Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På vei til Geneve-utstillingen

Startet av ohh, lørdag 09. mars 2013, klokken 10:31

« forrige - neste »

ohh

Jeg er på vei til Geneve-utstillingen, primært for å se på Mod X.

Om det er noe dere ønsker jeg skal spørre om, ta bilde av eller på annen måte dokumentere, kan dere gjerne poste det her. Om det blir mange forslag kan jeg ikke love å dekke alt, men skal gjøre mitt beste :)

PS: jeg er hverken så dyktig eller har utstyret som våre venner på Tesla-arrangementet tidligere i uken, så live-streaming kommer jeg ikke til å klare ;)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

laumb

Skulle gjerne hatt et par nærbilder av skjermene på rattet mens de er påskrudd. Nysgjerrig på oppløsning.

God tur!

thoberre

Kult Øyvind, venter spent på rapport! God tur!
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

Blip

Gjerne bilder som viser en voksen person som setter seg inn/sitter i baksetet, dvs. de 2 helt bakerste...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

aalbork

#4
Jeg er svært interessert i om TMX er en bil som egner seg for langtur for en familie med to voksne og 4 tenåringer med litt over gjennomsnitt høyde. Så jeg er også svært interessert i hvordan beinplass og sittestilling er med alle 3 seterader i bruk.

Flott at du tilbyr deg å rapportere tilbake fra messen. Sikkert mange som lurer på mye om denne bilen. Selv har jeg store forhåpninger til den.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

jkirkebo

Sitat fra: Blip på lørdag 09. mars 2013, klokken 12:38
Gjerne bilder som viser en voksen person som setter seg inn/sitter i baksetet, dvs. de 2 helt bakerste...

Hehe, da blir det trangt. Noen på TMC-forumet mente 4' var maks, dvs. litt over 120cm. Setene er for barn opp til ca. maks 10-11 år eller deromkring. En voksen vil nok kunne sitte i setet, men da må du kjøre med bakluka åpen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ohh

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2013, klokken 13:40
Sitat fra: Blip på lørdag 09. mars 2013, klokken 12:38
Gjerne bilder som viser en voksen person som setter seg inn/sitter i baksetet, dvs. de 2 helt bakerste...

Hehe, da blir det trangt. Noen på TMC-forumet mente 4' var maks, dvs. litt over 120cm. Setene er for barn opp til ca. maks 10-11 år eller deromkring. En voksen vil nok kunne sitte i setet, men da må du kjøre med bakluka åpen...
Er det S eller X du mener her?
På S er oppgitt makshøyde fra Tesla 140cm
På X er det meg bekjent ikke gitt ut noe indikasjon, men de har video liggende ute hvor det sitter 7 voksne personer i bilen.

Benplass i alle baksetene er noe av det jeg også er mest spent på. Jeg skal forsøke å få dekket det så bra som mulig.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Epleskreller

Jeg lurer også på bakersteseteplassen, da jeg tenker at det blir naturlig å bytte S med X om ca tre år pga barn som blir større..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ohh

#8
Nå har jeg brukt 2-3 timer på Tesla-standen. Den er meget(!) godt besøkt. Det er stort sett alltid omtrent 100 mennesker på standen (mitt anslag) og entusiasmen virker åpenbar - både for Model X og minst like mye for Model S. De har stilt ut både grå og den nye rødfargen, så nå har jeg sett begge disse fargene 'live', om enn i flombelysning.

Jeg har tatt mange bilder av bilen og ulike detaljer. Vær klar over at dette er en Alfa-modell, og at mange av disse detaljene kan bli endret både en og to ganger innen bilen kommer i produksjon. Dessverre var det forbudt å sette seg inn i bilen. De hadde sperret området med glass. Årsaken later til å være at bilen fikk kjørt seg skikkelig på Detroit-messen. dette er en Alfa-modell, og er nok ikke laget for at tusenvis av mennesker herjer med den - hver dag...
Men så er det sånn at Tesla-gjengen er fantastiske.. Etter å ha pratet med dem, og ikke minst etter å ha fortalt at jeg skulle legge ut mine inntrykk av bilen her på forumet samt besvare de spørsmålene det norske markedet måtte ha, så arrangerte de en egen setting for oss, slik at jeg fikk sette meg inn i bilen. De tok bilder av meg i forsetet og i første baksete. Dessverre fikk jeg ikke forsøke siste raden. Den virket å være hellig. De hadde 'låst' første bakseterad som hindret en i å gjøre det mulig å komme inn i bakerste rad.

Når det gjelder X så var jeg skeptisk til benplassen før jeg kom hit. Bilder jeg hadde sett synes jeg viste at det var svært begrenset benplass selv for den første bakseteraden. Heldigvis har virkeligheten vist noe annet. Selv om det kanskje er litt mindre benplass i X enn i S, så er det ingen problem for meg på 186 å sitte i baksetet selv med forsetet justert slik jeg vil ha det.  Poster bildene i morgen. Jeg må komme meg hjem først. De ligger på kameraet, og jeg har ikke med meg PC på turen.

Laumb: jeg har tatt bilde av skjermene på rattet.
Blip: som nevnt har jeg ikke fått tatt bilde av en person i den bakerste raden
Aalbork: mitt inntrykk er at bilen egner seg for 4 voksne på minimum min høyde, og 3 personer som er noe lavere. Vanskelig å si hvilken høyde, men jeg gjetter på ca 170cm.
Epleskreller: jeg er i samme båt som deg, og jeg kommer til å bestille bilen! :-)

Jeg blir her et par timer til, så kom med flere spm jeg kan stille.

Jeg fikk vite at de holder på med en løsning for ski på taket av mod X, uten at de ville gå noe mer inn på det annet enn at det nok blir et after-market produkt.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

calefranco

Takk for rapporten sålangt. Bra jobba  :)
Kan du spørre om de vet om speilene på X'n blir innfellbare, eller ikke?
Jeg følger litt med på britisk og fransk media dekning av Genève messen (er halvt skotsk, halvt fransk), og synes det er litt pussig at de mediene knapt nevner Tesla. Har for eksempel sett på 2 bilprogrammer på fransk tv i dag, live fra Genève, men det var ikke et ord om Tesla :'( . Noen vil påstå at dette er fordi de vil promotere sin egen bilindustri, men de pleier å formidle masse om andre, større bilmerker.

ohh

De har ikke noe info om el innklappbare speil, men alle som er her håper at det kommer..
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Blip

Super oppdatering! Ser fram til bilder. Hvordan er bagasjeplassen bak i bilen? Beskriv gjerne plassen i forhold til andre, sammenlignbare 7-setere... Det eneste jeg vet er at den skal være bedre enn i Audi Q7..?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ohh

Dessverre var det ikke mulig å få dem til å åpne bakluken. Jeg har derfor ikke konkret info å komme med. Men når det er sagt så har jeg bilde av hattehyllen bak bakerste rad, og størrelsen på denne omponerte meg. Det var større bagasjerom enn jeg hadde trodd. Skal prøve å få sett på en Q7 (er ikke på messen lenger, så det får bli i Norge) så jeg kan kommentere bedre på størrelsesforholdet.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

ohh

Laumb: fikk tatt et nærbilde av touch-skjermen med iPaden
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

aalbork

Takk for super rapportering! Ut fra hva du skriver ser det ut til at dette kan bli en bra turbil for en firebarnsfamilie. Når ungene begynner å bli helt store, er vel uansett sannsynligheten for at alle blir med på biltur med de gamle avtagende. Dermed bør den funke bra hvis de bakerste setene er brukbare opp til ca 170 cm høyde.

For min del gjenstår da bare en porsjon skepsis til dørenes vinteregenskaper som må bearbeides. Er ikke så redd for nysnø, som bare kan feies av. Mer engstelig for de tilfellene der en parkerer en varm bil i 1 - 3 minus og snø om kvelden og morgenen er klar med 6 - 7 og bilen er "glasset". Den må jo kunne være ute aleine om natta.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA