Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt ladekabel (revet i to) - mulig å reparere?

Startet av Elfonso, onsdag 27. mars 2013, klokken 20:16

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Elfonso på torsdag 28. mars 2013, klokken 17:03
Takk for gode tips! Jeg prøver meg på fremgangsmåten som TorC har beskrevet når jeg kommer hjem på lørdag. Håper bare jeg får tak i et godkjent, vinklet støpsel(stikk?) på lørdag.

Jeg oppdaterer tråden når jeg har gitt det hele et forsøk!

Takk igjen for alle nyttige innspill!

Mvh
I verste fall koster en apparatkabel 41 kroner hos elfa. Denne takler 16 A og er vinklet. Kapp av den ene enden, monter, ferdig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på torsdag 28. mars 2013, klokken 19:38
Den Elfa-kabelen er ikke bra når det er minusgrader - den blir stiv.

Jeg bruker denne som skjøteledning, men poenget her er H07BQ-F type kabel

http://www.amazon.de/Schwabe-Schutzkontakt-Spiralkabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BKGM/ref=sr_1_6?s=diy&ie=UTF8&qid=1364495782&sr=1-6
Det har ikke så mye å si at den ikke er designet for utendørsbruk når det er kun snakk om 30 cm eller noe sånt. 30 cm av hvilken som helst 16 A kabel er ikke veldig fleksibel uansett. Om man skal bruke mer enn noe sånt som 30 cm er jeg enig i at den billige elfa-kabelen er ikke veldig passende. De har også noen motor-varmerkabler som kan fungere:


Anslutningskabel motorvärmare Schuko-Hane/Calix-Hane 2.5 m
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elfonso

Da har jeg fått åpnet kladden og foretatt en midlertidig fiks. Jeg fikk reparert (les: bøyd og strammet opp) støpselet, så foreløpig bruker jeg den originale ledningen fra vegg til kladd.

Tilsynelatende var ingen deler skadet inni kladden, det ser ut som om de tre ledningene rett og slett har blitt revet tvert av. Jeg hadde ingen kabelsko av god kvalitet liggende, så jeg benyttet koblingsbokser ala de man benytter i huset (se bildet). Disse er godkjent for 2,5 mm2/16 amp, så de bør kunne fungere som en midlertidig fiks. Det er selvsagt uheldig med flere koblingspunkter enn nødvendig, men inntil videre tror jeg nok dette skal gå bra. Boksen er testet ved å koble i vegg, og alt ser bra ut. Skal kjøre ladetest på bilen i morgen.

Igjen mange takk til TorC for god beskrivelse av hvordan man skal åpne kladden. Og litt ris til BNH Bærum som påstod at boksen var sveiset sammen, og at jeg måtte kjøpe ny til 6-7000kr. I beste fall går dette inn i kategorien dårlig produktkunnskap, men det er nok riktigere å betegne det som dårlig og respektløs kundebehandling.

Mvh

TorC

Det skal nok fungere veldig godt i "ladetest" også. Som du ser har ingen vitale deler fått sine kabler "nappet" ut, så det er nok bare å bytte kabler og sko.

Du kan nok bruke ladekladden som den er, men disse "sukkerbitene" er ikke beregnet på bevegelse, så de "spiser opp" kablene etter hvert.

Når du skal montere kladden sammen igjen kan jeg komme med følgende tips for å få "pluggene" til å se pene ut: Varm enten meget forsiktig opp til de begynner å bli litt myke i den enden du har laget hull i. Ta en liten bit aluminiumsfolie på fingeren og press mot der hvor "dumpen" var, bruk deretter en stump gjenstand (som du gjerne har varmet tuppen på) til å presse fra andre siden. Plasten skal da smelte seg pent sammen til en liten "dump" slik at man ikke engang kan se at den har vært åpnet. 

Eller stikk innom Elfa i Oslo (ligger på Torshov) med en plugg, og be dem skaffe deg nye...

Alt i ladekladden kan byttes ut for en temmelig billig penge og er temmelig "low tech".  Det er en grunn til at noen gjør business på å lage alternativer... 

BNH sier og gjør ufattelig mye rart, så dem skal du ikke stole på. Bare det faktum at de ikke er på dette forumet sier jo egentlig sitt.

HVIS kladden mot formodning ikke fungere som den skal vil jeg mer enn gjerne kjøpe den fra deg for å plukke deler.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

laumb

#21
Wago klemmer er gull å ha liggende!

På tide at noen sender en henvendelse til Nissan sentralt om å utdanne medarbeidere bedre!
De ytrer et ønske om å tilby miljøvennlighet med Leaf, og så vil dem bare bytte bokser (les:tjene mer penger) framfor å støtte miljøet ved å reparere.

Denne tråden blir nok verdifull i framtiden for alle andre som ødelegger sin EVSE på samme måten og kan bruke Google. :)

jkirkebo

Sitat fra: Elfonso på søndag 31. mars 2013, klokken 22:04
Igjen mange takk til TorC for god beskrivelse av hvordan man skal åpne kladden. Og litt ris til BNH Bærum som påstod at boksen var sveiset sammen, og at jeg måtte kjøpe ny til 6-7000kr. I beste fall går dette inn i kategorien dårlig produktkunnskap, men det er nok riktigere å betegne det som dårlig og respektløs kundebehandling.

En forhandler vil uansett ALDRI anbefale deg å åpne og reparer en boks som ikke er beregnet på at sluttbrukere skal fikse selv. Det er alt for stor risiko for dem å ta, og ingenting de kan tjene på. Så jeg ville ikke brukt det mot dem sånn sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Men da burde jo forhandler tilby seg å reparere! Å påstå at den er sveist er jo HELT meningsløst.

Elmo

#24
Sitat fra: TorC på søndag 31. mars 2013, klokken 23:32
Eller stikk innom Elfa i Oslo (ligger på Torshov) med en plugg, og be dem skaffe deg nye...

Jeg tror Elfa stengte butikken for et par år siden. Er vel bare på nettbutikk i Norge nå
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: leafster på søndag 31. mars 2013, klokken 23:55
Men da burde jo forhandler tilby seg å reparere! Å påstå at den er sveist er jo HELT meningsløst.

Enig i at de ikke burde påstått dette. Men de vil heller ikke tilby seg å reparer en boks det ikke er meningen at de skal reparere og som de ikke har dokumentasjon på innmaten i. Og siden de ikke har dokumentasjon på dette vet de heller ikke om den er sveiset eller skrudd. Så de bør klare seg med å si at alt de kan gjøre er å bestille ny boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

#26
Sitat fra: Elmo på mandag 01. april 2013, klokken 00:03
Sitat fra: TorC på søndag 31. mars 2013, klokken 23:32
Eller stikk innom Elfa i Oslo (ligger på Torshov) med en plugg, og be dem skaffe deg nye...

Jeg tror Elfa stengte butikken for vet par år siden. Er vel bare på nettbutikk i Norge nå

Hvem skulle ha trodd det. Jeg var jo innom for bare noen uker siden (les: noen år siden), jammen så tiden flyr. Jeg vet de har byttet navn, men at de har lagt ned visste jeg ikke. Jeg har bestilt varer fra dem jevnlig, men ikke vært innom butikken. Frakten er jo såpass dyr at man på en slik vare som det her er snakk om nok vil være mye billigere å stikke innom en lokal elektriker vil jeg tro. Har ikke de det kan du jo sikkert ta bilder og mål og sende til Elfa. Servicen er iallefall som i gamle dager der.

Når det gjelder BNH, så er det ingen unnskyldning at "kladden" ikke skal repareres av hobby-elektrikere. MEN det finnes da visselig elektrikere og elektro-ingeniører her i landet som kan litt av hvert. Det å påstå at den ikke kan repareres er regelrett sludder. HVIS den ikke kunne repareres hadde hele sulamitten vært bakt inn. MEN, den er altså skrudd, og alle kontakter er festet med kabelsko. Det er helt åpenbart at Panasonic har laget denne slik at det en mulig å reparere. Det at BHN påstår noe annet vitner om deres evner, og deres egennyttighet. 

Jeg kan til nød forstå at BNH sier at de selv ikke kan reparere den, men å komme med løgner liker jeg dårlig. MEN, igjen dette er typisk BNH, og det er typisk merkeforhandlere: når de ikke selv har kunnskapen, evnen, eller utstyret til å reparere tingen så lyver de og sier at det ikke er mulig. Jeg hadde samme historien med en BMW jeg hadde en gang hvor det etter mange titusner i feilsøking hos merkeforhandler endte med at et lokal "hillbilly"-verksted hadde korrekt diagnoseverktøy og fikset problemet for kroner 250,- i arbeid og 79,- i deler.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trond Arve

Dette er vel det samme med alt av elektroartikler for tida? Har forsøkt å få både vaskemaskin og tørketrommel reparert, men endte opp med at "dette ikke kan repareres" + en regning i tusenkronsersklassen for vurderingen. At det er bøtningsmonn er det imidlertid ingen tvil om, men det krever at man vet hva man driver med.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

fixya.com ligger de toppskrift på ulike reparasjoner av alt mulig rart. Har selv både hentet nyttig informasjon og bidratt med løsninger på diverse der. Grei plass for den nevenyttige som vil prøve å fikse ting sjøl før det evt. kastes. :)

Reparasjonen av ladekladden her hadde forresten gjort seg på wiki'en; den er gull verdt, for dette kommer det til å være flere som kommer ut for etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorC

Sitat fra: cra på mandag 01. april 2013, klokken 14:12
fixya.com ligger de toppskrift på ulike reparasjoner av alt mulig rart. Har selv både hentet nyttig informasjon og bidratt med løsninger på diverse der. Grei plass for den nevenyttige som vil prøve å fikse ting sjøl før det evt. kastes. :)

Reparasjonen av ladekladden her hadde forresten gjort seg på wiki'en; den er gull verdt, for dette kommer det til å være flere som kommer ut for etterhvert.

Absolutt ALT kan repareres, det er bare snakk om kostnad... :-) Er man litt nevenyttig, og har "nett-vett" så klarer man stort sett å reparere det meste.

Når det gjelder ladekladd-reparasjon så bør dette visselig legges på wiki, ikke bare for reparasjon, men også hvis man vil bytte kabel til en litt lengre.  Noen som melder seg frivillig? ;-) Ellers så kan jeg ta det etter hvert, men det tar litt tid...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA