Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får Nissan Leaf på Torsdag

Startet av Krovs, tirsdag 05. mars 2013, klokken 12:55

« forrige - neste »

Krovs

Hei, er ny på dette Elbil forumet og skal bli Elbil eier på torsdag. Er det noe forskjell på den som er i salg nå og den som kom først? Noen forbedringer? Usikker på interiøret, fikk forespørsel om jeg ville ha skinn. Men det kostet 10000kr ekstra men tror jeg angrer litt på den avgjørelsen vis standar interiør er helt lyst.  :-\ Er strander lyst?  Noen som har dårlige erfaringer med lyst interiør?

el nino

"Alt" synes på det lyse interiøret, så det gjelder å ikke sette seg inn med møkkete arbeidsklær (men hvorfor skulle man det i en Leaf?) og ikke la barna fra parken sparke i ryggen på førersetet ;)
Ellers er interiøret lekkert, hvis man kan bevare det lyst. Ha en microfiberklut klar i tilfelle uhell.

cra

Har berga bra så langt, siden ungene er såpass store som de er nå (10+). Men vi bruker ikke Leaf'en på fotballkamper i regn. ;)  Og jeg legger et teppe i baksetene hvis nieser og nevøer skal sitte på (de sitter i seter både framover- og bakovervendt format).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Limodriver

Kjøp impregneringsspray. Denne har jeg veldig god erfaring med. Innenfor rimelighetens grenser er det bare å tørke av skitt med en fuktig klut. Ved normal behandling bør det være mulig å holde setene akseptable i bilens levetid.

Bjoris

Venter min US Leaf over påsken, hvilken impregneringspray har du benyttet?

spunkmeyer

Sitat fra: Krovs på tirsdag 05. mars 2013, klokken 12:55
Hei, er ny på dette Elbil forumet og skal bli Elbil eier på torsdag. Er det noe forskjell på den som er i salg nå og den som kom først? Noen forbedringer?

Eh? Den du har kjøpt er nå er den som "kom først".   De nye modellene har ikke kommet enda. 

Limodriver

Jeg kjøpte en teflon impregneringsspray som de hadde hos BNH på Økern.

Krovs

Impregnerings spray var ikke en dum ide nei. Takk for den ideen!

Aspiranten

Impregneringspray er etter alt å dømme giftig, brytes ikke ned i kroppene våre og frarådes på det sterkeste.




Forskerne har kikket på en gruppe særlig problematiske fluorstoffer, såkalte perfluorerte stoffer (PFOS og PFOA). Disse stoffene sørger for at vann, fett og smuss preller av og finnes i alt fra sko, fritidstøy og tekstiler til bakepapir og teflonpanner. Men stoffene mistenkes også for å ha en rekke negative effekter på helsa og miljøet.

Fluorforbindelser er også tidligere forbundet med økt kreftfare og nedsatt fruktbarhet. Dessuten er stoffene vanskelige å bryte ned i naturen, og hoper seg opp og lagres i maten vår og i seler og isbjørner i Arktis.

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) i Norge jobber aktivt innen EU for å regulere bruken av flere fluorforbindelser.

http://www.erdetfarlig.no/Artikler/Nyhetsartikler/Impregnering-gir-kanskje-brystkreft/





Tidligere ble fluorforbindelsene PFOS og PFOA mye brukt i tekstiler, men etter hvert som vi har fått kunnskap om hvor farlige disse stoffene er, har de etter hvert blitt faset ut. PFOS er nå forbudt i forbrukerprodukter, mens PFOA er foreslått forbudt/2/.

Disse tiltakene har gjort at tekstilbransjen har gått over til en annen gruppe fluorforbindelser: Fluortelomeralkoholer, som vanligvis forkortes FTOH. Grønn Hverdag og Forbrukerrådets undersøkelse bekrefter at FTOH er dominerende i parkdresser. Nivåene av andre fluorforbindelser er svært små. Kunnskapsnivået om FTOH er fortsatt lavt, men mye tyder på at stoffene har betenkelige helse- og miljøegenskaper.

http://gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Fluor-i-klaer
Nissan Leaf

spunkmeyer

Sitat fra: Aspiranten på søndag 10. mars 2013, klokken 11:44
Impregneringspray er etter alt å dømme giftig, brytes ikke ned i kroppene våre og frarådes på det sterkeste.


http://gronnhverdag.no/nor/Bakgrunn/Fluor-i-klaer

Tenkte akkurat det samme, styr langt unna impregnering i en lukket bil (eller alt annet for den saks skyld).  En ny bil har faktisk en flora av farlige stoffer allerede (forhåpentligvis mindre i enn "grønn" bil som Leaf)....for å si det slik, ny bil lukt er ikke en "god" lukt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA