Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten test av range xtender i Leaf.

Startet av Bly, lørdag 16. mars 2013, klokken 14:02

« forrige - neste »

tomrh

Skulle ønske noen gjorde det samme for trillingene! En pakke på 11 kWh hadde gitt 70% ekstra og en range på 200-220 km sommerstid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Lunde

Med 11kWh ekstra i en "trilling" får du tilnærmet samme rekkevidde som en TH!NK Zebra med 100 000 på baken  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ronny

Sitat fra: TorC på tirsdag 19. mars 2013, klokken 01:35
Utifra det jeg har lest på Leaf-sidene i USA tror jeg det du driver med er "høyrisikosport". Jeg kan ikke nok om det tekniske, men min "barnelærdom" er at det å blande batterier med ulik spenning og type ikke er helt heldig siden de "jobber" konstant med å forsøke å jevne seg ut.

Jeg er ingen ingeniør, men jeg ville jo tro at et par releer koplet opp mot drivmotor vil hjelpe litt. Altså at det kun er når motor får strøm at den ekstra batteripakken har kontakt med hovedstrømskablene.

Jeg tror du kanskje bør se om ikke Enginers har noen "open source" du kan låne litt fra. Det er ingen tvil om at din innsats er positiv, men jeg tror ikke folk vil investere 50 000,- på noe som kan skade bilen og "voide" garantien når Enginers har en langt mer avansert versjon (som iallefall på papiret fremstår som mer troverdig mtp skader og utlading).

Hvis jeg hadde hatt valget mellom din løsning og en "jallaløsning" med en liten henger koplet inn på batteripakken og en generator som gir 6-7kw/t til under 20k (som man finner på tegningene til på forumer) så tror jeg kanskje at de få dagene i året jeg trenger bare litt mer rekkevidde at jeg går for det siste. Din løsning fremstår som ekstremt dyr per km.

Dette er ikke for å ta livet av ideen din altså, og du som har tilgang til billige batterier har jo råd til å leke deg...

Gratulerer, her høres du ut som elbilhaterene som uttaler seg om elbiler, uten å engang ha prøvd en. Ekstremt dyr pr km? dersom du har betalt 300 000 for en leaf, har du betalt 2000 kr pr km rekkevidde (150 km, 1.4 kWt pr mil) 11 kWt ekstra, vil gi 78 km (fremdeles 1.4 kWt pr mil) dvs 717 kr pr km. Totalt vil da Leaf+11kWt koste 1561kr pr km rekkevidde.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Blip

Jeg vet ikke om andre har vært inne på tanken, men hva med å putte noen range-extendere (batteripakker) i Nissan e-NV200? Den bør i det minste ha plass til opp mot 100kWh, noe som gjør den billigere enn Tesla Model S, lengre rekkevidde og mer praktisk.

Når det er sagt må vel batteripakkene gjøres "midlertidige" og flyttbare slik at de kan kalles "bagasje" for å omgå regelverket i Norge. I praksis er det kanskje umulig?

Noen som vet hva lastekapasiteten i e-NV200 er/kommer til å bli?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

TorC

Sitat fra: Ronny på tirsdag 19. mars 2013, klokken 11:36

Gratulerer, her høres du ut som elbilhaterene som uttaler seg om elbiler, uten å engang ha prøvd en. Ekstremt dyr pr km? dersom du har betalt 300 000 for en leaf, har du betalt 2000 kr pr km rekkevidde (150 km, 1.4 kWt pr mil) 11 kWt ekstra, vil gi 78 km (fremdeles 1.4 kWt pr mil) dvs 717 kr pr km. Totalt vil da Leaf+11kWt koste 1561kr pr km rekkevidde.

Misforstå meg rett altså. Jeg er absolutt ingen elbil-hater, og jeg er glad i Leafen min. Men, de aller fleste har kjøpt elbil vel vitende om kort rekkevidde. Man har altså kjøpt en bil som passer sitt kjøremønster, eller man tilpasser kjøremønsteret sitt. De få gangene man trenger lenger rekkevidde har man et problem. Det å kjøpe seg en extension pack som kan ødelegge batteripakken tror jeg for de fleste veldig dyre km. Batteripakken er dyr i Leafen, og det å voide garantien er neppe lurt.

Jeg har langt mer tro på en løsning som Enginers har, som jeg mener å huske koste ca 6000 USD for en 8kw pakke.

Uansett så blir regnestykket ditt galt, for en 11kw pakke vil gi bilen betydelig mer vekt. Jeg merker selv godt forskjell på forbruk når jeg har passasjerer i bilen, så en ekstra pakke på 100kg eller mer må nødvendigvis medføre høyere forbruk. De færreste har vel betalt 300k for bilen, så også der det nok justeres litt. Men, for all del; for den som trenger de ekstra kw så vil en slik pakke være verdt veldig mye. Men jeg tror ikke det er så mange. Som nevnt har trådstarter tilgang til billige batterier, så han kan jo leke seg. Og det må da være lov til å påpeke manglene, slik at trådstarter og andre kan se problemene (og dermed kanskje løse dem).
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ronny

Vanlig pris på Leaf på vestlandet med vinterdekk, klargjøring, frakt og metallic, mener jeg var 295000 før prisjusteringen. Forskjellen på forbruket med og uten ekstra pakke tipper jeg er så lite at nedrundingen min på rekkevidden dekker det ;)
Jeg hadde garantert kjøpt leaf med større pakke, dersom det hadde vert tilgjengelig da jeg kjøpte. I ettertid er det ikke så lett pga at du da ikke får det med i billånet.
Jeg trenger strengt tatt ikke ekstra batteri, men enkelte dager kjører jeg over 30 mil, og da hadde det kommet godt med. I tillegg hadde rekkevidden vært lang nok til at jeg stort sett hadde klart meg meg lading andre steder enn hjemme.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

TorC

Sitat fra: Ronny på onsdag 20. mars 2013, klokken 09:59
Vanlig pris på Leaf på vestlandet med vinterdekk, klargjøring, frakt og metallic, mener jeg var 295000 før prisjusteringen. Forskjellen på forbruket med og uten ekstra pakke tipper jeg er så lite at nedrundingen min på rekkevidden dekker det ;)
Jeg hadde garantert kjøpt leaf med større pakke, dersom det hadde vert tilgjengelig da jeg kjøpte. I ettertid er det ikke så lett pga at du da ikke får det med i billånet.
Jeg trenger strengt tatt ikke ekstra batteri, men enkelte dager kjører jeg over 30 mil, og da hadde det kommet godt med. I tillegg hadde rekkevidden vært lang nok til at jeg stort sett hadde klart meg meg lading andre steder enn hjemme.

Jeg tror du misforstår hovedpoenget her. Men la meg konkretisere det litt: HVIS Nissan hadde levert extension pack til Leafen på f.eks 12kw for 75 000,- (bare for å ta et tall ut av luften) tror jeg mange, megselv inkludert ville være interessert. MEN, en uoriginal pakke som voider Nissans garanti OG muligens ødelegger batteriet for 50 000,- tror jeg er kun for de meget spesielt interesserte når altså et annet firma har en laget en løsning som trolig er bedre.

Det finnes dessuten en drøss slike "fiffige" ideer over dammen, noen mer vellykkede enn andre. Det er bare å følge med, så kommer det nok løsninger som både er billigere og bedre enn å bare kople seg inn med andre batterityper.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

også er det noen av oss som har behov for et slikt produkt og stiller oss meget positive til det. Argumentene du kommer med er vi selvsagt inneforstått med, og behøver ikke tværes ut: ja, Nissan vil selvsagt benytte enhver mulighet for å avkorte garantiene sine, slik de gjør med us importbiler.

Rekkevidde er det eneste skikkelige argumentet mot elbil. Enhver som klarer å komme opp med løsninger som utvider rekkevidden tar jeg i mot med rød løper og champagne.

kan vi få litt oppdatering av hvordan testinga går?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

tomrh

Sitat fra: Balrog på onsdag 20. mars 2013, klokken 11:17
kan vi få litt oppdatering av hvordan testinga går?
Ja, få høre, bly!
Med vår årlige kjørelengde på 30.000 km er garantien uansett en saga blott om et par år, ikke så mye å risikere egentlig. Siden extension-packen kun er koblet til hovedkablene, skulle det enkelt kunne lages tilsvarende for trillingene. (Og ja, Mitsubishi-forhandler bekreftet at noe slikt vil voide garantien). Dette er meget interessant, vil heller bruke penger på dette enn å installere eber.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 20. mars 2013, klokken 13:02
Siden extension-packen kun er koblet til hovedkablene, skulle det enkelt kunne lages tilsvarende for trillingene.
Og ja, Mitsubishi-forhandler bekreftet at noe slikt vil voide garantien).

Både Nissan og Trillingene vil nok helt sikket "voide" garantien hvis de fikk nyss om at man har montert en slik.
Men hvordan skal vi få vite om det ?? (når extension-packen kun er koblet til hovedkablene).
Skjer det noe galt eller skal man på service, så kobler man da bare bort extension-packen 8)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bly

Først et par ord til Tor. Det er ikke noe problem å paralellkoble disse to typene li batteri, når man bare passer på å ha riktig antall celler mot hverandre. Jeg har jobbet såpass mange år med lithiumbatterier at jeg vet at den delen av prosjektet er uproblematisk. Originalbatteriene vil tvert imot få ca 50 prosent lengre levetid med en slik installasjon. Det er heller ikke noe problem å blande bly, og lithium, eller Ni-ca og lithium i de aller fleste tilfellene. Det må bare gjøres på riktig måte.
Det er også meget stor forskjell på å kjøre en bil som kun går 100km, i forhold til en som går en god del lengre. Personlig syns jeg det er merkelig at ikke flere produsenter enn Tesla har forstått at det store markedet ligger i elbiler med lang rekkevidde. Framtidens elbiler vil komme til å ha ganske lang rekkevidde.

Når det gjelder range ekstender prosjektet, så har jeg i dag gjort en omkobling, slik at bilens visning av kjørelengde blir mer riktig i forholdt til større batteripakke. Det ble vellykket. Jeg har også satt opp nødvendige parameter til batteriprodusenten vår, og bedt dem om å se på muligheten for å produsere en ferdig pakke til dette bruk. Det er ikke sikkert vi lykkes med det, da de nok vil ha et visst volum på dette. Jeg skal holde dere oppdatert etterhvert.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

TorC

Sitat fra: Bly på torsdag 21. mars 2013, klokken 22:38
Først et par ord til Tor. Det er ikke noe problem å paralellkoble disse to typene li batteri, når man bare passer på å ha riktig antall celler mot hverandre. Jeg har jobbet såpass mange år med lithiumbatterier at jeg vet at den delen av prosjektet er uproblematisk. Originalbatteriene vil tvert imot få ca 50 prosent lengre levetid med en slik installasjon. Det er heller ikke noe problem å blande bly, og lithium, eller Ni-ca og lithium i de aller fleste tilfellene. Det må bare gjøres på riktig måte.
Det er også meget stor forskjell på å kjøre en bil som kun går 100km, i forhold til en som går en god del lengre. Personlig syns jeg det er merkelig at ikke flere produsenter enn Tesla har forstått at det store markedet ligger i elbiler med lang rekkevidde. Framtidens elbiler vil komme til å ha ganske lang rekkevidde.

Når det gjelder range ekstender prosjektet, så har jeg i dag gjort en omkobling, slik at bilens visning av kjørelengde blir mer riktig i forholdt til større batteripakke. Det ble vellykket. Jeg har også satt opp nødvendige parameter til batteriprodusenten vår, og bedt dem om å se på muligheten for å produsere en ferdig pakke til dette bruk. Det er ikke sikkert vi lykkes med det, da de nok vil ha et visst volum på dette. Jeg skal holde dere oppdatert etterhvert.

Misforstå meg rett, jeg håper virkelig at du lykkes. Og jeg vil ikke drepe tiltakslysten, men påstanden om å bare ha "riktig antall celler" er nok en påstand som mange vil være litt kritisk til selv om det det gjøres på "riktig måte". Jeg skulle gjerne hatt litt teori på dette, og ikke bare erfaring. For som kjent kan erfaring bli dyrkjøpt. Det å blande batterityper kan ikke bare gjøres i en håndvendig slik du fremstiller det. Dette skal ikke bare virke umiddelbart etter lading, men også kunne stå uten selvutlading og selvtapping. Det er en del mer kjemi og fysikk involvert enn du fremstiller det som.

Det er ingen tvil om at fremtidens elbiler vil ha lang rekkevidde. Antakeligvis lenger enn dagens fossilbiler. Min spådom er at innen Nissan må innfri garantiforpliktelsene sine i litt omfang vil langt bedre batterier være tilgjengelig, så "originalbatteriene" vil være svært billige. På det tidspunktet tipper jeg at mange Leaf eiere vil vurdere å kjøpe en "oppdatert" pakke som har langt bedre kapasitet. Jeg håper jo at du er med på den utviklingen! :-)

Men, som nevnt det er ikke for å være for kritisk, men det tiltaket du har iverksatt er en litt for enkel løsning som ikke adresserer en del av de problemene som vil oppstå...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

nissan kommer ikke til å være interessert i å oppgradere gamle batteripakker med bedre teknologi når den blir tilgjengelig. Tvert om ønsker de som alle andre bilprodusenter å selge flere NYE biler, som de tjener mer penger på. Derfor er vi som er interessert i mod'ing av bilene våre prisgitt ildsjeler som Bly.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

TorC

Sitat fra: Balrog på fredag 22. mars 2013, klokken 00:56
nissan kommer ikke til å være interessert i å oppgradere gamle batteripakker med bedre teknologi når den blir tilgjengelig. Tvert om ønsker de som alle andre bilprodusenter å selge flere NYE biler, som de tjener mer penger på. Derfor er vi som er interessert i mod'ing av bilene våre prisgitt ildsjeler som Bly.

Det er jo nettopp det som er poenget. Nissan innfrir sine forpliktelser med "gamle" batterier (som da er blitt billige). Mange kommer da til å velge alternative pakker når den tid kommer. Er markedet stort nok vil det komme uoriginale batteripakker, men hvis Nissan er smarte kommer de med et tilbud om en "upgrade", som de da har inkludert i nyere biler. Hvis de er smarte kan de unngå en total kollaps på forbruker-siden, i motsetning til det PSA har valgt på sine biler i Europa (hvilket vil komme når folk ikke aksepterer kort rekkevidde, og PSA eier batteriene.. da må de enten bytte alle, ingen, eller velge betalte "upgrades" som gir dem sinte forbrukere, men penger i kassa).
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Bly

Hei Tor.
Det er noen som syns du er noe kritisk, men det har du lov til. Når første motoriserte kjøretøyer kom var noen kritisk til det også, og trodde man kunne bli blind av farta. Det viste seg fort at det ble man ikke. Uten nok kjennskap til Lithium batterier, kan man også tro mye forskjellig om hvordan de fungerer. Jeg kunne godt forklare deg mer om hvordan dette virker, men er du skeptisk i utgangspunktet så er det ingen vits. Jeg bygger mine utsagn på 13 års erfaring med forskjellig batteriteknologi i min jobb. Både teori, erfaring og langvarige tester er underlag for det jeg gjør. Jeg leverer også mye blybaserte batterier, og der er vi veldig nøye med å forklare våre kunder at hovedregelen er at man ikke skal blande batterityper, så der er jeg enig med deg. Det er imidlertid helt andre ting som teller i de lithium kombinasjonene, og lithium kombinert med andre batteriteknologier som vi jobber med her. Lithium oppfører seg helt annerledes enn både bly og ni-cd. De mest langvarige testene jeg har gjort på kombinasjoner med Li, har nå vært i drift i 4-5 år. Endel kombinasjoner trenger man ikke å teste engang fordi teorien er så klar, at det ikke er behov for det. Endel kombinasjoner går ikke godt nok overens, og da skiller man selvfølgelig med ulike kontaktorer og rele løsninger.

Hvis vi kan få til en fabrikkbygd 6kwh batteripakke til for eksempel 30000 inkl mva, så tror jeg det kan være til god hjelp for mange. (prisen er bare et eksempel ) Ser forøvrig mange flere fordeler med vårt system i forhold til andre mer kompliserte system. En av de store fordelene er hurtiglading som ikke fungerer på systemer med omformere. I vårt system fungerer det meget godt, siden den eksterne batteripakken hurtiglades sammen med originalpakken.

Angående framtidig oppgradering av batteripakker i Leaf så må vi ikke være blinde for hva historien har lært oss. Ny batteriteknologi har som regel ikke samme celleegenskaper som gammel teknologi. Leaf har et meget avansert celle overvåknings system som ikke er bygd for annen batteriteknologi enn den som er montert i bilene. En oppgradering til ny og mer effektive celler vil også innebære nytt overvåkningssystem. Det vil i beste fall være både komplisert, og kostbart å få det integrert i bilen. Det beste man kan håpe på i den sammenheng er nye celler med samme kjemi, men med noe bedre kapasitet.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA