Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12 voltsbatteriet - igjen

Startet av tipu, lørdag 16. mars 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

tipu

Vi hadde problemer med flatt 12 voltsbatteri etter en kuldeperiode i januar. Måtte ha starthjelp fra Falck. Samme problemet fikk vi da vi kom tilbake på Gardermoen i slutten av febuar etter 10 dager borte. Da gikk det også greit etter starthjelp.
Jammen fikk vi samme problem i forrige uke. Klarte da ikke å få startet bilen med starthjelp, så de tok bilen med til Nissanverkstedet.  Siden bilen er et år gammel nå, tok vi like godt service på bilen når den først var på verkstedet. 12 volts batteriet ble ladet opp, lade-programmert skrud ned til 80 %, og nøklene fikk nye batteri og programmert på nytt.
Nå trodde vi at problemet skulle være over. Helt til vi skulle gå og kople ut ladeledningen i dag. Jammen var 12 volts batteriet flatt igjen. Nå begynner vår tålmodighet å ta slutt.
Er problemet velkjent for andre?
Er det bare med vår bil det har vært så ekstremt ille?
Vet egentlig Nissan hva de skal gjøre med det?

jkirkebo

Sitat fra: tipu på lørdag 16. mars 2013, klokken 15:53
Vi hadde problemer med flatt 12 voltsbatteri etter en kuldeperiode i januar. Måtte ha starthjelp fra Falck. Samme problemet fikk vi da vi kom tilbake på Gardermoen i slutten av febuar etter 10 dager borte. Da gikk det også greit etter starthjelp.
Jammen fikk vi samme problem i forrige uke. Klarte da ikke å få startet bilen med starthjelp, så de tok bilen med til Nissanverkstedet.  Siden bilen er et år gammel nå, tok vi like godt service på bilen når den først var på verkstedet. 12 volts batteriet ble ladet opp, lade-programmert skrud ned til 80 %, og nøklene fikk nye batteri og programmert på nytt.
Nå trodde vi at problemet skulle være over. Helt til vi skulle gå og kople ut ladeledningen i dag. Jammen var 12 volts batteriet flatt igjen. Nå begynner vår tålmodighet å ta slutt.
Er problemet velkjent for andre?
Er det bare med vår bil det har vært så ekstremt ille?
Vet egentlig Nissan hva de skal gjøre med det?

Om 12V batteriet er tappet ned så mange gangere er det høyst sannsynlig svært svekket og bør byttes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FrodeK

Opplevde det samme i fjor sommer etter fire uker på anbefalt 80% vedlikeholdslading. Nå har bilen vært på ett års service og fått oppgradert software som sies å løse problemet. Reiser bort 14 dager nå i påsken og kommer til å gjøre det samme, altså 80% lading. Kanskje blir det mer spennende å komme hjem enn jeg ønsker meg?

Lynet

#3
Problemet er ikke løst med siste software, årsaken er rett og slett at Nissan ikke har skjønt at det å skru ned ladespenningen under kjøring til 13,0V ikke går bra i Norge.

Men det er ikke nok med det, ladespenningen blir mildt sagt litt merkelig styrt oppdaget jeg i går. Mens jeg sto på hurtiglading koblet jeg til voltmeteret:
Under hurtiglading: 14,64V
35 minutters kjøring etter hurtiglading ca 14,6V (bilen sto med tenning på, og startet den bare)
Normallading til 80% i 3 timer uten å se på 12V-spenning.
Nesten umiddelbart etter start gikk spenningen ned til 13,08V!
Men så skulle jeg prøve spyleren etter en stund, den virket dårlig men spenningen gikk rolig opp til 14,4V og sto der en stund før den gikk ned til 13,08V!
Etter litt testing viser det seg at et sveip med pusseren får opp spenningen i litt over 1 minutt!!!!
Etter ca 35min satte jeg på hurtiglading i 10 min: 14,64V med tenning på.
Startet og kjørte i 30 min med konstant 14,6V.

Så pusseren trigger høyere spenning, men ikke noe annet.

Ny runde i dag, man da gikk spenningen ned til 13,1V etter noen minutters kjøring. Den gikk også fort ned til 13,1V under hurtiglading. Merkelige greier....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bjoris

Har det noe for seg med solcellepanelet på spoileren ifht dette problemet? Det er nok ikke så mye strøm som kommer vil jeg tro, men hjelper vel litt på toppingen som jo er viktig for ett batteris levetid...

Lynet

Har ikke solcellepanel. Må nok være i California midt på dagen med sola i senit for at det skal gi særlig effekt.
I Norge trenger vi god ladespenning om vinteren, da er solcellepanelet null verdt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bjoris

Ja, du har vel rett i fht strøm inn, men ingen effekt?? Er det så dårlig, noen som har målt?

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ladefabrikken

Sitat fra: Lynet på søndag 17. mars 2013, klokken 17:49
Utklipp fra verkstedhåndbok:

Hvor fant du verkstedhånboka? kan du legge ut en link til den?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mr.Zero

Her ser vi ladespenningen på en C-Zero... Denne er jo faktisk i det høyeste laget, men holder seg konstant på 14,9V uansett forbrukere på eller ei. Får håpe den synker noe med stigende utetemperatur. Stigende utetemperatur - haha, ja vi får leve i håpet... ! ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hofleaf

Etter 12 dagers påskeferie i garasje og tilkoblet 80% lading, er Leifen nå helt død. Bilen var på 1-årsservice to dager før ferien og alt var da funnet i orden. Jeg får tilkalle starthjelp i morgen tidlig for å komme på jobben. Synes bilen må tåle å stå i tolv dager uten at batteriet blir helt flatt. Det har jo ikke vært spesielt kaldt i påsken. Dersom det er 12V som er tomt og dersom dette lades ved kjøring, kan noen svare meg på om 35 km til jobben vil være nok til at batteriet blir tilstrekkelig ladet slik at jeg ikke trenger enda en starthjelp for å komme hjem igjen? Jeg ønsker ikke unødig mange egenandeler på dette.
Vestfold, rød Leaf fra mars 2012

Mr.Zero

Sitat fra: Lynet på mandag 18. mars 2013, klokken 08:34
14,9V ved ca 0 grader er perfekt.

Målte i dag batterispenningen med en Fluke. Viste 14,3V. Ikke alt fra Kina virker like bra... :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Rasmus.B

Det er jo selvsagt ikke riktig at batteriet blir flatt etter 12 dager, men har du ikke mulighet til å koble på en liten 12v lader, eller bruke start kabler fra en anne bil for å se om du får liv i den? Slik jeg har forstått det, vil bilen din starte opp umiddelbart, og starte lading av batteriet. Da vil du spare deg for egenandelen. Har du en 12V lader kan du jo la den stå tilkoblet i natt, og da burde det ikke være noe problem å få startet opp igjen etter en dag på jobben, hvis ikke batteriet er gåent da. Det kan jo skje. I mellomtiden ringer du til forhandleren og ber de ordne opp i dette.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA