Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Cato76, onsdag 20. mars 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Cato76

Noen som vet hvor mange reservasjoner som var gjort i Norge i November (2012)?

Jeg fikk reservasjons nummer 1718 da jeg reserverte i november. Dersom Tesla leverer til bilene til Norge før EU så er jo kønummeret mitt betydelig lavere. Har jo hørt at tallet i dag ligger på ca 1000 reservasjoner i Norge, så dersom tallet var 500-600 biler i november så er jeg optimistisk til at jeg kan regne med å få bilen i juli/aug!  :o

Noen tanker?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

OleJA

Sitat fra: Cato76 på onsdag 20. mars 2013, klokken 14:13
Noen som vet hvor mange reservasjoner som var gjort i Norge i November (2012)?

Jeg fikk reservasjons nummer 1718 da jeg reserverte i november. Dersom Tesla leverer til bilene til Norge før EU så er jo kønummeret mitt betydelig lavere. Har jo hørt at tallet i dag ligger på ca 1000 reservasjoner i Norge, så dersom tallet var 500-600 biler i november så er jeg optimistisk til at jeg kan regne med å få bilen i juli/aug!  :o

Noen tanker?

Jeg tror at måten dette kommer til å fungere på er at EU bilene produseres i hht. sekvensnummeret uavhengig av om de skal til Norge eller EU. Imidlertid så shippes de norske bilene direkte til Drammen, istedenfor via Nederland hvor EU bilene får batteri++. Dermed så får vi bilene utlevert litt før i Norge, men du kommer nok til å ha 1718 + 500 foran deg i produksjonskøen. - Ikke så mange det siden de nok bygger 500+ biler i uka på det tidspunktet.

Er ikke så langt bak deg i køen, men regner selv september som et optimistisk anslag.

Cirion

Sitat fra: OleJA på onsdag 20. mars 2013, klokken 14:28Ikke så mange det siden de nok bygger 500+ biler i uka på det tidspunktet.
Om de skulle produsere så mange i uka, blir det fortsatt ikke mer enn 100 - 150 i uka til EU...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleJA

Sitat fra: Cirion på onsdag 20. mars 2013, klokken 14:51
Sitat fra: OleJA på onsdag 20. mars 2013, klokken 14:28Ikke så mange det siden de nok bygger 500+ biler i uka på det tidspunktet.
Om de skulle produsere så mange i uka, blir det fortsatt ikke mer enn 100 - 150 i uka til EU...
Sa ikke Elon når han var i Oslo da at de forventet å kjøre fullt trøkk på produksjon av EU biler når de først kommer igang? Ihvertfall så ble det sagt at de som bestilte da (dvs ~P#3000) ville få bilen i oktober.
Med EU signatur-produksjonstart i juni, et lite opphold før P-serien, og 4 uker transport, så må det produseres atskillig mer enn 100-150 EU biler i uka.

Cirion

Joda han sa det skulle bli EU pri i Juni slik at de første bilene skulle komme juli. Samt at alle som hadde reservert fram til Event'en skulle bli levert innen utgangen av Oktober.

Jeg har sig 406 og har fått leveringsvindu Juli/August, så jeg vil tippe #1718 ikke bør forvente samme leveringsvindu. Bilene kommer ikke i fulle skip, men blir sendt fortløpende i kontainer etterhvert som de blir produsert. Hvor mange som er i hver kontainer gjenstår å se.

Går ut fra at første bilene som går i Juni er framme til Juli, så det blir vel ca. 15 uker fra Juli til og med første uka i oktober. Var de på 2800 ved event? + 500 sig? Med litt frafall ca 3000?
3000 over 15 uker blir 200 i uka.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

laumb

Vil dere ha egen tråd til produksjon og levering, i can fix!? ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på onsdag 20. mars 2013, klokken 15:35
Jeg har sig 406 og har fått leveringsvindu Juli/August, så jeg vil tippe #1718 ikke bør forvente samme leveringsvindu. Bilene kommer ikke i fulle skip, men blir sendt fortløpende i kontainer etterhvert som de blir produsert. Hvor mange som er i hver kontainer gjenstår å se.

4 i hvert kontainer. Ble visst gjort slik pga. at batteripakkene skal påmonteres i Nederland pga. noe tolltekniske greier. Men norske biler skal bli ferdigmontert i USA og komme direkte hit, og da er jeg ikke så sikker på at de kommer i kontainere. Ro-ro skip til Drammen virker mer trolig da, og AutoLink tog til Stavanger, Bergen og Trondheim for de bilene som skal utleveres der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. mars 2013, klokken 16:44
4 i hvert kontainer. Ble visst gjort slik pga. at batteripakkene skal påmonteres i Nederland pga. noe tolltekniske greier. Men norske biler skal bli ferdigmontert i USA og komme direkte hit, og da er jeg ikke så sikker på at de kommer i kontainere. Ro-ro skip til Drammen virker mer trolig da, og AutoLink tog til Stavanger, Bergen og Trondheim for de bilene som skal utleveres der.
Jeg tror ikke på Ro-ro fordi disse skipene tar som regel flere tusen biler- Tesla får ikke fyllt opp disse. Det blir nok kontainere for oss også- fordelen er at de da kommer fortløpende, muligens daglig men mest sannsynlig flere ggr/uke.
Det blir også mere rettferdig mtp levering versus registrering 8)

Quattro

Jeg har aldri opplevd så mye off topic som på elbilforumet. Trådene blir ødelagt om vås og synsing om båt transport etc. og listen er uendelig. Skulle nesten tror det var et symøte. Det blir jo uinteressant å følge enkelte tråder og jeg er nok ikke den eneste som syntes det.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Elmo

Tesla trådene ER symøte. Akkurat som Leaf trådene var det før de ivrigste fikk bilene sine.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

laumb

Sitat fra: Quattro på onsdag 20. mars 2013, klokken 19:15
Jeg har aldri opplevd så mye off topic som på elbilforumet. Trådene blir ødelagt om vås og synsing om båt transport etc. og listen er uendelig. Skulle nesten tror det var et symøte. Det blir jo uinteressant å følge enkelte tråder og jeg er nok ikke den eneste som syntes det.

Enig med du. Splittet emnet.

Til informasjon er det ikke ulovlig å opprette nye emner. :)


Sitat fra: Elmo på onsdag 20. mars 2013, klokken 19:21
Tesla trådene ER symøte. Akkurat som Leaf trådene var det før de ivrigste fikk bilene sine.

Vi trenger likevel ikke å oppfordre til å skravle om alt mulig annet enn emnene. Kanskje en "Alltid Off-Topic gjengen"-tråd kunne vært et nyttig sted å slengt alt som var utenfor emne...?

Rio

Jeg har vært på diverse forum i snart 20 år, med større eller mindre kultur for off-topic innlegg.

Det er vanskelig å si noe generelt, men jeg har ikke inntrykk av at off-topic innlegg (slik som dette! ;-) ) pleier å være et problem for andre enn (ofte) de nyeste. De fleste av oss ser hurtig gjennom slike innlegg, og fortsetter med det som interesserer oss.

Det er langt viktigere å ha et levende forum!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Sitat fra: Rio på onsdag 20. mars 2013, klokken 21:47
Jeg har vært på diverse forum i snart 20 år, med større eller mindre kultur for off-topic innlegg.

Det er vanskelig å si noe generelt, men jeg har ikke inntrykk av at off-topic innlegg (slik som dette! ;-) ) pleier å være et problem for andre enn (ofte) de nyeste. De fleste av oss ser hurtig gjennom slike innlegg, og fortsetter med det som interesserer oss.

Det er langt viktigere å ha et levende forum!

Jeg er helt enig med deg. Det er ingenting galt i litt Off-Topic, men når man ser at trenden i ett emne er på vei til å skifte komplett - så er det greit å splitte emner før det tar helt av.

Vi får prøve å ha ett edruelig forhold, men når flere brukere rapporterer samme trend, så er det verdt å se på.
Vi kan godt fortsette denne praten i en annen diskusjon om du ønsker - jeg er mottakelig for rettledning og forslag. :)

OleJA

Fra: http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/time-build-europe?page=4

http://youtu.be/IJauyGO5fiw?t=5m37s
Elon says at appr. 6th min.:
- 500 cars/ week now
- half (but then said 40%) of production will go to Europe
That is a serious "catching up" percentage.
And he repeated: EU-production will start in june en first deliveries in july
Assuming after sig-deliveries (july-aug) they will pump appr. 1.000 cars in to europe each month.
If that starts in september, it will not take that long for us anymore (my october forecast is getting more realistic by the day).

thoberre

Hører rykter om at de siste norsk signaturene har estimert levering aug-sep. Da blir det fort oktober for de høyere produksjonsmodellene vel?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA