Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for lading?!?!?

Startet av TorC, mandag 18. mars 2013, klokken 22:10

« forrige - neste »

TorC

Vi er per idag temmelig priveligerte med at de aller fleste ladestasjoner er gratis. Jeg svippet imidlertid innom Gravdahls Auto i Tønsberg som er en godkjent Nissan Leaf forhandler. De har endelig fått ladestasjonen sin oppe å går på tross av at de har lovet kundene sine dette en laaaang tid. Jeg var derfor mildt sagt sjokkert over at de der krever betaling for ladingen, og ikke bare det: de krever 43,- spenn for 15 minutters lading! Man vet jo ikke engang hvor mange volt/amp den kjører ut.

Jeg har opplevet at en annen ladestasjon bare klarte å presse ut 9amp på 400volt, så da kan jo 43,- for 15 min ble en meget dyr affære hvis du trenger å lade opp bilen til 80-90%. Ved "normal" hurtiglading, så tilsvarer jo denne prisen rundt 4kr per kw/t.

Jeg håper jo at Gravdahls Auto tar vekk betalingen, eller at man betaler per kw/t. Ellers kommer jeg ikke til å bruke den stasjonen, og jeg kommer til å anbefale folk å unngå å kjøpe bil på Gravdahls.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

#1
Sitat fra: TorC på mandag 18. mars 2013, klokken 22:10
Jeg har opplevet at en annen ladestasjon bare klarte å presse ut 9amp på 400volt, så da kan jo 43,- for 15 min ble en meget dyr affære hvis du trenger å lade opp bilen til 80-90%. Ved "normal" hurtiglading, så tilsvarer jo denne prisen rundt 4kr per kw/t.
400V 9A i 15 minutter er 0,9 kWh så om det var prisen ville den blitt 47 kr/kWh.

Moralen er: Ikke bruk hurtiglader for å lade de siste %ene. Finn en "vanlig" kontakt.

(kW er enheten for effekt og må multipliseres med tiden for å få energi altså kWh eller kWh)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

jeg hvar selv på gravdal i tønsberg i dag for jeg måtte  men har  brukt omtrent alle hurtigladerne på østlandet  å ja mange i både  danmark å tyskland + ++
men det hvar denne i tønsberg som jeg fikk minst strøm i løpet av 15 min  jeg hadde 10% da jeg komm å dro med ca 35-40% pleier og få ca 50-60 % på den tiden på andre  for det er de  siste prosenta opp til 80 som tar tid  men det pleier jo å ta 30 min  men på den på gravdal må du ha 45 min for å få 80%  så noe må de gjøre  kjører en i-miev   noe må de nokk gjøre når  det blir fler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA