Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Cato76, onsdag 20. mars 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Oreo

hm, kan jo bruke det som unnskylding til å bestille en P  ;)
I den tidlige fasen var kanskje kapitalbehovet større og P85 er sikkert mer profitt?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

PHsigP85

Tenker også det samme. Kanskje det er det som er unnskyldningen som skal til for å ende i P-gjengen  ;)
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

hhartes

Jeg har lurt litt på om det er forskjeller på amerikanske og europeiske modeller som gjør at de må stille om på deler av produksjonslinjen? Den takten de har pøst ut finalize-knapper står mer i forhold til produksjon av 500 biler/uke enn 150. Kanskje de tar et skippertak i mai/juni?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Hellemann

Sitat fra: DonPedro på onsdag 10. april 2013, klokken 22:09
Takk for referansen. Hvis de sier dette får vi tro dem.  :)

Men jeg kan love deg at å sende enkeltcontainere med 4 biler i hver koster laaaaangt mer enn å sende dem i løs vekt i en bilbåt.  Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle kunne sende 40% av 6-7 ukers produksjon på en gang.  Det øker tiden de må vente på penga med 6-7 uker, men på den andre siden vil de spare mye på frakten.

Bilterminalen i Bremerhaven:



De er en risk å sende så mange biler på en fjøl.
Det har vel vært eksempler på det før. Mener Mercedes og Landrover ble utsatt for dette....
Om kantring vil det koste dem "alt"....
#2581- kanskje til jul??

hhartes

Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

DonPedro

@Hellemann

Den diskusjonen er avgjort for lengst. De sender i containere. Jeg mener forøvrig fortsatt at det er en akseptabel forretningsmessig risiko å sende i bulk - det er det man har forsikring til og Tesla løper mange langt større risiki enn dette (f.eks. risiko for manglende etterspørsel etter at den harde kjerne har fått sine biler). Det går an å skrive en forsikringspolise som gir likviditet raskt etter et tap.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

hhartes

Bestemt kar... Går an å sende mange konteinere på en gang også. Virker ikke til at ventetiden er særlig lang i hjemlandet for tiden. Litt ventetid kan gjøre produktet mer gjevt --> mer etterspørsel(jf. teori om scarce goods). Å få ut mange biler i Europa vil øke synlighet --> mer etterspørsel. Jeg tror det kunne vært en lur strategi, enten de nå sender det sånn eller sånn. Er ikke annet en spekulasjon / gratis rådgivning fra min side.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

TS


Jeg tror de sender grunnoppsatte biler til NL og monterer enkle tilbehørspakker der (P sensorer etc)
Et tegn på dette, er at europeiske biler har flere opsjoner enn US modeller.

Og :
"As a key step towards beginning worldwide distribution of Model S, Tesla Motors has started operations December 2012 at its new European Distribution Center in Tilburg, Netherlands. This new facility serves as Tesla's European service and parts headquarters, as well as the final assembly and distribution point for Model S vehicles sold in Europe."
Ref:
http://www.supplychainmovement.com/tesla-motors-opens-assembly-and-store-in-the-netherlands/
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

DonPedro

Gjelder ikke bilene til Norge, som sendes rett til Drammen. Det der er en greie de driver med for å tilpasse seg noen EU-regler (som Norge ikke er en del av).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Cato76

Spørsmålet er ikke om det kommer containere eller ikke, men hva er inne i disse... Kommer fullspekkede P85 modeller, eller sendes de etter reservasjonsnummer  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

laumb

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 30. april 2013, klokken 23:21
Gjelder ikke bilene til Norge, som sendes rett til Drammen. Det der er en greie de driver med for å tilpasse seg noen EU-regler (som Norge ikke er en del av).

Dette er fortsatt kun spekulasjoner og er ikke bekreftet av Tesla.

DonPedro

Sitat fra: laumb på onsdag 01. mai 2013, klokken 08:10
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 30. april 2013, klokken 23:21
Gjelder ikke bilene til Norge, som sendes rett til Drammen. Det der er en greie de driver med for å tilpasse seg noen EU-regler (som Norge ikke er en del av).

Dette er fortsatt kun spekulasjoner og er ikke bekreftet av Tesla.

Synes vi har ganske mange separate kilder nå, inkludert flere toppsjefer i Tesla som har gitt tydelige svar, samt en kilde her på forumet som kunne bekrefte at et Drammensfirma har inngått avtale om utpakking av containerne. Men du har vel formelt sett rett.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

OleJA

Sitat fra: TS på tirsdag 30. april 2013, klokken 22:36
Jeg tror de sender grunnoppsatte biler til NL og monterer enkle tilbehørspakker der (P sensorer etc)
Et tegn på dette, er at europeiske biler har flere opsjoner enn US modeller.

Jeg tipper at US modellene får tilbud om de samme opsjonene straks de er klare til produksjon i EU bilene. Disse opsjonene er trolig ganske enkelt ikke ferdigutviklet enda, og de vil ikke komme i den situasjonen at produksjonen av US biler blir forsinker fordi kundene velger å vente på disse opsjonene. De har relativt korte leveringstider for øyeblikket, og inntill EU produksjonen er igang har de nok litt utfordringer med å fylle produksjonskapasiteten.

DonPedro

Sitat fra: OleJA på onsdag 01. mai 2013, klokken 11:08Jeg tipper at US modellene får tilbud om de samme opsjonene straks de er klare til produksjon i EU bilene. Disse opsjonene er trolig ganske enkelt ikke ferdigutviklet enda, og de vil ikke komme i den situasjonen at produksjonen av US biler blir forsinker fordi kundene velger å vente på disse opsjonene.

+1. Disse opsjonene blir sannsynligvis lansert i USA i slutten av mai eller i juni, og går dermed i produksjon samtidig med de første EU-bilene.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Marnet

"Din Model S Performance er i produksjon på Tesla fabrikken"
Selvom meldingen på My Tesla ikke stemmer i praksis...er det en deilig tanke at det ikke er lenge til de setter i gang med min bil.. :D :D

Høsten kan ikke komme raskt nok... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA