Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyheter fra dagens Tesla event

Startet av Birger, onsdag 06. mars 2013, klokken 20:36

« forrige - neste »

eclipse

#15
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:39
Sitat fra: Stig O på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:24
Mener noen spurte om hvor mange biler SC tok. Noen som fikk med seg det.

1 SC tar 3 biler. De øker kapasiteten etterhvert ved å sette sammen flere SC. I USA tar den største SC 12 biler.

Sa han ikke at en SC tok to biler, men at de jobbet i USA med å få det til 3 biler. Så er det bare å gange opp for å få det ønskete antall på en stasjon.

Jeg forstår det slik at SC ska drives av solenergi, er det noen som kan si meg hvordan dette vil fungere her i Norge, det hender jo at solen forsvinner noen dager/uker. Er det et stort batteri involvert eller supperes det fra nettet når du lader bilen og overskuddet fra stasjonen går ut på nettet hele døgnet? Anybody?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Nuvolari

Var det noen som fikk overlevert jkirkebo sitt SC kart til Elon Musk på slutten der?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

sjokomelk

Sitat fra: eclipse på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:39
Sitat fra: Stig O på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:24
Mener noen spurte om hvor mange biler SC tok. Noen som fikk med seg det.

1 SC tar 3 biler. De øker kapasiteten etterhvert ved å sette sammen flere SC. I USA tar den største SC 12 biler.

Sa han ikke at en SC tok to biler, men at de jobbet i USA med å få det til 3 biler. Så er det bare å gange opp for å få det ønskete antall på en stasjon.

Jeg forstår det slik at SC ska drives av solenergi, er det noen som kan si meg hvordan dette vil fungere her i Norge, det hender jo at solen forsvinner noen dager/uker. Er det et stort batteri involvert eller supperes det fra nettet når du lader bilen og overskuddet fra stasjonen går ut på nettet hele døgnet? Anybody?

Du bruker strøm fra nettet mens bilen lades, og solcellene brukes til å mate strøm tilbake til nettet resten av tiden for å "veie opp" for det som har blitt brukt til lading.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nuvolari

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:00
Sitat fra: eclipse på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:43
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:39
Sitat fra: Stig O på onsdag 06. mars 2013, klokken 21:24
Mener noen spurte om hvor mange biler SC tok. Noen som fikk med seg det.

1 SC tar 3 biler. De øker kapasiteten etterhvert ved å sette sammen flere SC. I USA tar den største SC 12 biler.

Sa han ikke at en SC tok to biler, men at de jobbet i USA med å få det til 3 biler. Så er det bare å gange opp for å få det ønskete antall på en stasjon.

Jeg forstår det slik at SC ska drives av solenergi, er det noen som kan si meg hvordan dette vil fungere her i Norge, det hender jo at solen forsvinner noen dager/uker. Er det et stort batteri involvert eller supperes det fra nettet når du lader bilen og overskuddet fra stasjonen går ut på nettet hele døgnet? Anybody?

Du bruker strøm fra nettet mens bilen lades, og solcellene brukes til å mate strøm tilbake til nettet resten av tiden for å "veie opp" for det som har blitt brukt til lading.

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Elon sier at SC skal være fulldekket av solenergi. Ja hvis en bil er innom i uka er jeg ening i det. Dersom det i snitt er en bil inne og lader må seolcellepanelene generere 90kwt strøm. Det blir i såfall relativt store solcelleflater.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

RunarBT

Ingen som påstår at solcelle panelene skal stå i Norge ;-)

Nuvolari

Sitat fra: RunarBT på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:24
Ingen som påstår at solcelle panelene skal stå i Norge ;-)

Jeg tenkte på California her. Men jeg tenkte at solcellepanelene måtte stå i forbindelse med SC. Det trenger de selvfølgelig ikke. De kan jo stå på en åker i texas :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

janosat

Ble det bekreftet 400V 3fase lading på dagens event?

eclipse

Sitat fra: janosat på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:32
Ble det bekreftet 400V 3fase lading på dagens event?

Jeg husker ikke om han sa noe om det i dag, men jeg fikke en oversikt over alle spenninger fra Tesla og der er ihvertfall 400 V 3fase inne.

Du kan jo se igjennom eventen her, du må hoppe frem til 26 minutter:
http://www.ustream.tv/recorded/29780151
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cdabel

3G roaming skal ikke koste mer, de skal forhandle frem den beste avtalen de klarer og prisen skal dekke roaming.   Han sa at han var i møte med Telenor- sjef i dag.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

flux

Sitat fra: janosat på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:32
Ble det bekreftet 400V 3fase lading på dagens event?
Det er bekreftet tidligere, men jeg er usikker på svaret han gav i dag rundt 3 fase lading på 230V IT nett, det virket ikke som han var helt obs på utfordringene rundt det.

Det virker og litt uklart om det faktisk blir to varianter av den nye 3 fase eu laderen. I går snakket han kun om en ny lader.


Veggen

#25
Snakket med nederlenderen som jobbet som global service? manager i Tesla etter talen.
Han kunne fortelle at bilene blir shippet i container 4stk i hver. Tesla kan således shippe ganske små antall om gangen og er ikke avhengig av å samle opp store forsendelser.
Han sa også at bilene ble bygget helt ferdig i EU spec på fabrikken i california, kun batteripakken som ikke ble montert. Denne ble montert i mottaket i Nederland og dermed sparte de ca 5000 dollar i avgifter.
Bilene som skal til Norge blir helt ferdig montert med batteri i USA og shippes direkte til Drammen.

jkirkebo

Sitat fra: flux på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:28
Det virker og litt uklart om det faktisk blir to varianter av den nye 3 fase eu laderen. I går snakket han kun om en ny lader.

Hvorfor skulle det blitt to varianter ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Mener om det blir en 11kw lader og en 22kw lader eller kun en 22kw lader i eu versjonen av laderen.

jkirkebo

Sitat fra: Veggen på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:34
Snakket med nederlenderen som jobbet som global service? manager i Tesla etter talen.
Han kunne fortelle at bilene blir shippet i container 4stk i hver. Tesla kan således shippe ganske små antall om gangen og er ikke avhengig av å samle opp store forsendelser.
Han sa også at bilene ble bygget helt ferdig i EU spec på fabrikken i california, kun batteripakken som ikke ble montert. Denne ble montert i mottaket i nederland og dermed sparte de ca 5000 dollar i avgifter.

Aha, så de skal bruke containerskip og ikke roro-skip. Dermed blir heller ikke lossing av biler uten batteripakke noe logistikkproblem. Dessuten kan de dermed sende små kvanta hyppig og til en god pris. Genialt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: flux på onsdag 06. mars 2013, klokken 23:50
Mener om det blir en 11kw lader og en 22kw lader eller kun en 22kw lader i eu versjonen av laderen.

Det blir nok 1x11kW eller 2x11kW tenker jeg, om du bestiller dobbeltladeren. Dvs. en eller to stk. av samme boksen, ikke to varianter. Det er selvfølgelig mer rasjonelt produksjonsmessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA