Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Cato76, onsdag 20. mars 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

DonPedro

Sitat fra: laumb på onsdag 10. april 2013, klokken 19:42Forøvrig er det nok ikke sannsynlig at det kommer 1000 biler i slengen over. Det er mye kapital for Tesla å miste dersom noe skjer - selv forsikringssaker tar lang tid. Er snittprisen på bilene som kommer over 600'000kr, så er det 600 millioner kroner utestående. Det tror jeg faktisk ikke de har råd til å ta sjansen på å miste.

Nja, tja. Sannsynligheten for et havari er ekstremt liten, og det burde være en smal sak å få lånefinansiering dersom hvis man venter på et bankers forsikringsoppgjør. Kanskje de til og med kan få et forsikringsselskap med på å yte en kassekreditt i påvente av oppgjøret, mot litt ekstra premie. Jeg tror ikke dette vil være styrende for hvordan de velger å sende bilene.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Havebigfun

Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen

DonPedro

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. april 2013, klokken 21:43
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen

Kilde?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Veggen

Sitat fra: DonPedro på onsdag 10. april 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. april 2013, klokken 21:43
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen
Kilde?
Joost de Vries, VP global service Tesla.
Han sa dette under Tesla eventen i Oslo.
4 stk model S per container.
Shipment i varierende batcher for maks fleksibilitet.

Havebigfun

Husker jeg rett var det Wold som sa det. Objektivt har Tesla heller inngen annen opsjon. Det går kontainerbåter flere ggr/uke fra California. Logistisk kan de heller ikke sende 4 ukers produksjon på rappen og sprenge sin egen kapasitet fullstendig.
Se også økonomiske overveielser fra Laumb

DonPedro

Takk for referansen. Hvis de sier dette får vi tro dem.  :)

Men jeg kan love deg at å sende enkeltcontainere med 4 biler i hver koster laaaaangt mer enn å sende dem i løs vekt i en bilbåt.  Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle kunne sende 40% av 6-7 ukers produksjon på en gang.  Det øker tiden de må vente på penga med 6-7 uker, men på den andre siden vil de spare mye på frakten.

Bilterminalen i Bremerhaven:

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Havebigfun

Jeg oppfatter det dithen at avtalen er spikret. Kontainerskipene har faste ruter og er innom Drammen/Oslo flere ggr/uke. Man har vel avklart at det er reservekapasitet der.
Med Ro-Ro alternativet ville de første bilene ankommet ca medio august. Det hadde vært kjedelig for Sig-kundene.

ohh

Sitat fra: Veggen på onsdag 10. april 2013, klokken 21:59
Sitat fra: DonPedro på onsdag 10. april 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. april 2013, klokken 21:43
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen
Kilde?
Joost de Vries, VP global service Tesla.
Han sa dette under Tesla eventen i Oslo.
4 stk model S per container.
Shipment i varierende batcher for maks fleksibilitet.
Jeg forsto dette som måten de skulle sende biler på til EU, altså bilene som skal monteres ferdig i NL. Tror ikke Tesla hadde bestemt enda hvorvidt de skulle sende ferdige biler direkte til Norge.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

laumb

Spurte George B. Om bilene ble sendt uten batteri eller ikke, og om norske biler kom direkte opp ferdig montert.
Her er svaret:

Veggen

Sitat fra: ohh på onsdag 10. april 2013, klokken 22:30
Sitat fra: Veggen på onsdag 10. april 2013, klokken 21:59
Sitat fra: DonPedro på onsdag 10. april 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. april 2013, klokken 21:43
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen
Kilde?
Joost de Vries, VP global service Tesla.
Han sa dette under Tesla eventen i Oslo.
4 stk model S per container.
Shipment i varierende batcher for maks fleksibilitet.
Jeg forsto dette som måten de skulle sende biler på til EU, altså bilene som skal monteres ferdig i NL. Tror ikke Tesla hadde bestemt enda hvorvidt de skulle sende ferdige biler direkte til Norge.
Siden batteri og bil sendes separat til EU er det vanskelig å bruke ro-ro, og det er en av grunnene til container i tillegg til fleksibiliteten.
Slik jeg forstod det skulle bilene shippes direkte til norge på samme måte, bortsett fra at batteriet da er ferdig montert.
Han sa også at alt annet inkludert EU spec deler var ferdig montert i california, det var ingen andre ting som skulle foregå i nederland enn å sette i batteriet og distribuere videre.

hhartes

Virker som det er enkelte med ganske god betalingsvilje for å få bilen noen uker før de andre. Ingen som har vurdert å kjøpe flyfrakt?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

ohh

Sitat fra: Veggen på onsdag 10. april 2013, klokken 23:28
Sitat fra: ohh på onsdag 10. april 2013, klokken 22:30
Sitat fra: Veggen på onsdag 10. april 2013, klokken 21:59
Sitat fra: DonPedro på onsdag 10. april 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 10. april 2013, klokken 21:43
Bilene transporteres i kontainere ettersom de blir produsert- det kommer ikke 1000 på rappen
Kilde?
Joost de Vries, VP global service Tesla.
Han sa dette under Tesla eventen i Oslo.
4 stk model S per container.
Shipment i varierende batcher for maks fleksibilitet.
Jeg forsto dette som måten de skulle sende biler på til EU, altså bilene som skal monteres ferdig i NL. Tror ikke Tesla hadde bestemt enda hvorvidt de skulle sende ferdige biler direkte til Norge.
Siden batteri og bil sendes separat til EU er det vanskelig å bruke ro-ro, og det er en av grunnene til container i tillegg til fleksibiliteten.
Slik jeg forstod det skulle bilene shippes direkte til norge på samme måte, bortsett fra at batteriet da er ferdig montert.
Som du ser av posten til Laumb, som viser mail fra George B 3 uker etter Oslo-seansen, så ser du at de enda ikke da haddetatt avgjørelse på dette - akkurat som jeg skrev var min oppfatning.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Cato76

Kan det være at dersom man bestiller "riktig" TMS så kommer bilen tidligere enn først antydet?
Ser på TMC at ved å bestille 85 Performance, med riktig utstyr så blir bilen produsert og levert tidligere  :)

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16303-1-Month-Delivery

Da tenker jeg egoistisk, og krysser fingrer for at min TMS (som er en fullspekket P85), kommer i tidlig leveranse!  8)
-satser på tidlig august
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

petersv

Jeg spurte Heidi T. om dette, og hun sa det ikke er tilfellet lengre.

Cato76

Sitat fra: petersv på tirsdag 30. april 2013, klokken 13:22
Jeg spurte Heidi T. om dette, og hun sa det ikke er tilfellet lengre.

Optimismen lenge leve - Tar dette med en klype salt...

Det er jo litt rart at de (i dag) produserer i batcher med forskjellige utstyrskombinasjoner i US  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA