Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ZAP / Lotus

Startet av bosonic, torsdag 01. februar 2007, klokken 00:52

« forrige - neste »

bosonic

En motor i hvert hjul med til sammen 644 hk. 250km/t
Kjører 560 km på en lading og lader opp igjen på 10 min!

Når Lotus og ZAP sier dette "må det være tilfelle"(?)
http://www.zapworld.com/ZAPWorld.aspx?id=4472   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#1
Raskt regnet blir dermed ladetiden 24 ganger raskere enn PSA og med 8 ganger lenger rekkevidde.

Selv om denne bilen totalt sett er dobbel så effektiv som PSA sine 36 HK biler blir mitt regnestykke at ladestrømmen fra 220V blir ca. 1344 A i 10 min

Bilen må etter mine beregninger ha ca. 50 kwt energi for å klare dette, og ved max utnyttelse av et 16A stikk tar nok ladingen nærmere 14 timer enn 10 min. ???



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Hvilket kvadrat trenger man for en slik strøm?

Ser også for meg problemer med "banken" som skal levere denne mengden strøm. Kan neppe tas direkte fra nettet...

Med andre ord må det eksistere en nanobatteri/kondensatorbank som lagrer strømmen lokalt...
Hva da når det blir mange biler av denne typen?

Det er noen utfordringer som skal løses her....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Griffel

#3
Noen av svarene finner du nok i siste avsnitt i pressemeldingen fra ZAP:

«Statements in this press release that relate to future plans or projected results of ZAP are "forward-looking statements"», og etter en trillion forbehold: «Readers of this press release are cautioned not to put undue reliance on forward-looking statements.»

Ellers er det nok ikke meningen at du skal lade hjemme på 10 minutter. Her må du kjøpe strømmen på ved å kjøre innom en strømstasjon (det vi idag kaller bensinstasjon). eller lade langsomt hjemme som idag.

For å lade min 12kWh  «batteritank» på 10 minutter hjemme på 230V nettet ville jeg trenge en trefasekurs på ca 200A. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 01. februar 2007, klokken 19:38
For å lade min 12kWh  «batteritank» på 10 minutter hjemme på 230V nettet ville jeg trenge en trefasekurs på ca 200A. ;)

Åhh.... Det hadde bare vært sweet å kunne gjort det.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Obs. Glemte å nevne at laderen ville bli så stor at den ikke kan være i bilen. Så det blir en separat lader på ca 90kW som er koblet til lysnettet.

Batteri spenningen min er 110V så dermed blir likestrømmen til batteriene ca. 800A så jeg vil tippe ca 2x500mm2 kobberledning blir nødvendig eller 6 stk 2x35mm2 kabler i parallell for å få det noenlunde håndterlig.

ZAP legger seg nok en adskillig høyre spenning. Kanskje 400V og siden de trenger minst 4 ganger så mye energi kan de bruke samme antall kabler og tverrsnitt, fra sin 500kW DC kilde. Så jeg tror kanskje ikke dette er noe for hjemme bruk.
::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Hva er vitsen med å forvirre besøkende på forumet med slike utregninger? ???

Hjemmelading begrenser seg til beskjedne 230V og 16 Ampere i de fleste tilfeller, altså ca 3,6kW.
For å lade hurtigere må en innom en ladestasjon. Sånn er det bare. :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på søndag 11. februar 2007, klokken 00:11
Hva er vitsen med å forvirre besøkende på forumet med slike utregninger? ???



Vitsen er vel å sette ting i perspektiv, slik at besøkende på forumet lærer seg at der tross alt er grenser for hva en Elbil kan klare.

Alt for mange lover alt for mye, og dersom en ikke leser mellom linjene kan en bli kraftig skuffet når forventningene ikke møtes. Da blir det medioppslag om alle disse elendige kjøretøyene, noe som i sin tur ut over dem som har realistiske forventninger, og som dermed blir fornøyd med sin investering.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: bosonic på søndag 11. februar 2007, klokken 00:11
Hva er vitsen med å forvirre besøkende på forumet med slike utregninger?

Jeg tror ikke noen ble forvirret av dette, ble du?

Tanken var understreke med tall at uansett bil og batterikapasitet må en; hjemme, på jobbe, på kjøpesenter eller andre normale ladeplasser regne en time lading for 1,5mil kjøring, alt annet krever kostbare løsninger.

Jeg har ofte blitt spurt hvor lang tid det tar å lade batteriene, standard svaret mitt er: «Jeg bruker ca 5 minutter i uken, hvor mye tid bruker du på å fylle bensin?

Større kjørelengde er uansett et gode: dersom en ikke behøver å tømme batteriene før en lading. Det gjør at en kan ta en lengre tur, og lade opp batteriene igjen med flere avbrudd. Bilen står nok uansett stille hjemme et tilstrekkelig antall timer til å dekke de fleste kjøremønstre, ferieturer untatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Med hjememlading vil ikke tiden det tar å lade være noe tema.

Det er når du , de gangene du møtte gjøre det, er på langkjøring at ladetiden vil være "et problem". Det burde ikke være uoverkommelig.

Slik hydrogen-fanatikerne har sin hydrogenvei, kan vi enkelt og billig lage vår egen el-vei.

Med Utgangspunkt i Oslo, behøver man ikke noen ladestasjon før Lillehammer. Her setter man opp et ladepunkt på 400v 3-fas. Løper du inn på do, spiser en Big-mac, og handler en fransk ost på CC-mat, er allerede bilen fulladet før du skal videre. Et slikt ladepunkt burde ikke behøve å koste mer enn 200.000,-. Så setter man opp en på Dombås og da har man plutselig en el-vei til Trondheim.

Så setter man opp tilsvarende på Gol og i Aurland (strøm rett fra springen) og vips har man El-veien til Bergen. Tilsvarende i Porsgrunn, Kristiansand og Flekkefjord, og så har man El-veien til Stavanger.

Da har det kostet 1,4 millioner i investeringer, tilsvarende det en multifuel-pumpe koster å sette opp på en bensinstasjon.  Strømmen på hurtigladerene kan selges til 50,- for full tank, da dette er noe vi er villig til å betale ekstra for, de få gangene vi behøver det.

Spør hva det koster å sette opp en hydrogen-fylle stasjon ! ???
Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Rent bortsett fra at ladestasjonen må levere likestrøm. En 3 fas lader i denne størrelsen får du nok ikke bygget inn i bilen. Selv om det ikke er et enormt stort apparat må du nokk regne rundt 150l volum og ca. 200 kg vekt, samt at det ville fordyre bilen vesentlig, og den er sikkert dyr nokk fra før.

Prisen du opererer med er nok ikke så gal, per "strømpumpe", men så kommer forsyningen til strømstasjonen i tillegg så det blir litt mer, men sikkert overkommelig.

Optimistisk regnet må denne batteriladeren kunne levere 500kW i 10 minutter. Dersom bilen har 400V batterier som ikke er helt usannsynlig blir strømmen 1250A. Så for å overføre dette trengs det nok en del kabler i parallell. Men bevares det er gjennomførbart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#11
Det høres absolutt gjennomførbart ut, Lars.

Griffel, MÅ ladestasjonen levere likestrøm? Med de store strømmene det er snakk om ser jeg for meg en induktiv kobling slik de bruker i USA (og på elektriske tannbørster), den er 100% berøringssikker. Den induktive koblingen kan samtidig fungere som transformator med f. eks 10.000 volt på ladestasjon-siden. Man kan således lade biler med forskjellig batterispenning. Ladestasjonen kan kanskje være en jernplate (trafoblikk) man parkerer på.

Dette er bare teorisering fra min side, det blir sikkert annerledes når det kommer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#12
Batteriet må ha likestrøm, det er dessverre ingen vei utenom.

Derfor må likeretteren (laderen) enten sitte i bilen, isåfall kunne en tenke seg en induktiv kobling mellom bilen (laderen) og vekselstrømnettet (i prinsippet en transformator kobling), eller så må batteriet lades fra en separat lader og da bli det likestrøm og kabler.

Siden vi snakker om svært store effekter vill en på grunn av  vekt/volum/pris ikke kunne ha omformingen fra vekselstrøm til likestrøm i bilen. Bilen skal jo være så lett som mulig. Løslig anslag ville koblings 1/2 delen i bilen alene veie 800kg dersom denn kunne lages nesten perfekt, i praksis ville den bli en del tyngere. Det er litt enklere med tannbørstemotorer som går en liten evighet på et none AA celler.

Forøvrig er en induktiv kobling ikke helt enkel rent mekanisk, tapene blir gjerne litt for store til at det lønner seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjellma

Miljøbil Grenland har 3 hurtigladerstasjoner. En i Skien, en i Porsgrunn, og en ved Foksrød utenfor Sandefjord. Det tar i følge hjemmesiden 25 min. å lade opp, så ei pølse og dagens vg skulle holde for å komme videre.
Tenk om vi hadde flere etter et mønster langs hovedveiene. En skulle komme ganske langt ja.
Hvordan disse er koblet vet jeg ikke, men de er der, og de er gratis til bruk mot noen kroner for nøkkel.
Kjell
saxo 2000 60000km

Griffel

Sitat fra: kjellma på mandag 12. mars 2007, klokken 21:19
ei pølse og dagens vg skulle holde for å komme videre.

De gangen jeg må fyre opp fossilen er når jeg skal på hytta eller skal trekke henger.

Med elbil må jeg lade 4-5 ganger på vei opp og 3 hjem (ned).

Det blir: 8 pølser, 2 VG, 2 Dagblad, DagensNæringsliv, Finansavisen og ViMenn.

Dett blir i overkant av hva jeg klarer å fordøye på en weekend både kropp og sjel. Derfor blir det nok fossildrift allikevel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA