Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alle Buddy mod 2005 flg bør inn til kontroll av stag foran for å unngå ulykke

Startet av Gthom, fredag 08. mars 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

Gthom

Jeg har en av de første nye Buddyer som kom høsten 2005. Før jul i fjor opplevet jeg en blanding av skrekk og lettelse: I lav fart ut av en parkeringsplass falt hele det ene forhjulet med bremser og det hele av og lå skrått på asfalten ved siden av bilen. Staget som holder hjulet var knekt. Ingen hump eller slag utløste dette. Dette var en måned etter full service på Økern.

Hadde dette skjedd i 80 km/t uten midtdeler og med en trailer imot, så hadde jeg, evt mine to barn som jeg ofte kjører med, kanskje ligget på Sunnås nå, eller for den del under seks fot jord. Jeg hadde m.a.o. englevakt denne dagen.

Buddy Electric forklarte først samme dag med at staget var en type som kunne ruste opp innvendig uten at dette var synlig. Etter å ha sett nærmere på det, supplerte de med at rusten kan oppdages, men at kontrollrutinene de har hatt på service har vært for dårlig. Med andre ord kan det være et antall Buddyer der ute som er på vei til å risikere det samme som jeg, uten å være så heldig som jeg var.

Jeg har oppfordret Buddy Electric til å varsle Buddy-eiere med min modell og alle relevante årganger senere så de kan komme innom til kontroll. En personskade eller et dødsfall som følge av dette, er ett for mye! Etter flere runder har de ikke villet gå lenger enn å "vurdere" hva de skal gjøre. De er vage på hvor mange som er i risikosonen. Månedene går. Derfor legger jeg ut denne oppfordringen på nett, selv om jeg er den siste som ønsker Buddy Electric eller elbilbransjen noe vondt. Jeg har vært entusiast siden starten. Min neste bil kommer også til å være elektrisk. Uansett:

Har du Buddy modell høst 2005 eller senere, i alle fall fra de første årene etter, og du har kjørt hele året eller på annen måte utsatt deg for rust, og du ikke har vært på service i 2013, så oppfordrer jeg til å ta kontakt med verksted og få kontrollert stagene fremme. Det kan redde liv og lemmer.
- Gøsta Thommesen / Buddy mod. 2005

RoadRunner

Høres ikke bra ut.

Vet du om dette gjelder buddy levert f.o.m 2005 og utover til 2010-utgaven kom?
Vet du om service-verksteder utenom Oslo har fått beskjed?

RoadRunneren var på service i januar, håper de har fått med seg denne opplysningen!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Gthom

Jeg vet ikke mer enn at de vurderer å sende brev til relevante eiere. Jeg vet ikke om andre serviceverksteder har fått beskjed. Ta kontakt med Buddy Electric, det er mitt råd!
- Gøsta Thommesen / Buddy mod. 2005

ØysteinBuddy

Som representant og buddy-mekaniker for Røa Autoco er vi tydelig informert, og med 5 års erfaring på Buddy, er dette også noe vi har sjekket over tid. Følges årsservicene skal ikke dette være noe problem, og Buddy Electric stiller med nye bærearmer der det er nødvendig.

Og til info er det ikke unikt for Buddy at "skumle" ting kan skje med en bil.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

Gthom

Det er litt uforståelig at Røa Autoco kan hevde følgende:

   "Følges årsservicene skal ikke dette være noe problem."

Det er et problem dersom hele forhjulet med bremser og det hele knekker før neste årsskifte, i høy fart, midt i trafikken. Hvis jeg var Buddy-eier m årgang 2005 flg ville ikke jeg ventet til det var tid til neste årsservice, og dermed risikert liv og lemmer, med mindre jeg har vært på sjekk siden 1.1.2013. Ta kontakt å få kontroll nå, er mitt råd. Det koster lite, og kan spare vanvittig mye. 
- Gøsta Thommesen / Buddy mod. 2005

elektrolux

Har du bilder/detaljer på problemet?

Dette er skremmende, og jeg er ikke imponert over responsen du har fått fra fabrikant/representant.

Kvittet meg i sin tid med en Triumph Spitfire nettop grunnet uvane med å hjulene knakk av. Skjedde 3 ganger, men førte aldri til ulykke. 2 bakhjul, og et framhjul på 1-2 års kjøring.

Den hadde også andre uheldige egenskaper, bl.a et hjuloppheng bak som klappet sammen og fikk bakenden til å snurre rundt, og lys som plutselig forsvant. En gang midt inne i en uopplyst spiraltunnel ned fra Haukeligrend. Hadde 80 km/t, og klarte i totalt mørke å bremse ned til full stopp uten å treffe tunellveggene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El-Rosso

Hei

Jeg la merke til på min 2006, at bærearmene foran er *svært* tynnveggede, og attpåtil flak-ruster innvendig. Dermed vil de før eller siden knekke som ..ja nettopp - knekkebrød.

Vurderer å få sveiset noen i rustfritt stål, evt om noe vet hvor man "enkelt" skaffer nye, kan jeg fylle rørene med bitumen antirust før bruk.
Trondheim:
Jaguar i-Pace HSE MY19
Buddy 2006-mod 28000km - Solgt

El-Rosso

Nye bærearmer på plass. Nå fylt med antirust-gugge innvendig

Safety first :)
Trondheim:
Jaguar i-Pace HSE MY19
Buddy 2006-mod 28000km - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA