Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lydstudio pakke ver standard lyd?

Startet av eclipse, mandag 01. april 2013, klokken 17:45

« forrige - neste »

eclipse

Jeg har hele tiden tenkt å droppe lydstudio pakken, men så hører eg rykter om at hvis du ikke har denne pakken så kan du ikke ha stemmestyrt kommando av sanger etc.
Hva er egentlig forskjellen på lydstudio pakken eller uten?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Øyvind.h

#1
Dette er jeg også veldig interessert i.
I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å droppe lydstudiopakken, men det kommer helt an på om standard lydanlegg er OK eller ei.

Edit:
Gjorde litt kjapp research nå.
Standard anlegg ser ut til å være på "200 watt" med 7 høyttalere, definert som fire høyttalere, to diskanter og en midthøyttaler.

Lydstudio har 12 høyttalere, "580 watt" i 7.1 oppsett.

Standardanlegget har altså langt færre høyttalere og mangler sub. Watten sier meg svært lite, for det er ikke definert hvordan de har målt. Kan være alt fra RMS til PMPO  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DonPedro

Lurer på det samme selv.

Tråd om dette på TSC: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12025-Audio-Any-thoughts-on-the-standard-sound-system

Noen sitater:

  • I have the base sound, and while not an audiophile by any means, I'm quite pleased with the sound quality.
  • I will say that, if you are an audiophile and your hearing is unimpaired - you may want to pony up and get the advanced sound package.
  • i thought the base sound was crap.
  • As a former mild audiophile (discerning but not hysterical) whose hearing isn't as good any more, I think I can still say with confidence that the standard sound system is better than many other cars' standard systems. I'm very comfortable listening to it. And the array of source options is way beyond standard practice.
  • My S has the standard system and I am very pleased. Exceeded my expectations.

Høres ut som om en del folk synes at basis-lydpakka er flott. Så er det noen (hifi-entusiaster?) som synes den er utilstrekkelig.

Kanskje konklusjonen er standard-pakka dersom man ikke er ekstra kresen?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Når det gjelder lyd, så er det en av de rimeligste tingene på denne bilen, sammenlignet med oppgradert lyd i andre biler.
Jeg har alltid kjøpt beste anlegg tilgjengelig (for det meste BOSE på de bilene jeg har hatt) - og synes fallgruven er enorm når jeg i ettertid prøver en lik bil med minste anlegg.

Folk var da fornøyd med VHS en gang i tiden, så kom DVD og det var ikke noe halleluja-faktor over kvaliteten før man etter en tid gikk tilbake til en gammel VHS og så hvor utrolig dårlig det egentlig var.

Så, for kostnaden, er det verdt å sette seg inn i en annen Tesla om noen uker/måneder etter at man har fått sin, så komme tilbake til sin egen og innse at det egentlig er et litt dritt anlegg?

Har bare hørt Sound studio pakken, skrudde den til og med opp til 11 - og må si jeg var fornøyd. Anlegget i Saab'n (BOSE) var ikke like kult etterpå.

Jeg skal uten tvil ha Sound studio pakken.

Forøvrig i US versjonen mener jeg de mister stemmestyringen av musikk (som nevnt) og XM radio i tillegg til antallet høyttalere, forsterker osv.
Om (regner med at) DAB kommer på EU versjonen så tenker jeg at det blir en del av Sound studio. Mest fornuftige måte og få folk til å oppgradere.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på mandag 01. april 2013, klokken 19:43
Når det gjelder lyd, så er det en av de rimeligste tingene på denne bilen, sammenlignet med oppgradert lyd i andre biler.
Jeg har alltid kjøpt beste anlegg tilgjengelig (for det meste BOSE på de bilene jeg har hatt) - og synes fallgruven er enorm når jeg i ettertid prøver en lik bil med minste anlegg.

Folk var da fornøyd med VHS en gang i tiden, så kom DVD og det var ikke noe halleluja-faktor over kvaliteten før man etter en tid gikk tilbake til en gammel VHS og så hvor utrolig dårlig det egentlig var.

Så, for kostnaden, er det verdt å sette seg inn i en annen Tesla om noen uker/måneder etter at man har fått sin, så komme tilbake til sin egen og innse at det egentlig er et litt dritt anlegg?

Har bare hørt Sound studio pakken, skrudde den til og med opp til 11 - og må si jeg var fornøyd. Anlegget i Saab'n (BOSE) var ikke like kult etterpå.

Jeg skal uten tvil ha Sound studio pakken.

Forøvrig i US versjonen mener jeg de mister stemmestyringen av musikk (som nevnt) og XM radio i tillegg til antallet høyttalere, forsterker osv.
Om (regner med at) DAB kommer på EU versjonen så tenker jeg at det blir en del av Sound studio. Mest fornuftige måte og få folk til å oppgradere.
Hmmm. Begge gangene jeg har prøvekjørt har Tesla-representanten begynt å demonstrere anlegget, hvorpå jeg har bedt om at det skrus av fordi jeg ville konsentrere meg 100% om bilen. Resultatet er at jeg ikke aner hvor bra anlegget spiller, men jeg vet i hvert fall at bilen er lydløs :)

Har hatt/kjørt 9-5 med AS2 og AS3 (AS3 tror jeg var Harman Kardon), og mitt inntrykk er at anleggene generelt har vært gode i Saab. Om du synes lydstudio-anlegget overgår Bose toppanlegg i en 9-3 er det antakelig et kvalitetsstempel! Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DonPedro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)

Noooooo! Nå håpet jeg på litt moralsk støtte her....

[vinker farvel til ytterligere 6k]   ;)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)

Noooooo! Nå håpet jeg på litt moralsk støtte her....

[vinker farvel til ytterligere 6k]   ;)
Dropp lydpakken. Bilen blir aldri et bra sted å nyte musikk pga støy (selv i en elbil med bedre lyddemping enn Panamera!) Lydpakken er bare for fjortiser som hører på trance på full effekt.

Var det bedre  ;D ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Sitat fra: laumb på mandag 01. april 2013, klokken 19:43
Når det gjelder lyd, så er det en av de rimeligste tingene på denne bilen, sammenlignet med oppgradert lyd i andre biler.
Jeg har alltid kjøpt beste anlegg tilgjengelig (for det meste BOSE på de bilene jeg har hatt) - og synes fallgruven er enorm når jeg i ettertid prøver en lik bil med minste anlegg.

Folk var da fornøyd med VHS en gang i tiden, så kom DVD og det var ikke noe halleluja-faktor over kvaliteten før man etter en tid gikk tilbake til en gammel VHS og så hvor utrolig dårlig det egentlig var.

Så, for kostnaden, er det verdt å sette seg inn i en annen Tesla om noen uker/måneder etter at man har fått sin, så komme tilbake til sin egen og innse at det egentlig er et litt dritt anlegg?

Har bare hørt Sound studio pakken, skrudde den til og med opp til 11 - og må si jeg var fornøyd. Anlegget i Saab'n (BOSE) var ikke like kult etterpå.

Jeg skal uten tvil ha Sound studio pakken.

Forøvrig i US versjonen mener jeg de mister stemmestyringen av musikk (som nevnt) og XM radio i tillegg til antallet høyttalere, forsterker osv.
Om (regner med at) DAB kommer på EU versjonen så tenker jeg at det blir en del av Sound studio. Mest fornuftige måte og få folk til å oppgradere.
Hmmm. Begge gangene jeg har prøvekjørt har Tesla-representanten begynt å demonstrere anlegget, hvorpå jeg har bedt om at det skrus av fordi jeg ville konsentrere meg 100% om bilen. Resultatet er at jeg ikke aner hvor bra anlegget spiller, men jeg vet i hvert fall at bilen er lydløs :)

Har hatt/kjørt 9-5 med AS2 og AS3 (AS3 tror jeg var Harman Kardon), og mitt inntrykk er at anleggene generelt har vært gode i Saab. Om du synes lydstudio-anlegget overgår Bose toppanlegg i en 9-3 er det antakelig et kvalitetsstempel! Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)

At dere et røverkjøp er det ingen tvil om.

Selv skrudde jeg og ned anlegget under kjøring, men klinte til i butikken. Gjenskapte feelingen ved å dra til uten motoren i gang på Saab'n. Fikk virkelig ikke samme punsjen, men klarheten var rimelig lik. Begge bilene har like lite/ikke eksisterende forvrengning på toppen og holder klarheten oppover. Opplever at både MS og 9-3 klarer å levere trøkk/kraft på toppen, ikke bare volum på høytoner.

Dette er jo veldig personlig fra person til person, men jeg spiller mye høy musikk når jeg er alene i bilen - og spinkel lyd da er kjedelig. :)

DonPedro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 20:34
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)

Noooooo! Nå håpet jeg på litt moralsk støtte her....

[vinker farvel til ytterligere 6k]   ;)
Dropp lydpakken. Bilen blir aldri et bra sted å nyte musikk pga støy (selv i en elbil med bedre lyddemping enn Panamera!) Lydpakken er bare for fjortiser som hører på trance på full effekt.

Var det bedre  ;D ?

Min helt!   ;D
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 20:34
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:57
Til drøye 6 laks er jo oppgraderingen i Model S billig, så det er vel bare å punge ut :)

Noooooo! Nå håpet jeg på litt moralsk støtte her....

[vinker farvel til ytterligere 6k]   ;)
Dropp lydpakken. Bilen blir aldri et bra sted å nyte musikk pga støy (selv i en elbil med bedre lyddemping enn Panamera!) Lydpakken er bare for fjortiser som hører på trance på full effekt.

Var det bedre  ;D ?


Ser allerede for meg bakskiltet; "brrr, brrr, brrr..".

"Ooooo serrøsst assa - dro opp bassen på makz og helle bakrutta schtår å hopper å buler å dirrer å rister. Innespeilet datt ned lix!"

Tesladigger

Noen som vet helt sikkert at man mister stemmestyring og DAB+ hvis man velger standard lydpakke? ???
Har selv ikke det store behovet for et oppgradert lydanlegg, men DAB+ er et must og syns stemmestyring virket interessant. :P
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Cirion

Ser for meg at Model S blir en perfekt liten "stue" i "man cave'en" (garasjen).
Ikke er det noe eksos å bry seg om for å kjøre klima anlegget...

Er en egen tråd på Teslamotorsclub om folk som opplever at de bor i bilen selv om de har kommet hjem. Fint sted å slappe av, nyte musikk, setevarme for stiv rygg, privat sted å ha telefonsamtaler, surfe samtidig osv...

Med andre ord, god grunn til å oppgradere lyden :D
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eclipse

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 19:23
Dette er jeg også veldig interessert i.
I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å droppe lydstudiopakken, men det kommer helt an på om standard lydanlegg er OK eller ei.

Edit:
Gjorde litt kjapp research nå.
Standard anlegg ser ut til å være på "200 watt" med 7 høyttalere, definert som fire høyttalere, to diskanter og en midthøyttaler.

Lydstudio har 12 høyttalere, "580 watt" i 7.1 oppsett.

Standardanlegget har altså langt færre høyttalere og mangler sub. Watten sier meg svært lite, for det er ikke definert hvordan de har målt. Kan være alt fra RMS til PMPO  ;D

Jeg var egentlig ikke ute etter forskjell i lyd, det er klart det er litt forskjell men standard er sikkert godt nok hvis du ikke er altfor opptatt av dette.

Det jeg lurer på er om det er andre forskjeller med mediaplayer, som f.eks stemmekontroll. Men etter å ha surfet på US forum så ser jeg at de ihvertfall har stemmekontroll på standard lydanlegg.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Balrog

Sitat fra: Cirion på mandag 01. april 2013, klokken 22:51
Ser for meg at Model S blir en perfekt liten "stue" i "man cave'en" (garasjen).
Ikke er det noe eksos å bry seg om for å kjøre klima anlegget...


Med andre ord, god grunn til å oppgradere lyden :D

fanken, burde ha testet lydanlegget utenfor bilen med bakluka åpen. har noen gjort den øvelsen?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

petersv

Vi vet vel egentlig ikke om det blir DAB+, heller ikke DAB for den saks skyld. Håper å se det skriftlig fra Tesla snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA