Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Q-free brikke i ELbil?

Startet av TorkEL10, fredag 22. mars 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: petersv på onsdag 27. mars 2013, klokken 16:07
Loven er ganske klar, elbiler hargratis passering i bomringer, ikke mye bomselskapene kan gjøre med det.
Loven er ganske klar, Reglene for hvordan det skal praktiseres utarbeides av vegdirektoratet: elbiler skal enten ha et gratis abonnement eller kjøre innom manuell, eller der hvor det ikke manuell, sende en e-mail til bomselskapet med informasjon om din gratis passering.
(Fjellinjens formulering :
"Det er kun hvis du tegner fritakavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer. Uten fritaksavtale er du nødt til å søke om fritak hver gang." Du vil altså mota faktura og den slettes når du sier ifra at du har krav på fritak)

Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7253.msg80289.html#msg80289
Vedlegg til første innlegg.

Riksrevisjonen raport om bomstasjoner vil nok føre til øket press for bruk av brikker:
http://www.riksrevisjonen.no/Rapporter/Documents/2012-2013/Dokumentbase_3_5_2012_2013.pdf
Sitat:
" Desse driftskostnadene kunne ha vore reduserte med ei meir effektiv innkrevjing. Det er påvist følgjande:
• Selskapa har betydelege utgifter knytt til biletbehandling for køyretøy som passerer utan gyldig brikke. Dette er kostnader som gir seg utslag i lønnskostnader eller kostnader til driftsoperatør."

I klartekst betyr dette at også elbiler uten gratis abonnement (brikke) genererer unødvendige adminstrasjonkostnader (knytt til biletbehandling) som igjen gir mindre penger til, (for Oslos vedkommende) kollektvtrafikk og som igjen gjør at jeg må betale mer på bussen.

For andre steder der bomstasjonen skal vekk når veien er betalt betyr passeringer uten brikke at stasjonen blir stående lenger.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toppi

Bompenger genererer generelt unødvendige administrasjonskostnader, og er vel mest et fordekt sysselsetningstiltak. Urettferdig, gammeldags og usolidarisk.

Om alle leverte inn sin brikke, kanskje vi kunne fått slutt på sløsingen av våre penger :o
Blir i alle fall ingen brikke i min TMS
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Epleskreller

Sitat fra: toppi på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:21
Bompenger genererer generelt unødvendige administrasjonskostnader, og er vel mest et fordekt sysselsetningstiltak. Urettferdig, gammeldags og usolidarisk.

Om alle leverte inn sin brikke, kanskje vi kunne fått slutt på sløsingen av våre penger :o
Blir i alle fall ingen brikke i min TMS

Jeg kommer til å skaffe brikke så fort som mulig og lage tilleggsavtaler alle steder jeg har behov.. Så er jeg ferdig med det.

Om man mener det er for mye byråkrati og dumt med bomstasjoner bør man jo hvertfall ikke droppe brikken, det får jo motsatt effekt. Om mange nok gjør det håper jeg det kommer passeringsgebyrer for de som ikke gidder å skaffe seg brikke fordi de har krav på gratis passering uansett. For med en slik holdning blant gratispassasjerene ser jeg ikke bort fra at fordelene forsvinner fortere enn de ellers ville..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Sitat fra: toppi på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:21
Bompenger genererer generelt unødvendige administrasjonskostnader, og er vel mest et fordekt sysselsetningstiltak. Urettferdig, gammeldags og usolidarisk.

Om alle leverte inn sin brikke, kanskje vi kunne fått slutt på sløsingen av våre penger :o
Blir i alle fall ingen brikke i min TMS

Vel, gammeldags og kanskje til nød urettferdig, men usolidarisk sysselsettingstiltak, det er en selvmotsigelse. ;)

Øyvind.h

#19
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 27. mars 2013, klokken 21:46

Jeg kommer til å skaffe brikke så fort som mulig og lage tilleggsavtaler alle steder jeg har behov.. Så er jeg ferdig med det.

Om man mener det er for mye byråkrati og dumt med bomstasjoner bør man jo hvertfall ikke droppe brikken, det får jo motsatt effekt. Om mange nok gjør det håper jeg det kommer passeringsgebyrer for de som ikke gidder å skaffe seg brikke fordi de har krav på gratis passering uansett. For med en slik holdning blant gratispassasjerene ser jeg ikke bort fra at fordelene forsvinner fortere enn de ellers ville..
+1
Skiltavlesning fungerer ikke bra nok, og vi er så heldige at vi får passere gratis. Anskaffelse av bombrikke er det miste jeg kan gjøre for å holde kostnadene nede.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun


Blip

Som tidligere Q-free ansatt blir jeg nesten rørt at av noen fremdeles kaller brikkene med firmanavn... :-)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

petersv

Sitat fra: Blip på torsdag 28. mars 2013, klokken 10:33
Som tidligere Q-free ansatt blir jeg nesten rørt at av noen fremdeles kaller brikkene med firmanavn... :-)

Hehe, hadde topic het Kø-fri, hadde det vært fullkomment.

leafster

Velkommen til NOK en diskusjonstråd som sporer av til "brikke vs. ikke"

petersv

Sitat fra: leafster på torsdag 28. mars 2013, klokken 16:45
Velkommen til NOK en diskusjonstråd som sporer av til "brikke vs. ikke"

Var det en spøk? (Jeg tok den ikke)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA