Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyheter fra dagens Tesla event

Startet av Birger, onsdag 06. mars 2013, klokken 20:36

« forrige - neste »

Gikken

Sitat fra: Gjermund på mandag 11. mars 2013, klokken 08:53
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 23:52
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 10. mars 2013, klokken 23:19
Det har de sikkert. Men ut i fra min erfaring så treffer nok Tesla bedre enn Leaf i markedet her i byen. Det er fler BMW 5 serie er her enn det er VW Golf.

Og bensin/diesel treffer kanskje bedre i oljebyen enn elektrisitet ?

Tror ikke det, tror heller det er mange som vil ha el-bil nå som det kommer en som er stor nok, har nok rekkevidde osv. for å "vise at de er miljøvennlige".

De jeg kjenner i oljebransjen er SVÆRT opptatt av å fortelle om nettopp ulempene av å ha en el-bil i et miljøperspektiv - antagelig for å legitimere bruk av olje. Mange av de mener (eller må vel mene) at fossildrevne biler i det store og hele er bedre for miljøet enn el-biler. Derfor vil vel de fremstå som hyklere hvis de nå plutselig kjører rundt i en selv?
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

Thomas Parsli

Vi kjenner flere i oljebransjen, felles for alle er at ingen kjører elbil...
Jeg tviler også litt på påstanden om at "Det er fler BMW 5 serie er her enn det er VW Golf", men jeg lar meg overbevise av fakta ;)

Og de vi kjenner i Stavanger har stort sett to biler, hvorav den ene utmerket kunne vært en elbil.
(PSA, Think, Trilling eller Leaf).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RunarBT

Trur Gikken og Thomas har et poeng her..

Det trengs holdningsendring hos folk flest for at Elbiler skal få innpass, og når fokus/miljøet er oljestyrt, så seie det seg sjølv at innpass kan blir vanskeligere..

Dei fleste osm kjøper elbil gjer det pga. at nabo/venner/familie har og forteller om det. Når det ikkje er så allmenn akseptert, så går det tregere...

Klart potensialet i Stavangerområdet er stort, da mange har god råd.. men dette potensialet må få muligheten for å "blomstre".. dei kjem etter, heilt klart, når Model S begynne rå kjøre på norske veier.. men forstår Tesla som prioriterer markedene som er klar først, og så la det spre seg ut derifra.;-)

OleT

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. mars 2013, klokken 09:58
Vi kjenner flere i oljebransjen, felles for alle er at ingen kjører elbil...
Jeg tviler også litt på påstanden om at "Det er fler BMW 5 serie er her enn det er VW Golf", men jeg lar meg overbevise av fakta ;)

Og de vi kjenner i Stavanger har stort sett to biler, hvorav den ene utmerket kunne vært en elbil.
(PSA, Think, Trilling eller Leaf).

Thomas

Pussig. Jeg jobber i oljebransjen, har bestilt Model S, og det samme har en av mine nærmeste kolleger. Jeg vet om flere andre i oljebransjen som også har bestilt.

MEN: Vi bor i Bergen, ikke Stavanger.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Epleskreller

Broren min bor i Sandnes og interesserer seg også for Tesla, han jobber i Statoil!!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. mars 2013, klokken 23:52
Og bensin/diesel treffer kanskje bedre i oljebyen enn elektrisitet ?

Jeg selv jobber hos ett operatør selskap har elbil (leaf) og har aldri blitt omtalt som desertør.... Vårt selskap har også flere dedikerte elbil plasser med mulighet for lading på våre kontorsteder. De er alltid fulle og det med elbiler...

Viktigste faktor mhp salg for dagens elbilder i Stavanger i forhold til Oslo  tror jeg er at det er veldig få (ngen) kollektivfelt her dvs at busser, taxi og lebiler står alle i samme kø...

Men når Model S kommer så er jo bilen og prisen i seg selv en attaksjon som jeg vil treffe godt bilsmaken som er her i byen...

Gjermund

Jeg jobber også i olje og gass næringen og bor i Stavanger. Grunnen til at jeg ikke har vurdert el-bil tidligere er at det ikke har eksistert el-bil som tilfredstiller min familie sitt bil behov (vi har kun en bil).

Det var en tidligere kollega som fortalte meg om Model S, han kjører selv Leaf. En annen tigligere kollega av meg hadde Think. Han som fortalte meg om Model S sa jeg burde kjøpe el-bil, så sa jeg det finnes jo ingen el-bil som har plass til hele familien og kan kjøre langtur, men det gjorde det visst, bare ikke i Norge enda...

Jeg tror det har mer med færre kollektivfelt her å gjøre enn at en må bruke olja vi tar opp i bilen.

Jimpec

Det er muligens å fortsette i et off-topic spor men..

Jeg bor i Stavanger og kjenner et titalls reservasjonsholdere som jobber i oljebransjen, og godt spredd på forskjellige selskaper. BP, Statoil, Eni og Shell er gode eksempler.

Tror dette handler lite om oljefyring av bilene eller ikke. Stavanger har imidlertid ikke veldig mange kollektivfelt som vel kunne vært med på å øke etterspørselen. Kø har vi derimot nok av.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

eclipse

Sitat fra: Jimpec på mandag 11. mars 2013, klokken 12:09
Det er muligens å fortsette i et off-topic spor men..

Jeg bor i Stavanger og kjenner et titalls reservasjonsholdere som jobber i oljebransjen, og godt spredd på forskjellige selskaper. BP, Statoil, Eni og Shell er gode eksempler.

Tror dette handler lite om oljefyring av bilene eller ikke. Stavanger har imidlertid ikke veldig mange kollektivfelt som vel kunne vært med på å øke etterspørselen. Kø har vi derimot nok av.

Bottom line, Tesla har sagt at de vil opprette et servicesenter i Stavanger og det er gode nyheter. Det vil også komme en SC som gjør at folk fra Stavangerdistriktet kan dra ut på langtur, det er det ingen tvil om.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

petersv

Sitat fra: Epleskreller på mandag 11. mars 2013, klokken 09:24
Sitat fra: petersv på mandag 11. mars 2013, klokken 09:01
Sjekk hvor det er reg. flest Roadstere før du gir favør til Stavanger...

Hvordan sjekker man det? kan du evt. fortelle hvor det er registrert flest Roadstere?

Jeg mente det ordrett, at du burde sjekke det. Tror med stor sannsynlighet at Tesla har brukt nettopp det som underliggende data for valget sitt.

laumb

Sitat fra: Veggen på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:34
Han sa også at bilene ble bygget helt ferdig i EU spec på fabrikken i california, kun batteripakken som ikke ble montert. Denne ble montert i mottaket i Nederland og dermed sparte de ca 5000 dollar i avgifter.
Bilene som skal til Norge blir helt ferdig montert med batteri i USA og shippes direkte til Drammen.

Jeg har lenge forundret meg over denne uttalelsen. Jeg har sett den som spekulasjon på flere foràer, men har ikke helt klart å forstå logikken bak å ikke ha batteri i bilen og kunne teste pumper, kjølesystemer, stereo, skjermer, seter, vinduer, lys, styring osv direkte på fabrikken.

Derfor tok jeg for en tid tilbake siden og rett og slett fyrte av en e-post til George Blankenship. Rett og slett av nysgjerrighet, og spurte både om montering av batteri i Nederland, og levering av helt ferdige biler til Norge. Jeg ble ikke mye klokere, men velger å tro at det han sier er korrekt, at de ikke vet hvordan de skal løse det, enda.

SitatGeorge Blankenship
7:31 AM (50 minutes ago)

to me

Mr. Laumb.

We are still working thru this and have not determined a final outcome.  Either way, the car will be in perfect shape and ready to go when customers pick them up.

Have a great week!

George

Veggen

Uttalelsen var direkte fra Joost de Vries som vel er VP for service.
Han er nok antagelig mer inne i det teknisk operasjonelle enn Blankenship.

Uansett må de jo selvsagt koble til batterispenning for test på fabrikken, men de shippes altså separat og monteres sammen i nederland for å spare penger pga EU importregler.

petersv

Godt Norge ikke er med i EU da, så slipper de å gjøre det for våre biler :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA