Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt ladekabel (revet i to) - mulig å reparere?

Startet av Elfonso, onsdag 27. mars 2013, klokken 20:16

« forrige - neste »

Elfonso

Ladekabelen har hatt et ublidt møte med garasjeporten, og resultatet ble at ledningen ble revet ut av selve kladden. I tillegg er kontakten (som skal i vegg) ødelagt. Jeg har ringt Nissan i Bærum, men de mener det er umulig å reparere denne, og at jeg må kjøpe ny.

Selv mener jeg det er rart at det ikke skal gå an å fikse dette, dog kan jeg se at det kan være utfordrende å få kladden 100 % vanntett etter at en har vært åpnet. Er det noen som har noen tips om hvor jeg (eventuelt) kan få hjelp til å få reparert denne? Se vedlagte bilder.

Hvis noen i nærheten av Oslo har en lader å leie ut for en kortere periode mens jeg venter på reparasjon/ny, så send gjerne en PM.



Focus

Jeg vil jo si det slik.
Kabel og 220v plugg er så ødelagt som den kan bli.
Sett på ny plugg og koble sammen kabelen og se om det virker. Dersom det ikke gjør det så  blir det jo ikke verre.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Elfonso

"Problemet" er at Nissan sier at kladden ikke lar seg åpne. Jeg mistenker at den er sveiset på et vis, ettersom den er bygd for å tåle vær og vind. Får jeg ikke noen fornuftige svar/advarsler her på forumet, så kommer jeg til å forsøke å åpne den. Mest av alt er håpet mitt med denne posten å få anbefalinger til noen som kan reparere den på forsvarlig vis, innen fornuftige økonomiske rammer.

Rasmus.B

Du kan få låne en 10A ladekabel av meg. Jeg er på Lørenskog, men reiser til vestlandet i morgen. Ta kontakt om du vil låne den.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Elfonso på onsdag 27. mars 2013, klokken 22:41
"Problemet" er at Nissan sier at kladden ikke lar seg åpne. Jeg mistenker at den er sveiset på et vis, ettersom den er bygd for å tåle vær og vind.

Er det ikke skruer under klistremerkene? Mente jeg leste noe slikt tidligere på Leaf-forumet. Det var også noen gummipropper eller lignende utenpå skruehodene som måtte pirkes bort først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Før det er mulig å si om den kan repareres må du åpne den. Når kabelen ble dratt løs er det mulig det den var koblet til også fikk seg en smell og ble ødelagt.

Hvordan man kan åpne den på en skånsom måte vet ikke jeg. Men først forsikre deg om at den er ikke festet med skruer, og om du ikke finner noen sted å presse på eller lignende får du bare skjære den opp langs sømmen. Et lite kutteverktøy ala dremel bør fungere fint.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Elmo

#7
Beskrivelsen av hvordan konvertere fra 110v til 220v må da beskrive hvordan men åpner den også. Linken viser bilder av den åpen.
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 27. mars 2013, klokken 10:13
Her er en link til en håndbok som beskriver hvordan du kan bygge om den amerikanske ladekabelen du har. Hvis ikke du tør selv er det kanskje noen andre du vet om eller noen her på forumet som tar seg tid til å gjøre det. Håndboken kommer på under 100 lappen.
http://www.ebay.com/itm/Nissan-Leaf-EVSE-Charger-Conversion-Handbook-/330785519678?pt=US_Adapters&hash=item4d045a783e

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 10:34
Jeg har den "boken". Den viser kun konverteringen av volten, ikke ampen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rasmus.B

Helt enig, men jeg har ikke beskrivelsen. Kanskje TorC kan scanne heftet og legge det ut her. Det er sikkert flere som kunne tenke seg å modde en fra 110V til 220V eller kanskje montere på en lengre kabel til støpselet for å spare både stikkontakter og støpsel for all belastningen som kommer fra den tunge kladden som henger og dingler.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 28. mars 2013, klokken 10:03
Helt enig, men jeg har ikke beskrivelsen. Kanskje TorC kan scanne heftet og legge det ut her. Det er sikkert flere som kunne tenke seg å modde en fra 110V til 220V eller kanskje montere på en lengre kabel til støpselet for å spare både stikkontakter og støpsel for all belastningen som kommer fra den tunge kladden som henger og dingler.

1) Man mister CE merkingen hvis ledningen er lengre enn 30 cm, bortsett fra i Tyskland.

2) Man unngår vektproblematikken ved å ha 1 stk hyssing gjennom festene på ladekladden, og henger denne på kroken som er på (nesten) alle ladestolper.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Jeg bryr meg fint lite om man "mister" CE merkingen. Merkingen er jo der, og så lenge en vet hva som er gjort, altså at man legger på 30-40 cm ekstra kabel så sover i hvertfall jeg godt om natten.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Elmo

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 28. mars 2013, klokken 10:03
Kanskje TorC kan scanne heftet og legge det ut her.
Hvis han har kjøpt via linken så har han allerede PDF
Sitat fra: eBay
Delivered via email attach PDF. This is not a physical book. Nothing "shipped"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TorC

#12
Jeg har som nevnt "boken", og den ble som nevnt levert som PDF.

Jeg er ingen "anti-pirat", men på slike "sære ting" som dette med ladekladder osv hvor markedet er begrenset så må utvikleren få noen kroner for jobben.

Jeg KAN ta å sende trådstarteren de sidene som viser hvordan man åpner kladden (og da vil du forstå hvordan du reparerer den). Send meg en PM med din mailadresse så sender jeg over de sidene det gjelder.

Men jeg kan godt gi en liten instruksjon her:

Kladden er ikke sveiset sammen. På undersiden har du 6 plastpropper som dekker skruehullene. Disse kan lett fjernes ved å skru inn en skrue med stor gjengehøyde (f.eks en gipsskrue), eller et bor hvis man er forsiktig. Skru det litt inn, og napp ut. Da vil du se skruehodet i kladden. Denne tror jeg er T20 (torx). Denne sitter temmelig dypt inne, så du kommer ikke til med en vanlig bits montert på en bitsholder. Jeg kom frem til følgende metode: slipp biten ned i hullet slik at den sitter i skruehodet, da skal toppen av bitsen såvidt være over kanten. Da kan du bruke en bitsholder som ikke er magnetisk til så skru.

Når alle 6 skruene er borte vil du kunne åpne kladden og avdekke herligheten!

Se bilder.

Hvis det er noen som ønsker å gjøre om sin ladekladd til 220v kan de gjerne ta kontakt med meg for å kjøpe deler sammen, for frakten koster nemlig mer enn delene...
Delene kommer på ca 100,- og frakten på 200,- Og den vil være lik uavhengig av om man kjøper 1 stk eller 10 stk. Så hvis man er 5 som kjøper deler vil jo frakten bli mer akseptabel...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

PS: Jeg fraskriver meg selvsagt ALT ansvar ved å bruke den metoden jeg har beskrevet. Det KAN hende den norske kladden er annerledes enn den jeg har fra USA.

Når det er sagt, så kan jeg komme med et lite tips: Så lenge ikek selve kladden har fått seg en skikkelig smell, så skal du med letthet kunne bytte inn-kabelen. Inn-kablene er festet med kabelsko i fester, så høyst sannsynlig er ingen komponenter inne i boksen skadet. Du må bare sette på en ny kabel, kabelsko og stikk. Din kabel har jo spor i stussen etter den metallklemmen som skal holde kabelen på plass, og bruddet er jo ganske tett opptil det.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elfonso

Takk for gode tips! Jeg prøver meg på fremgangsmåten som TorC har beskrevet når jeg kommer hjem på lørdag. Håper bare jeg får tak i et godkjent, vinklet støpsel(stikk?) på lørdag.

Jeg oppdaterer tråden når jeg har gitt det hele et forsøk!

Takk igjen for alle nyttige innspill!

Mvh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA