Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valgets kvaler

Startet av kjølholdt, torsdag 07. mars 2013, klokken 09:00

« forrige - neste »

kjølholdt

Etter gårsdagens nyheter om superchargers og CHAdeMO adapter, er jeg blitt i tvil. Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for standard med 366 hestekrefter. Men ser nå at dropper jeg dobbelt lader, metallic lakk og lyd pakke vil pris forskjellen bli 40000 kr for å komme opp på performance. Må si at dette frister ekstremt. Noen andre som tenker det samme som meg
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

Spørsmålet nå er ikke om Chademoadapter kommer, men når?
Kommer det i år? Om 3 år? Kan det påvirke beslutningen.

Cirion

Jeg må vel bare si GO FOR IT!

Hvis du er i tvil nå, vil du ende opp som de som har fått bilen i USA og tenke "Why didn't I go for Performance!"

Dobbeltladeren er noe du ikke vil trenge uansett hvordan du ser på det. Om du er heldig å ha mulighet til å utnytte denne hjemme, er det fortsatt en dyr installasjon. Samt at Tesla sine SC'er vil dekke alt man har av reisebehov. Hvor ofte vil du finne et 3 fase uttak over 230v 32A på reise? Det er kun da du kan få bruk for den ekstra laderen.

Senere kan du kjøpe et Chademo adapter om du føler behov for det.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

kjølholdt

Ser at ved hjemmelading går det fint med vanlig stikk kontakt, kjører ikke langt i hverdagen. Ergo dekkes det ladebehovet  i garasjen med vanlig kontakt. CHAdeMO derimot trenger jeg på tur til Sunnmøre(37 mil, vinterstid). Regner med at denne adapteren er tilgjengelig når model s lanseres i Japan. De har 19000 CHAdeMO ladere. Når leveres da Model S til Japan? Bergen - Oslo, problematikken er løst. Det heller mot performance:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

#4
Sitat fra: Cirion på torsdag 07. mars 2013, klokken 09:19
Dobbeltladeren er noe du ikke vil trenge uansett hvordan du ser på det. Om du er heldig å ha mulighet til å utnytte denne hjemme, er det fortsatt en dyr installasjon. Samt at Tesla sine SC'er vil dekke alt man har av reisebehov. Hvor ofte vil du finne et 3 fase uttak over 230v 32A på reise? Det er kun da du kan få bruk for den ekstra laderen.

Ut ifra hva vi har hørt om SC-satsningen så langt virker det i overkant optimistisk å tro at disse vil dekke alt man har av reisebehov i nærmeste fremtid. Om vi ser på kartet jeg laget må vi i så fall ha full utbygging av det grønne nettet før de dekker alt av mitt reisebehov. Dvs. minst 40-50 ladestasjoner totalt sett. Jeg tror det tar en god stund før vi er der.

Dobbeltladeren kan du ha nytte av på alle steder det kommer opp 22kW Mennekes-stolper. Foreløpig finnes bare to jeg vet om (Vestby og Svinesundsparken) men det er sannsynlig at det kommer opp ganske mange flere etterhvert som fokuset på semihurtiglading øker. Dessuten kan 43kW AC uttak også benyttes, dvs. alle steder det kommer opp kombinert DC og AC hurtiglader (f.eks de nye typene fra ABB). Om CHAdeMO-adapter drøyer kan det være en fin mulighet å ha. Foreløpig kjenner jeg kun til en slik kombi AC&DC ett sted, nemlig på Vestby.

Hjemme ser jeg ikke behovet for mer enn 10kW ladehastighet. Jeg satser på å dra frem 3x25A 230V. Dog er det fortsatt usikkert om også dette kan utnyttes uten den ekstra laderen.

Såpass som 10kW kan det være kjekt å ha tilgang til hjemme. Etterhvert som vi alle får smarte strømmålere som ordner avlesing på timebasis selv vil vi garantert få TOU-tariffer (Time Of Use) her i landet også. Dvs. at man kan kjøpe billig strøm om natten og betaler mer på dagen. Om off-peak perioden er f.eks 00.00 til 06.00 kan det være greit med såpass høy ladestrøm at man stort sett klarer å fullføre lading i den perioden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 07. mars 2013, klokken 09:00
Etter gårsdagens nyheter om superchargers og CHAdeMO adapter, er jeg blitt i tvil. Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for standard med 366 hestekrefter. Men ser nå at dropper jeg dobbelt lader, metallic lakk og lyd pakke vil pris forskjellen bli 40000 kr for å komme opp på performance. Må si at dette frister ekstremt. Noen andre som tenker det samme som meg

100% lik mine tanker.

Eg går for det, blir bare å angre ellers.

Muffinman

Kjør på med performance. Jeg tenker slik at dette er den eneste gangen i livet jeg får sjansen til å kjøpe en ny bil med slike ytelser på billigsalg (=avgiftsfritt). Da slår jeg til. Når avgiftene strammes til er toget gått, eller i det minste ikke like attraktivt.

kjølholdt

Glemte at jeg allerede har betalt 31000 i regnestykket :) :) :) :) :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

glaserud

Den ekstra laderen kan du også kjøpe i etterkant (for US ligger den i nettsjappa).
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på torsdag 07. mars 2013, klokken 12:12
Den ekstra laderen kan du også kjøpe i etterkant (for US ligger den i nettsjappa).

Jepp, til $3600 istedenfor $1500. Direkte oversatt ca. 23.000 her i landet ferdig ettermontert, istedenfor under 10.000 levert fra fabrikk. Da vil jeg påstå at det koster litt mer enn det smaker etterhvert...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 07. mars 2013, klokken 11:09
Glemte at jeg allerede har betalt 31000 i regnestykket :) :) :) :) :)
Ja, du har allerede betalt 31000, men har du tatt med rabatten på 12600,- for res. før 31.12.12?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Desdi

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 07. mars 2013, klokken 09:00
Etter gårsdagens nyheter om superchargers og CHAdeMO adapter, er jeg blitt i tvil. Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for standard med 366 hestekrefter. Men ser nå at dropper jeg dobbelt lader, metallic lakk og lyd pakke vil pris forskjellen bli 40000 kr for å komme opp på performance. Må si at dette frister ekstremt. Noen andre som tenker det samme som meg

Men da har du vel ikke med Tech-pakke hvis det bare er 40K i forskjell? Kan du virkelig unnvære f.eks Xenon lys og sving-for-sving navi i en performance?

laumb

Sitat fra: Desdi på torsdag 07. mars 2013, klokken 15:40
Men da har du vel ikke med Tech-pakke hvis det bare er 40K i forskjell? Kan du virkelig unnvære f.eks Xenon lys og sving-for-sving navi i en performance?

Har vel ikke tid til å se på navien når du kommer fresende i en Perf? :P

thorstein

Hadde vært artig å se en "statistikk" for hvor mange som går for "vollausstattung" (et begrep for fullutstyrte biler i DE) vs "vanlig" S 85 med diverse tilleggsutyr. Det har nå blitt et valgets kval for meg (har feks ikke behov for verken lyd, tec pakke & heller ikke 7 seter) men hva med ettermarked?

glaserud

Skal ikke ha 7-seter. Da blir det jeg som kjører unga til naboen. Not happening. ;)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA