Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Cato76, onsdag 20. mars 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

laumb

Siste nytt fra meg: det er produsert EU modeller - men ingen signatur eller kundebiler. Kun for godkjenninger o.l.

Parksensorer blir "innfelt" lakkert i bilens farge.

Man må ha en egen 400V 32A Type 2 <-> Type 2 kabel for lading på stasjoner med dette. UMC benyttes altså ikke her. Kabelen medfølger ikke - må kjøpes separat.

Bilen støtter ikke 3-fase 230V IT (uten N lede altså). Vi får adapter som kan bruke for å koble UMC til blått CEE stikk med 4 ledere +jord, men den vil da kun lade med 1 fase. Adapter kjøpes.

400V 3 fase støttes selvfølgelig. Ladestrøm er maks 32A.

Bilde av parkeringssensorer og ladeporten blir sendt meg om ikke lenge.

Mine kilder er som vanlig høyt opp i ledelsen hos Tesla - via personlig kontakt.

Foleson

For de som har sett "The prestige"... Nikola Tesla hadde en metode for å få ting til å dukke opp et annet sted. Tipper det er slik de vil får bilene over dammen  8)

Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

kimlillebo


Sitat fra: laumb på mandag 10. juni 2013, klokken 17:41
Siste nytt fra meg: det er produsert EU modeller - men ingen signatur eller kundebiler. Kun for godkjenninger o.l.

Parksensorer blir "innfelt" lakkert i bilens farge.

Man må ha en egen 400V 32A Type 2 <-> Type 2 kabel for lading på stasjoner med dette. UMC benyttes altså ikke her. Kabelen medfølger ikke - må kjøpes separat.

Bilen støtter ikke 3-fase 230V IT (uten N lede altså). Vi får adapter som kan bruke for å koble UMC til blått CEE stikk med 4 ledere +jord, men den vil da kun lade med 1 fase. Adapter kjøpes.

400V 3 fase støttes selvfølgelig. Ladestrøm er maks 32A.

Bilde av parkeringssensorer og ladeporten blir sendt meg om ikke lenge.

Mine kilder er som vanlig høyt opp i ledelsen hos Tesla - via personlig kontakt.
Takk for god info Alexander. Da blir det 400V 3 fase 32A på meg her hjemme.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

jkirkebo

Sitat fra: laumb på mandag 10. juni 2013, klokken 17:41
Man må ha en egen 400V 32A Type 2 <-> Type 2 kabel for lading på stasjoner med dette. UMC benyttes altså ikke her. Kabelen medfølger ikke - må kjøpes separat.

Synd. Stort sett alle vil nok ha bruk for denne etterhvert. Får håpe den blir rimelig priset (maks 3000,-).

Sitat
Bilen støtter ikke 3-fase 230V IT (uten N lede altså). Vi får adapter som kan bruke for å koble UMC til blått CEE stikk med 4 ledere +jord, men den vil da kun lade med 1 fase. Adapter kjøpes.

Ingen bombe. Får bli enfase 32A lading her da. 7.4kW holder egentlig lenge, gidder ikke kjøpe trafo. Må bare passe på å få det på samme fasen som solcelleanlegget, så produksjonen går rett til bilen.

Da blir det vel 4 adaptere da: 32A enfase, 32A blå trefase (brukt som enfase), 13A Schuko og 16A rød trefase. Samt Type-2 til Type-2 kabelen og en fastmontert ladestasjon. Lurer på hva dette vil koste til sammen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Andrewas

Sitat fra: MR Tesla på mandag 10. juni 2013, klokken 16:02
Gratulerer med p+ Andrewas- hvordan vet du at de settes på tog?

Hva som ble sagt av Heidi hos Tesla: De kommer med tog over USA fordi det er raskest og greiest. Totalt sett rekker de ikke å få bilene på plass for utlevering i Juli. Derfor August.

Så kommer det vi kan spekulere på:
Gitt at de kommer i container (tidligere påstander) så kan de lastes i container på fabrikken og deretter sendes med toget til østkysten og så lastes på båt (fremdeles i container) for frakt til Norge. Det er også sagt at de norske bilene ikke skal innom Nederland hvor EU biler for øvrig skal innom før levering til destinasjon.

Håper dette er mer oppklarende.

Kjipe nyheter ellers her i dag om det med manglende støtte for 230V IT 3-fase. Eller har jeg misforstått noe der?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. juni 2013, klokken 18:08
Da blir det vel 4 adaptere da: 32A enfase, 32A blå trefase (brukt som enfase), 13A Schuko og 16A rød trefase. Samt Type-2 til Type-2 kabelen og en fastmontert ladestasjon. Lurer på hva dette vil koste til sammen...

Også CHAdeMO når det kommer regner jeg med? Blir lettere svimmel av alle disse kablene.

Type 2 er dette denne Combo pluggen? eller mennekes?

Hvis man ønsker å lade med maks fart må man altså da ha ladestasjon eller  "Høyspenningsstrømkontakt" som de har kalt saken?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Griffel

Sitat fra: ebbrey på mandag 10. juni 2013, klokken 19:27
Også CHAdeMO når det kommer regner jeg med? Blir lettere svimmel av alle disse kablene.
Dersom en vil koble seg til alle typer stikkontakter, må en ha alle typer plugger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Jeg blir også svimmel, jeg håper at en "Tesla anbefalt elektriker" som jeg krysset av for tar kontakt snart..

fortoggale

Sitat fra: Milzit på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:31
Jeg blir også svimmel, jeg håper at en "Tesla anbefalt elektriker" som jeg krysset av for tar kontakt snart..

Det kommer ikke. Jeg har pratet med dem. De har ingen slik kontakt men planer om å skaffe en utpå høsten.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Milzit

Sitat fra: fortoggale på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:40
Sitat fra: Milzit på tirsdag 11. juni 2013, klokken 08:31
Jeg blir også svimmel, jeg håper at en "Tesla anbefalt elektriker" som jeg krysset av for tar kontakt snart..

Det kommer ikke. Jeg har pratet med dem. De har ingen slik kontakt men planer om å skaffe en utpå høsten.
Ok, takk. Er det noen som har noen anbefaling for en elektriker i Oslo som er up to date for dette? Trenger å lagt opp lademulighet i garasjen, har inntak der allerede. (send meg gjerne en PM)

Muffinman

Blir mange adaptere på meg ser det ut til. 32A enfas industrikontakt (hjemme), 16a enfas industri (jobb), blå og røde 16/32A (jobb+diverse), shuko. Skulle vel hatt det chademoadapteret også når det kommer, men det spørs litt på prisen - betaler ikke 10K for noe som er "kjekt å ha".

Moray

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. juni 2013, klokken 11:44
Blir mange adaptere på meg ser det ut til. 32A enfas industrikontakt (hjemme), 16a enfas industri (jobb), blå og røde 16/32A (jobb+diverse), shuko. Skulle vel hatt det chademoadapteret også når det kommer, men det spørs litt på prisen - betaler ikke 10K for noe som er "kjekt å ha".

Hvis det stemmer (og det ser det ut som det gjør) så har vel jeg akkurat betalt 10K for noe som er "kjekt å ha". Nemlig dobbeltlader. Fremdeles usikker på om denne kommer til å bli brukt.
S85

ArneS

Sitat fra: Moray på tirsdag 11. juni 2013, klokken 20:25
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. juni 2013, klokken 11:44
Blir mange adaptere på meg ser det ut til. 32A enfas industrikontakt (hjemme), 16a enfas industri (jobb), blå og røde 16/32A (jobb+diverse), shuko. Skulle vel hatt det chademoadapteret også når det kommer, men det spørs litt på prisen - betaler ikke 10K for noe som er "kjekt å ha".

Hvis det stemmer (og det ser det ut som det gjør) så har vel jeg akkurat betalt 10K for noe som er "kjekt å ha". Nemlig dobbeltlader. Fremdeles usikker på om denne kommer til å bli brukt.

Tror ikke du skal være så bekymret for det. Det kommer mange 400V/32A Mode3 Type2 ladestasjoner rundt om i landet (f.eks når du er på handlesenter). Da får du full effekt av din dobbellader
P85+ Signature (solgt)
P85DL

bb

Jeg lurer på om kineserne kommer til å lage billige kabler og selge dem på ebay etter hvert.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

biltema har en del kabler allerede- de øker sikkert antallet om vi kommer over den "kritiske massen"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA