Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

vw City Stromer

Startet av VWspirit, torsdag 28. februar 2008, klokken 21:51

« forrige - neste »

VWspirit

Hei
er ny her i forumet. Kjøpte meg en city stromer 1998 mod sept.2007. Virket helt fint til for en måned siden, en dag  ville den ikke starte det viste seg etter litt undersøkelse at det var forbruksbatteriet som også fungerte som start batteri for inverteren, så tosken eg var så fikk eg en kompis til å stille med bil med startkabler det gikk ikke så bra det gnistret voldsom så vi turte ikke mer. etterpå fikk eg konstatert ødlagt celle i batteriet. om dette hadde hent før min gode ide med startkabelen eller ettepå vites ikke.
Men eg gikk til innkjøp av et nytt batteri, men det fungerte dårligt hørte det sa klikk men el motoren startet ikke. Etter noen dager resette eg batteri overvåkeren som ligger bak og prøvde igjenn, etter noen forsøk så startet el motoren, eg slo av og prøvde igjenn men måtte ha en 4-6 forsøk før den startet igjenn, men no starter den ikke mer. Det eg lurer på er det noe slags sikringer inne i inverteren som kan vere defekt, håper noen kan komme med innspill på hva som kan vere problemet.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Rio

Hei,

BMaS (Battery Management System) må du ta av/på i følgende rekkefølge på kontaktene.

UT:
Først koble fra 35-pol konnektoren. Så 2-pol og så 3-pol.

INN:
Koble til 2-pol, så 3-pol, og så 35-pol.

=====

Har du VAG-COM utstyr, slik at du kan kommunisere med BMaS og Lader fra konnektoren på dashbordet? Det er mulig du må trekke ut (forsiktig) 35-pol konnektoren på inverteren før du kan lese verdier ut av BMaS.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

VWspirit

Hei.
Takk for svar har sendt en melding til deg i tilleg til dette, men skriver det en gang til:
er det den som er baki bilen sammen med batteriene du mener med BMaS (Battery Management System) eller. hadde vert veldigt fint om du kan forklare meg litt om dette er helt grønn på dette. nei eg har ikke en sånn kabel bør kansje kjøpe meg en sånn en. Lys som lyser er det gule med lynet og det røde for forbruksbatteriet
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Rio

Hei,

BMaS er boksen som er ligger løst, rett foran den bakre batteriboksen. Det er omtrent umulig å få tak i flere av dem, så vær uendelig forsiktig med dem. Det er også svært vanskelig med ladere, mens invertere finnes det mange av.

Det er noen som selger en slik kabel VAG-COM på www.finn.no, til ca 500,- i Trondheim.





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

VWspirit

hei
Har no prøvd men den starter ikke, det kommer summing og eg hører at klikker når eg vrir svitsn til start men det røde lyset på batteriet lyser hele tidenetter et lite øyeblikk så kommer det gule med lynet. Det nye batteriet er kjøpt på biltema helt vanligt blybatteri 42Ah som det sto på det gamle er det noe galt med inverteren kansje. Håper på svar
mvh
fal
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Rio

Hmm...

Det høre ut som inverteren.

Det finnes et diagnoseprogram (siadis) for inverteren (hvis du ikke får kontakt med den via VAG-COM konnektoren inne i bilen).

Man trenger en spesiell konnektor (som jeg skal se om jeg kan få bestilt til meg), programmet, og en ***gammel*** PC (type 486 og MS-DOS), for programmet kjører ikke på moderne datamaskiner.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

VWspirit

Hei
Takk for svar har fått tak i en vag-com kabel så eg skal prøve og få kontakt med inverteren i løpet av dagen. vist ikke hører du fra meg
Mvh
fal
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

VWspirit

Hei
Har prøvd med en vag-com kabel eg fikk lånt, men eg ble ikke noe klokere fikk ikke ut noen opplysninger om feilkoder fordi programmvaren var shareware. No lurer eg på å kjøpe en kabel men er det noe vits vist den ikke kommuniserer med inverteren det er jo sansynlivis der problemet ligger.
Er det råd til å få tak i en ny inverter og er dt noen som vet prisen. Synes det ble veldigt vanskeligt å ha en el bil er det noen her inne som er intr. i å kjøpe bilen min for en akseptabel pris. Bilen ble solgt for to år siden for 120000 kr med ny batteripakke, eg kjøpt den for 80000 sept.2007 og har vel kjørt 500 km med den.. håper på mer hjelp er litt nedfor no
mvh
fal
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

eljet

Hei

Vist du lurer på å selge bilen så ville det vært en fordel at det stod i profilen din hvor du bor
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

VWspirit

#10
Hei
Eg vet ikke helt hvordan en gjør det, men eg bor i Hordaland Fylke.

Bilen er solgt og går nå i Lofoten :)
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

VWspirit

Hei alle
prøvde i går og resette batterivakten og da startet motoren kjørt lit frem og tilbake alt fungerte ingen lys lyste, slo så av tenningen og prøvde igjenn men da starten den ikke prøvde flere ganger uten resultat lysene lyste igjenn. Er det batterivakten som er problemet då

Mvh
Frode Ludvigsen
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Rio

Det den kjører av og til er jo et fremskritt.  :)

VAG-COM:

1) Det er diverse "tricks" man må gjøre for å få denne til å virke. Du må bl.a. få den til å snakke med minst én av enhetene i bilen. (Man kan velge enhet 51, 61 og 71 (som er inverter, BMaS og lader, men jeg husker ikke hvilken rekkefølge.))

a) Du skal kunne lese laderen når den står til lading, og tenningen er av.

b) Du skal kunne lese inverteren og BMaS når tenningen er på. MEN, det er sannsynlig at inverteren er programmert til SIADIS, og da tror jeg ikke du får lest noen av dem før du *forsiktig* liker ut 35 pin konnektoren under inverteren.  Da kan du lese BMaS.

c) Hvis du ikke får kontakt med inverteren så må denne kontaktes med SIADIS - og det er et helt eget kapittel. (Står beskrevet i en annen tråd.)





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ken

Jeg bor i Kristiansand og i vår gratis avis sto der en CD rom for dianose-/km-program til VAG biler. Kr 949,-

"KM program til VDO motometer magnetimanelli +tachpro som bruker dianose kabel. Kan resette olje/sørvis/ feillamper

Arne 38625571/ 909505???   ada@ko.no "

Dette er gresk til meg men jeg håper at det hjelper. Ikke gi opp, Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

VWspirit

Hei
Eg har fått bilen til å fungere, har vel vert i drift 3 uker no feilen låg i tenningen. Men eg har problemer med batterivakten får hele tiden opp dey gule lyset med linet og bilen nesten hver gang eg lader, må resette baterivakten og starte ladingen på ny veldig plagsomt. Er det noen som har et tips, vet noen om det er noen som reparerer disse. Den forrige eieren har byttet ut en motstand inne i bateriladere til 7w er det noen som vet hva den skal vere orginal
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA