Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helserisiko i el.bil relatert til EMF

Startet av TS, lørdag 16. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

TS

Kjenner noen til helsrisikoen med Elektromagnetiske felt (EMF) i moderne el.biler?
Jeg fant en diskusjon på forumet her fra 2007, men det blir mindre relevant da det kun fantes "EUV" på den tiden.

Jeg har hørt rykter om at enkelte Roadster eiere har rapport om kraftig hodepine.

Selv vurderer jeg nå Model S som familiebil og tjenestebil, og da vil det daglig sitte to små i baksetet, kun noen desimeter fra motorene (induktive?) og alle vil sitte på en 400v 85KWh batteripakke..

De daglige turene med barn i bilen blir korte, men i arbeidstiden vil det kunne bli 40mil på meg . Det samme i helgene med familien i bilen.

Er det noen med faglig kompetanse her som våger å svare ?

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

RunarBT

Å sitte på batteriet har ingenting å si, hverken stråling, magnetfelt eller varme fra dette såvidt eg kjenner til?

Elmotor har magnetfelt, men ikkje noke meir enn på alle hydribene som kjører rundt i verden vil eg tru? Den virker og godt skjermet og pakket inn, uten at eg vet om tall på dette.

Griffel

#2
Sitat fra: TS på lørdag 16. mars 2013, klokken 12:39
Kjenner noen til helsrisikoen med Elektromagnetiske felt (EMF) i moderne el.biler?
Jeg fant en diskusjon på forumet her fra 2007, men det blir mindre relevant da det kun fantes "EUV" på den tiden.
Uten at jeg vet hva "EUV" er så var nok stort sett samme strålinger i 2007 som idag. Dette tema kommer opp med ulike mellomrom:

2012: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6546.msg69017.html#msg69017
2009: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1913.msg14800.html#msg14800
2007: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,463.msg3050.html#msg3050
2007: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36.msg99.html#msg99

Denne hører vel helst hjemme i humor og Kanari. I Følge artikklen som pekes til kan en få for mye stråling om stikkontakten står opp ned.
http://www.bt.no/bolig/Jakter-p-usunn-energi-med-pinner-2513499.html#.UUSKP1dDCRU

Fra humor og kanari: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1365.msg10228.html#msg10228
Dette tilbudet finner jeg ikke igjen.
"NY OPPFINNELSE!
"Beskyttelsesbrikke mot negativ stråling fra mobil, data m.m.
Chip1- en beskyttelsesbrikke på 17mm i diameter og 1mm tykk og festes på baksiden av mobiltelefonen, på kanten av PC eller TV-skjerm og oppå PC-boksen. Chip1vil oppheve/redusere negative strålefrekvenser som mange føler som belastning ved mobilbruk, trådløs telefon,data ol."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

aalbork

Vi har en elektrisk Kangoo 5-seter fra 2003. Er ikke ekspert på dette, men kona får sterkt ubehag av å snakke, selv korte samtaler, med mibiltelefonen inntil hodet. Hun har overhodet ikke hatt noe problem i vår elbil og kjører den svært ofte.

Nå har Kangooen selvsagt langt fra samme ytelse som TMS, men karosseriet skjermer jo en god del og motor og strømrettere er vel bygget for minimalt med strøfelt. Dessuten er vel ikke effektforbruket så ekstremt ved bykjøring og kjøring i jevn hastighet.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Rio

Sitat fra: TS på lørdag 16. mars 2013, klokken 12:39
Kjenner noen til helsrisikoen med Elektromagnetiske felt (EMF) i moderne el.biler?
Jeg fant en diskusjon på forumet her fra 2007, men det blir mindre relevant da det kun fantes "EUV" på den tiden.

Jeg har hørt rykter om at enkelte Roadster eiere har rapport om kraftig hodepine.

Selv vurderer jeg nå Model S som familiebil og tjenestebil, og da vil det daglig sitte to små i baksetet, kun noen desimeter fra motorene (induktive?) og alle vil sitte på en 400v 85KWh batteripakke..

De daglige turene med barn i bilen blir korte, men i arbeidstiden vil det kunne bli 40mil på meg . Det samme i helgene med familien i bilen.

Er det noen med faglig kompetanse her som våger å svare ?



Jeg vil påstå jeg har faglig kompetanse (siv.ing.)

Det er, per i dag og til min beste kunnskap, ingen som kan føle om mobiltelefoner, osv. er på eller av. Folk blir like "syke" av å være i nærheten av en basestasjon, enten den er på eller av, for eksempel.

Videre, en bil er i nærheten av et Faraday-bur, som skjermer mot stråling.

Batterier stråler ikke. Det er et lite magnetfelt fra ledningene fra batteriet, men det utlignes av den andre ledningen.

Motorer er "bak metall", og uansett så er motorer så effektive at det er lite energi som "brukes" til å stråle.

Inverteren (omformeren) er den som potensielt kunne strålt mest, men den er innkapslet i en metallboks.

Jeg har ingen betenkninger med å ha en elbil, eller ha barn i den. Tenk heller på avgasser fra fossilbiler, og hva NOx gjør med lunger til barn.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: aalbork på lørdag 16. mars 2013, klokken 17:09
Vi har en elektrisk Kangoo 5-seter fra 2003. Er ikke ekspert på dette, men kona får sterkt ubehag av å snakke, selv korte samtaler, med mibiltelefonen inntil hodet. Hun har overhodet ikke hatt noe problem i vår elbil og kjører den svært ofte.

Dette skyldes nok varmen fra mobiltelefonen. Det er ikke stråling som gjør slikt (man får jo både varme og stråling, og de fleste glemmer varmen).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bent

Sitat fra: aalbork på lørdag 16. mars 2013, klokken 17:09
Vi har en elektrisk Kangoo 5-seter fra 2003. Er ikke ekspert på dette, men kona får sterkt ubehag av å snakke, selv korte samtaler, med mibiltelefonen inntil hodet.
Jeg synes også det er ubehagelig å snakke i mobiltelefon. Dette er fordi det i utgangspunktet er en unaturlig og ubehagelig stilling for armen å holde en telefon inntil øret, dette forverres av at moderne mobiler er bittesmå flate rektangel som er omtrent så klin uergonomisk man kan designe et telefonrør uten bevisst å gå inn for å gjøre en dårlig jobb. I tillegg så kan mobiler bli ubehagelig varme i lengre samtaler pga stort strømtrekk fra batteriet med dertil tilhørende varmetap. EM-stråling har fint lite å gjøre med noe av dette.

Hvorvidt jeg får vondt i hodet av å snakke i mobil avhenger mest av hvem det er jeg snakker med. :P
Tesla Roadster, 25Mm

TorC

EMF er gjentatte ganger påvist som noe som kalles nocebo (det motsatte av placebo). Man skal ikke kimse av de som opplever EMF, for plagene er absolutt fysiske. Problemet er at plagene er uavhengig av om de opplever stråler eller ikke. Vår kjære landsmorder Gro (som er en EMF`r) ble engang utsatt for en slik test og feilet grundig.

WHO har satt EMF på listen over potensielle farer. Sammen med kaffe, polyester, granbar og en god del ting vi ikke helt vet faren ved.

De siste 20 årene har mange bilprodusenter plassert et hovedbatteri under baksete. Dette har blitt debattert "opp og i mente", med konklusjonen om at dette har ingen betydning. HVIS man er redd for EMF bør man ikke kjøre moderne biler av noe slag, siden alle lager et Faraday bur, ei heller bo i by siden strålingen fra alle typer sendere er kraftige.

For å eksemplifisere: din trådlåse router gir ut samme mengde stråling som et stearinlys. Hvis du er redd for stearinlys bør du holde deg unna byen, og for "guds skyld" ikke være utendørs. Vi har nemlig en "jævlig" stor strålekilde som lyser opp... denne kalles ofte "sola" (og ligger IKKE i Stavanger).

EMF er psykosomatisk, men skal absolutt behandles varsomt. Folk om opplever dette får faktisk fysiske reaksjoner, men det er altså nocebo. Stort sett lar disse seg berolige hvis du slår av telefonen og lover at du har slått av routere.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TS

Det jeg mente med EUV (Electric Urban Vehicle) er at disse brukes kun på korte turer. Model S vil endre måten vi bruker elbil på. Derfor mener jeg dette bør komme på dagsorden.

Slike diskusjoner som dette finner jeg overalt, men sjeldent henvises det til målinger eller konkrete forskningsrapporter ..

Diskusjonen på Tesla forumet i fjor fikk en tåpelig avslutning ..Men det er et par kloke hoder som prøver å være seriøse der
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/electromagnetic-field-shielding
Robert22 der har tydeligvis fått bekreftet at Tesla har jobbet med dette og en annen mener at de har søkt om patent på en AC med EMI filter
Så, det er vel en grunn til at man bør snakke om dette.


Forstår i noen tilfeller hvorfor det kanskje skal ligge under "Humor og kanari"..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Catalyzator

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA