Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Elbil lønnsomt??

Startet av Jan60, søndag 31. mars 2013, klokken 11:04

« forrige - neste »

Jan60

Vurderer å kjøpe en el varebil for distribisjon i nærområdet.

I dag benyttes dieseldrevet varebil i berlingo størrelse, dieselforbruk ca 0,7 liter pr mil.
Har regnet litt på Renault Cangoo ze.  Kjørlengde hver dag er ca 120 km, lengste distanse uten tid til lading er ca 85 km. Gjennomsnittfart på denne ruten er ca 31km/t ca 80% av kjøringen er i boligområder.

batterileie over pr år blir kr 13068 det vil si kr 0,46 pr km

strømforbruk ved 2 kw/km blir ca kr 0,68 pr km det vil si total kostad ca kr 1,12 pr km noe som med vår dieselavtale tilsvarer en dieselbil med et forbruk på 1,1 liter pr mil. En økning i kostnadene på ca 30% i forhold til dagens dieseldrevne varebil.

Argumeneter som gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er uaktuellt for denne ruten.

Bompenger forventes å komme i 2014 og vil gi elbilen en fordel på ca kr 0,37 pr km i forhold til dieselbil og da blir det økonomisk det samme enten man velger diesel eller el som drivkilde

Redusert årsavgift og innsparing på service er beregnet til en innsparing på kr 7500 pr år dvs kr 0,27 pr km i elbilens favør.

Foreløpig ser det for meg ut til at el bil kun er økonomisk lønnsomt dersom man kjører i et område med bompenger eller må betale dyrt for å parkere, evt at man regner inn spart frustasjon ved å slippe å stå i kø.

Eller har jeg gjort en alvorlig feil i regnestykket mitt??

Ønsker å ta i bruk el varebil, men det må ikke føre til økte kostnader :-)
Porsgrunn

Rio

Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:04
Vurderer å kjøpe en el varebil for distribisjon i nærområdet.

I dag benyttes dieseldrevet varebil i berlingo størrelse, dieselforbruk ca 0,7 liter pr mil.
Har regnet litt på Renault Cangoo ze.  Kjørlengde hver dag er ca 120 km, lengste distanse uten tid til lading er ca 85 km. Gjennomsnittfart på denne ruten er ca 31km/t ca 80% av kjøringen er i boligområder.

batterileie over pr år blir kr 13068 det vil si kr 0,46 pr km

strømforbruk ved 2 kw/km blir ca kr 0,68 pr km det vil si total kostad ca kr 1,12 pr km noe som med vår dieselavtale tilsvarer en dieselbil med et forbruk på 1,1 liter pr mil. En økning i kostnadene på ca 30% i forhold til dagens dieseldrevne varebil.

Argumeneter som gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er uaktuellt for denne ruten.

Bompenger forventes å komme i 2014 og vil gi elbilen en fordel på ca kr 0,37 pr km i forhold til dieselbil og da blir det økonomisk det samme enten man velger diesel eller el som drivkilde

Redusert årsavgift og innsparing på service er beregnet til en innsparing på kr 7500 pr år dvs kr 0,27 pr km i elbilens favør.

Foreløpig ser det for meg ut til at el bil kun er økonomisk lønnsomt dersom man kjører i et område med bompenger eller må betale dyrt for å parkere, evt at man regner inn spart frustasjon ved å slippe å stå i kø.

Eller har jeg gjort en alvorlig feil i regnestykket mitt??

Ønsker å ta i bruk el varebil, men det må ikke føre til økte kostnader :-)

2 kWh/mil, ikke per km.

Altså, 0,2 kWh/km  :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jan60

hehe det lønner seg å spørre, dette endrer jo regnestykket vesentlig :-)
Porsgrunn

elektrolux

Du forutsetter kjøp av bil med batterileie. Batterileien knuser alt av økonomi, men det samme kan et batterihavari gjøre, eller for den saks skyld et tannreimshavari, eller det som er mer populært nå, problemer på eksossiden ( EGR ventiler, Turbo, Dieselpartikkelfilter/ katalysator etc. )

Akkurat nå kan Berlingo med Zebra batteri, og uten batterileie skaffes for like over 120 000 kr. Dette er biler laget for Franske postvesen, og produsert etter 2008. Med andre ord type 2 varebiler med lekkert førermiljø, og rekkevidde ca 100-120 km. Her får du billigere bil og uten den fryktede batterileien.

Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.

Vet om 3 slike biler i prisklassen 12-18500 Euro, 2 med full garanti og kan formidle kontakt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:56
hehe det lønner seg å spørre, dette endrer jo regnestykket vesentlig :-)

Personlig hadde jeg ventet på Nissan e-NV200, da slipper du batterileien også samt får mulighet til å hurtiglade.

http://www.nissan.no/NO/no/vehicles/lcv/e-nv200.html

Tror den kommer til høsten...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.

Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan60

#6
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:03
Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 11:56
hehe det lønner seg å spørre, dette endrer jo regnestykket vesentlig :-)

Personlig hadde jeg ventet på Nissan e-NV200, da slipper du batterileien også samt får mulighet til å hurtiglade.

http://www.nissan.no/NO/no/vehicles/lcv/e-nv200.html



Tror den kommer til høsten...


Nissan sier jo 2014, er det noen grunn for at du tror den kommer til høsten?

Blir nok en runde over påske og se på mia, Transit og Cangoo i første omgang, mia er jo så stygg at den er tøff :-) det er vel også den bilen som vil vekke mest oppmerksomhet i området, og enhver som driver et firma ønsker jo å bli lagt merke til :-)
Porsgrunn

Ladefabrikken

Hva med den nye Berlingoen som kommer en gang i år. Ikke bruk tid på batterileie det er rent ran og bør boikottes av norske forbrukere.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 12:24
Nissan sier jo 2014, er det noen grunn for at du tror den kommer til høsten?

Ikke annet enn at jeg husker å ha lest et sted at den kommer i 2013. Men det er mulig det gjaldt f.eks USA og ikke Norge, har ikke fulgt så nye med på denne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jan60

Mange her mener batterileie er for dyrt, men kan noen si noe om hvor lenge en batteripakke varer før det blir en vesentlig kapasitetsforringelse utfra en kjørlengde på ca 28000 km/år. Bilen vil overnatte i åpen carport året rundt.
Porsgrunn

Ingebrigt

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mars 2013, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på søndag 31. mars 2013, klokken 11:57
Men en slik bil snakker du 3 kr/km i strøm og ingenting annet.

Antar du mener 3,- pr. MIL. Fortsatt dyrt, Leafen vår ligger på ca. halvparten.

Zebra Peugeoten er oppgitt til 21kwh/100km etter hva jeg har funnet, men med mye stop/go kjøring (som jeg mistenker trådstarter har) tror jeg ikke det skader å ta litt i, hjelper å ikke bli skuffet etter kjøp. Batteriet skal også holdes varme, vet ikke hva det utgjør men det finnes noen regnestykker på det på think forumet tror jeg.
I tillegg skal jo batteriet avskrives, men med en innkjøpspris på hele bilen ned mot 100' er det ikke så fryktelig mye i forhold til tilsvarende dieselbil, spesielt om den gamle er moden for utskifting alikevel.

Sitat fra: 2EL på søndag 31. mars 2013, klokken 12:36
Ikke bruk tid på batterileie det er rent ran og bør boikottes av norske forbrukere.
+1

Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 12:45
Mange her mener batterileie er for dyrt, men kan noen si noe om hvor lenge en batteripakke varer før det blir en vesentlig kapasitetsforringelse utfra en kjørlengde på ca 28000 km/år. Bilen vil overnatte i åpen carport året rundt.
Vesentlig kapasitetsforringelse er jo et svært flytende begrep, hvis bruksmønsteret er uforandret vil zebra bilen og Mia være vesentlig forringet etter 10% kapasitetstap mens en bil med større rekkevidde vil ha mer å gå på. Forskjell på kapasitetstap på forskjellige kjemier vil ikke jeg synse så mye om da jeg ikke kan påberope meg noe ekspertise.

jkirkebo

Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 12:45
Mange her mener batterileie er for dyrt, men kan noen si noe om hvor lenge en batteripakke varer før det blir en vesentlig kapasitetsforringelse utfra en kjørlengde på ca 28000 km/år. Bilen vil overnatte i åpen carport året rundt.

Det kommer an på bruksmønsteret, men om du til daglig lader til 80% og ikke kjører lengre ned enn 20% tror jeg den bør vare minst i 7-8 år ihvertfall (200.000km). Etterhvert vil rekkevidden synke noe og du kan da gå over til å lade til 100% hver dag om nødvendig. På en annen side dukker det stadig opp nye hurtigladere og normalladere, så etterhvert blir det mye lettere å fylle på mer strøm i løpet av dagen.

e-NV200 får forhåpentligvis 6.6kW laderen slik som den nye Leafen.

Om en 7-8 år tror jeg ny batteripakke koster godt under 50.000 kroner. Hvis vi sier 50k nøyaktig og hver pakke holder 200kkm blir det 12,5 øre/km i batteri for bilens levetid (400.000km), med strøm ca. 30 øre/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: 2EL på søndag 31. mars 2013, klokken 12:36
Hva med den nye Berlingoen som kommer en gang i år. Ikke bruk tid på batterileie det er rent ran og bør boikottes av norske forbrukere.
Helt enig. Batteriene tar bort en usikkerhet som strengt talt ikke er en usikkerhet lenger, basert på garantier og erfaringer. Leien er mye dyrere enn kjøp!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan60

Ser det er mange som fremhever mulighet til hurtiglading.
For en bil i distribusjon med 50 - 60 leveringer hver dag er det lite hjelp i hurtiglading og det er nok dessverre lenge til en kan forvente å finne lademulighet ved bedrifters varemottak. Uansett takk for svar som er kommet, lysten på elbil er nok ikke blitt mindre. men må nok gå noen runder i tenkeboksen for å finne en som passer til mitt behov :-)
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: Jan60 på søndag 31. mars 2013, klokken 13:42
Ser det er mange som fremhever mulighet til hurtiglading.
For en bil i distribusjon med 50 - 60 leveringer hver dag er det lite hjelp i hurtiglading og det er nok dessverre lenge til en kan forvente å finne lademulighet ved bedrifters varemottak.

Ikke ved varemottakene nei, men kanskje ved et sted det kan være ok å innta sin lunsj?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA