Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten test av range xtender i Leaf.

Startet av Bly, lørdag 16. mars 2013, klokken 14:02

« forrige - neste »

Bly

Har (for moro skyld) gjort et enkelt forsøk på å montere inn en ekstra 11kWh batteripakke i Leaf. Det tilsvarer nesten 50% kapasitets økning.
Første test i går under -2 Celsius, og mest snøføre. Varmeapparat på og uten å forsøke å kjøre sparsomt.
kjøring i 70, 80, 90, og 100sone hvorav ca 60% i 90-100kmh. Resultatet ble 140km rekkevidde.
Det burde stemme i forhold til 90-95km normal rekkevidde under slike forhold.
Batteripakken er koblet i paralell med bilens pakke. Bilens datasystem merket ikke dette under første kjøretur, så jeg kjørte ca 40km med ca 5 % strøm. Er spent på om den forstår at batteripakken er større etter første lading (som er i gang nå)
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

JohanH

Nice! Hvor sitter den fysisk? Matchet du spenningen eksakt med originalpakken?

KaiRK

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

TorC

Er dette noe du har laget og skrudd sammen selv? Eller er det basert på Enginers pakker?

Hvor dypt i lommeboka må man grave for å få en slik 11kw pakke? 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ladefabrikken

40 tusen så har du en pakken på 11kwt fra Kina
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Så omtrendt en meter ned i lommeboken altså... Men er dette et ferdig "kit" eller er dette noe man må sette sammen selv? Jeg ser at Enginer har noen kitt på 8kw for omtrendt samme prisen. 8kw er ikke noe å kimse av, men det er jo temmelig stivt per km når det korruleres for nedskriving og efffektnedgang. 

40 000,- er det vel få som gidder å investere når man vet at batteripakken i LEAF antakeligvis kan byttes ut om noen år til en bedre pakke for "småpenger" (les: mindre enn ny original).

Hvis dette "kittet" er tilsvarende som fra Enginers, så kan såvdit jeg vet ikke deler fra 2kw kittet brukes på 8kw kittet. Dermed kan man ikke suksessivt "oppgradere" ved å bare legge til batterier eller komponenter. Det hadde jo vært greit å hatt et inngangskitt som man koblet nye pakker på. Eller, aller best: bare hatt en plugg i bagasjerommet man koplet "batterikofferter" de gangene man skulle på langtur, eller det er kaldt i været.

Uansett: har du noen link til der du får dette fra Kina til 40 000,- ?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Olofm

Dette skulle jeg også gjerne visst litt mer om. Har du noen bilder du kan vise? Er dette noe du kunne tenkt deg å installere på andres Leaf? Finnes det forskjellige størrelser på batteripakken?
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Arha

Det spørs hva Nissan sier om garanti dersom en ny batteripakke er koplet til.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

edakcots

#10
http://www.pluginamerica.org/accessories/enginer-auxiliary-battery-pack

Smart for de som ligger på grensa av rekkevidde :D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Bly

Vi bruker 12v batterier med innebygd BMS. Dette er en ren batteripakke, og ikke et slikt mer avansert anlegg med omformer, og egen lader. Vi treffer ikke spenninga nøyaktig siden Leaf batteriene har et mer fleksibelt arbeidsområde enn våre batterier. Pakken lades og tappes paralellt med bilens pakke. Vil teste noe mer før eventuelt salg. Regner med at Nissan ikke liker at man gjør forandringer på bilen selv om vi kun kobler oss opp mot batteries hovedkabler. I praksis vil dette gi originalbatteriene lengre levetid siden de belastes mindre, og lades saktere opp. Hurtiglading kan kjøres som før, og vil være litt mindre belastende for original batteriene, siden man da lader på en større batteripakke. Hjernen har foreløpig ikke helt forstått at kapasiteten er større. Den tror det er tomt før tiden. Må teste litt mer før vi vurderer salg. Prisen på batteripakken er i dag kr 56000 inkl mva, men vi kan gi noe pakkerabatt. Bare synd at ikke slikt er mva,fritt enda. Pakken er montert i bagasjerommet, og tar nesten hele plassen opp til innlastingshøyden. Vi kan sannsynligvis på sikt også levere en pakke på 6kWh. Må bare få produsenten med på å legge inn riktig BMS i den pakken først.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

TorC

Utifra det jeg har lest på Leaf-sidene i USA tror jeg det du driver med er "høyrisikosport". Jeg kan ikke nok om det tekniske, men min "barnelærdom" er at det å blande batterier med ulik spenning og type ikke er helt heldig siden de "jobber" konstant med å forsøke å jevne seg ut.

Jeg er ingen ingeniør, men jeg ville jo tro at et par releer koplet opp mot drivmotor vil hjelpe litt. Altså at det kun er når motor får strøm at den ekstra batteripakken har kontakt med hovedstrømskablene.

Jeg tror du kanskje bør se om ikke Enginers har noen "open source" du kan låne litt fra. Det er ingen tvil om at din innsats er positiv, men jeg tror ikke folk vil investere 50 000,- på noe som kan skade bilen og "voide" garantien når Enginers har en langt mer avansert versjon (som iallefall på papiret fremstår som mer troverdig mtp skader og utlading).

Hvis jeg hadde hatt valget mellom din løsning og en "jallaløsning" med en liten henger koplet inn på batteripakken og en generator som gir 6-7kw/t til under 20k (som man finner på tegningene til på forumer) så tror jeg kanskje at de få dagene i året jeg trenger bare litt mer rekkevidde at jeg går for det siste. Din løsning fremstår som ekstremt dyr per km.

Dette er ikke for å ta livet av ideen din altså, og du som har tilgang til billige batterier har jo råd til å leke deg...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA