at man vanligvis hadde delt på drivstoffregningen. Blir kanskje litt rart at det skal være "gratis" å sitte på fra nå av? Mitt forslag er derfor "ny, norsk folkenorm": 1 gratis pils til sjåføren etter endt tur hvis man er passasjer på langtur med model S  :P.

Andre ideer eller kreative synspunkter?

Drivstoffregningen er batteribruk og batteriforringelse. Gitt at man bytter batteriet etter 8 år og det koster 100.000, så bruker man 12.500 Kr. i "batteridrivstoff" per år + strøm..

Alt etter hvor mye du kjører per år så vil det da for de fleste koste i nærheten av 1 kr/km (+/-) i reine utgifter å kjøre en Model S (med mindre man kjører veldig lite, men da varer kanskje batteriet lenre også?). Jeg vil si at noe kompensasjon er på sin plass.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA