Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremselyset på ved regenerering?

Startet av Jejl, torsdag 21. mars 2013, klokken 17:12

« forrige - neste »

Jejl

Som kjent(?) er det påbudt å varsle bilen bak om at du reduserer farten.

(Det er f.eks forbudt å bremse på giret uten at du holder inne bremsepedalen.)

Kommer bremselyset på automatisk eller må en holde inne bremsen ved regenerering?

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cobos

Såvidt jeg har skjønt er dette løst intelligent. Det er et aksellerometer som måler graden av reg bremsing. Er den høy nok skrus bremselysene på. Dermed hvis du i praksis nesten ruller fritt går ikke bremselysene på, mens hvis regen'en bremser deg ned så kommer de på.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

Sitat fra: Cobos på torsdag 21. mars 2013, klokken 19:08
Såvidt jeg har skjønt er dette løst intelligent. Det er et aksellerometer som måler graden av reg bremsing. Er den høy nok skrus bremselysene på. Dermed hvis du i praksis nesten ruller fritt går ikke bremselysene på, mens hvis regen'en bremser deg ned så kommer de på.
PSA klasisk klarte dette uten aksellerometer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. mars 2013, klokken 20:44
PSA klasisk klarte dette uten aksellerometer.

Tja, ingen av mine har det. Tror det bare var på de tidlige bilene, men kan ikke forstå hvorfor de droppet det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

petersv

Den bremser ved regenerering, nesten uansett. Uten at jeg vet det sikkert er jeg rimelig sikker på at den ikke bruker akselerometer til dette, den har jo hastighetsmåling så her er det bare å derivere ;)

OleJA

Regennerert effekt bør vel være et bedre mål på hvor mye en bremser? Ved kjøring i nedoverbakker er det IMO fornuftig at bremselyset kommer på selv om hastigheten er uendret.

leafster

Jeg spurte om dette på prøvekjøring. Teslamannen kunne fortelle at den europeiske ikke ville ha automatisk bremselys ved regen pga europeiske regler. Dette var i desember, og mye kan ha skjedd siden da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA