Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Elbil lønnsomt??

Startet av Jan60, søndag 31. mars 2013, klokken 11:04

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.

Selvfølgelig!

Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.

Den kjøper jeg ikke. Har hørt om ganske så kreative servicepriser på Leaf. Og uten den såkalte servicen kan du nok se langt etter garantien. Legg på km kosten servicen tilfører Leaf'en din så spørs det om den slår en bil uten servicebehov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 15:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.

Selvfølgelig!

Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.

Den kjøper jeg ikke. Har hørt om ganske så kreative servicepriser på Leaf. Og uten den såkalte servicen kan du nok se langt etter garantien. Legg på km kosten servicen tilfører Leaf'en din så spørs det om den slår en bil uten servicebehov.

Slik du skrev det trodde jeg du mente 3,- pr. mil for kun strøm (ingenting annet).

Service på Leafen kostet meg 16 øre/km første året (2490,- hos Brennes og kjørelengde 16kkm). Så med den er milkostnaden ganske nøyaktig 3 kroner hittil. Touranen vår koster forøvrig 8,50 pr. mil kun i diesel. Med service og reparasjoner de 2 siste årene (etter at garantien gikk ut) ligger milkostnaden på i overkant av 22 kroner. Gammel bil er ikke alltid billig...

Man har ikke garanti på en eldre bil så det blir uansett umulig å sammenligne om man ikke kan spå fremtiden. Vil man ha garanti koster det også mer (verditap, service osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan60

Får en kangoo ze på prøve til tirsdag, skal bli spennende å se hvordan den fungerer i  kommersiellt bruk  ;D
Porsgrunn

Ingebrigt

Gratulerer, holder du oss oppdatert?

Jan60

Kangoo ze er en utmerket bil for vårt behov. Men opplevelsen hos forhandler var ikke god, så vi ønsker ikke å handle bil der. Prosjekt Kangoo er skrinlagt og vi vil vente i spenning på Nissan sin varebil som kommer neste år. Kangoo ze blir ca 35 øre pr km dyrere enn Kangoo med dieselmotor når alt skal avskrives over 5 år. Nybilpris som er 55 000 høyere enn dieselutgaven og en batterileie på 1145 pr mnd blir for drøyt.
Forstår ikke at samme bil selges for 45 000 mindre in Danmark samt at batterileien også er 200 kr/mnd lavere i Danmark
Porsgrunn

Rønnern

Sitat fra: Jan60 på onsdag 01. mai 2013, klokken 09:55
Kangoo ze er en utmerket bil for vårt behov. Men opplevelsen hos forhandler var ikke god, så vi ønsker ikke å handle bil der. Prosjekt Kangoo er skrinlagt og vi vil vente i spenning på Nissan sin varebil som kommer neste år. Kangoo ze blir ca 35 øre pr km dyrere enn Kangoo med dieselmotor når alt skal avskrives over 5 år. Nybilpris som er 55 000 høyere enn dieselutgaven og en batterileie på 1145 pr mnd blir for drøyt.
Forstår ikke at samme bil selges for 45 000 mindre in Danmark samt at batterileien også er 200 kr/mnd lavere i Danmark

Mulig man ser på det norske markedet som langt mer kjøpesterkt og mindre sensetive for høye priser. Kangoo Z.E. i Danmark er priset til 149.000, men det er eks. mva. som privatdanskene uansett må betale.

Batterileie er no herk, spesielt med de prisene Renault opererer med.
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

laumb


timingbeltkiller

#22
Med de (åger)prisene for batterileie som kreves i Norge, vil elbil aldri lønne seg.
Husk leien er som all leasing km-begrenset med surcharge dersom du kjører mer enn stipulert og delvis bortkastet leie dersom du kjører mindre enn stipulert.

Kjøper du bil inkl batteri, må du regne med NOK 100K i høyere innkjøpspris.
Til gjengjeld kan du regne med en batterilevetid som neppe overstiger en km-utgift på 25% av leieprisen for batteriet.

Du bør vente med å gå over til elbil inntil du finner en med daglig rekkevidde godt over din daglige kjørelengde. Du behøver neppe å vente mer enn 2-3 år før anerkjente merker som f.eks. VW kommer med en slik varebil.

Fordelen med elbil i forhold til diesel i typisk bykjøring med mange korte turer, mye halvvarm motor, stop-and-go mv er at slik kjøring er ren gift for en bil med forbrenningsmotor. En elbil derimot trives som fisken i vannet her.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 04. mai 2013, klokken 20:15
Du bør vente med å gå over til elbil inntil du finner en med daglig rekkevidde godt over din daglige kjørelengde.

Tøv fra ende til annen:

De som venter går glipp av gunstige ordninger, og ingen trenger en Elbil som har rekkevidde godt over daglig kjørelengde.

Noen bruker hurtiglader, mens andre meg selv inkludert bruker mer enn en Elbil, og har dermed alltid en fulladet elbil disponibelt. Med denne ordningen går det opptil 6 måneder mellom de gangene jeg må hente fram dieselbilen, samtidig som ingen av de 3 bilene jeg kjører har koster over 25000 kr. ;)

Til og med vanlig lading tilfører 20 km/t, og gir 80 km ekstra rekkevidde mens du er på jobb. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

50-60 leveringer HVER dag i EL.-Renault,tror du skal gå i "Tenkeboksen" ja. Har selv hatt over 20 av dette merke (ikke El.). Foe det elektriske var ikke til og stole på. Men STOPP-lampen virket hele tiden. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA