Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selvforsynt strøm!

Startet av Cato76, torsdag 14. mars 2013, klokken 14:20

« forrige - neste »

Cato76

Satt og funderte på hvor mye man kan lade TMS'en kun med bruk av solceller. Etter noen minutter med googling så kom jeg over en leverandør for solcellepaneler beregnet for boliger.

Satt så opp et lite regnestykke for strøm levert fra dette anlegget:

Årsproduksjon fra solceller er 1146kWh (solnettpakke 1,4 kWp)
Dette vil gi 13,5 ladesykluser til TMS (85kW)
Rekkevidde pr år blir da 6480km (~480 km pr ladesyklus)

En vil da i løpet av 10 år betale 0,58 kr pr. km dersom man dekker utgiftene til innkjøp av solcellepanelet kun ved lading av TMS  :D

Kanskje jeg skal pynte på garasje taket mitt  ::)

http://getek.no/brosjyrer/SolnettPakke_GETEK.pdf
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Kan jo også nevne at min hjemby Langesund er en av kystbyene i Norge med flest soldager i året, så her kan denne investeringen gi avkastning  8)

http://www.visitgrenland.no/opplevelser/sykkel-i-grenland/sykkel-langs-kysten/langesund
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

eclipse

Sitat fra: Cato76 på torsdag 14. mars 2013, klokken 14:20
Satt og funderte på hvor mye man kan lade TMS'en kun med bruk av solceller. Etter noen minutter med googling så kom jeg over en leverandør for solcellepaneler beregnet for boliger.

Satt så opp et lite regnestykke for strøm levert fra dette anlegget:

Årsproduksjon fra solceller er 1146kWh (solnettpakke 1,4 kWp)
Dette vil gi 13,5 ladesykluser til TMS (85kW)
Rekkevidde pr år blir da 6480km (~480 km pr ladesyklus)

En vil da i løpet av 10 år betale 0,58 kr pr. km dersom man dekker utgiftene til innkjøp av solcellepanelet kun ved lading av TMS  :D

Kanskje jeg skal pynte på garasje taket mitt  ::)


Hvis du regner 200 watt/km og en kwh pris på kr 1,- inkludert avgifter så vil du betale 20 øre/km ved å lade fra strømnettet hjemme. Jeg tror jeg foretrekker den løsningen :-)

http://getek.no/brosjyrer/SolnettPakke_GETEK.pdf
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Havebigfun

Jeg synes det er interessant å lage strøm selv- selv om den er dyrere enn kullstrøm fra Danmark (for å spissformulere).
Problemet er at det ikke hjelper med kWh som produseres om sommeren/dagen mens du trenger strømmen om vinteren/natten.
For å få dette til på meningsfull måte må man ha en avtale med strømleverandøren som sikrer et godt utkomme for begge. I Tyskland får de som setter opp solcellepaneler (for)godt betalt slik at de har glede av å se strømmåleren løpe baklengs. 8)
Meg bekjent er en slik avtale ikke på plass i Norge.
Man kan vel heller ikke fylle solstrøm på nettet uten en avtale... ???
Å lagre strømmen i et batteri er vel heller ikke meningsfull :o

Cato76

Strømmen går til forbruk i huset, men desto mindre blir totaltforbruket når en installerer solceller. Har hørt om en i Bergen som fikk montert gratis teller fra BKK som målte hvor mye strøm som gikk ut på nettet, og BKK betalte huseieren spottpris for denne strømmen! Han opplevde også å få "tilgodelapp" fra BKK  :o

Men ser jo at det er dyrt, men på sikt så vil det kunne gå opp-i-opp. Snakker da om en 25-30 års investering...  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Havebigfun

Når jeg fyller halve taket med solpaneler får jeg ikke brukt opp strømmen om sommeren når jeg er på hytta og det er bare kjøleskapet og noen klokker som går ;)
Er det noen som har erfaring med Hafslund??
Må man ha avtale med nettleverandøren og strømleverandøren? 

Griffel

#6
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 14. mars 2013, klokken 17:40
Når jeg fyller halve taket med solpaneler får jeg ikke brukt opp strømmen om sommeren når jeg er på hytta og det er bare kjøleskapet og noen klokker som går ;)
Er det noen som har erfaring med Hafslund??
Må man ha avtale med nettleverandøren og strømleverandøren? 
Hafslund har en plusskunde her står det om hans erfaringer:
http://www.tu.no/energi/2013/02/25/han-er-landets-forste-boligeier-som-leverer-strom-til-nettet

Det er nettleverandøren en tegner leveringsavtale med.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Cato76 på torsdag 14. mars 2013, klokken 14:20
Satt og funderte på hvor mye man kan lade TMS'en kun med bruk av solceller. Etter noen minutter med googling så kom jeg over en leverandør for solcellepaneler beregnet for boliger.

Satt så opp et lite regnestykke for strøm levert fra dette anlegget:

Årsproduksjon fra solceller er 1146kWh (solnettpakke 1,4 kWp)
Dette vil gi 13,5 ladesykluser til TMS (85kW)
Rekkevidde pr år blir da 6480km (~480 km pr ladesyklus)

En vil da i løpet av 10 år betale 0,58 kr pr. km dersom man dekker utgiftene til innkjøp av solcellepanelet kun ved lading av TMS  :D

Kanskje jeg skal pynte på garasje taket mitt  ::)

http://getek.no/brosjyrer/SolnettPakke_GETEK.pdf
Det forutsetter dog at du altid er tilkoblet og har ledig plass på batteriene når sola skinner, men dersom du stort sett bruker bilen om natten og setter til lading om dagen, så kan du få dette til å gå opp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Morten Sandvik

Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Jejl

Har også tenkt litt på solceller, men i Norge er det ikke lønnsomt(foreløpig).

Det blir i tilfelle i feriehuset i Spania. Ca dobbel strømpris og ca 3400 årlige
soltimer i forhold til 1535 timer her, gjør at jeg vurderer det.

Men prisene på solceller går for raskt nedover til at jeg tror det lønner seg i forhold til den forventede prisen på solceller i framtiden.

Om 5 år kanskje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA