Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke nyheter håper vi på ifm Tesla event 6 mars?

Startet av Per Magnus, mandag 04. mars 2013, klokken 12:51

« forrige - neste »

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

glaserud

Sitat fra: Celter på mandag 04. mars 2013, klokken 16:37
Jeg synes det er nokså åpenbart at Musk ikke kommer til Norge for å presentere nyheter som hele verden venter på.

Si ikke det. Det er viktig for Tesla å trekke frem at de ikke bare er for USA. Å trekke frem Norge med "dårlig" elbil-geologi (fjell, vinter og kaldt) som et marked som virkelig omfavner Tesla er ikke å kimse av markedsmessig.

Når det er sagt, så er jeg vel innstilt på at det er Norges-nyheter han kommer med. Og da tenker jeg SC.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

#17
Sitat fra: glaserud på mandag 04. mars 2013, klokken 14:41
Da jeg var innom Alnabru på lørdag, sa han som jobbet der at CHAdeMO var "ikke aktuelt".
Sitat - fritt fra hukommelsen:
"Hvordan blir det med CHAdeMO-adapter, som de har annonsert i Japan?"
"Det kommer ikke. Den er jo tross alt ikke i nærheten av SC."
Det finnes mange CHAdeMO ladere både i Norge og europa, og de bygges i ganske høyt tempo. Mulig de ikke står der man aller helst skulle hatt dem, men jeg skulle gjerne hatt muligheten til å lade med CHAdeMO! 50kW DC er absolutt å foretrekke over 22kW AC, og jeg forventer ikke at Europa blir tapetsert med superchargers i nærmeste fremtid selv om vi får noen få.

Spesielt når man vet hvor kort Teslas SC lader med 90kW før effekten faller "Den er jo tross alt ikke i nærheten av SC" helt i grus. Etter ca 45-50%SOC er ikke Teslas SC raskere enn CHAdeMO. Per dags dato.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

glaserud

Enig med deg der. Jeg oppfatter CHAdeMO-"dissinga" fra Tesla som fint lite annet enn irriterende arrogant. Javel, så er SC kanskje raskere, men det blir etter min mening litt det samme som "Denne bilen går *kun* på Shell V-power"
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

#19
Sitat fra: glaserud på mandag 04. mars 2013, klokken 17:08
Enig med deg der. Jeg oppfatter CHAdeMO-"dissinga" fra Tesla som fint lite annet enn irriterende arrogant. Javel, så er SC kanskje raskere, men det blir etter min mening litt det samme som "Denne bilen går *kun* på Shell V-power"
Med Apple-parallellen som ofte blir brukt om Tesla kan man jo spørre om hvem det går best for nå i 2013. Android (åpen plattform, følger standarder etc.) eller iOS (lukket, egne standarder). Nå er strengt talt ikke CHAdeMO noen europeisk standard (som vedtas av IEC), men man skal ikke se bort ifra at CHAdeMO får lobbet seg til å bli det.

Ps: jeg bruker iPhone, iPad og B&W anlegg med Airplay.
Ps2: siste avsporing fra min del :)

On topic:
I tillegg til hint om hvor SC`ene kommer i Norge kan jeg håpe på noe info om bedre vintertilpasning av Model S. Men som andre har nevnt her er det tvilsomt at en liten event i Norge brukes til å offentliggjøre info som er viktig i det globale perspektiv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Per Magnus

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mars 2013, klokken 17:02
Sitat fra: glaserud på mandag 04. mars 2013, klokken 14:41
Da jeg var innom Alnabru på lørdag, sa han som jobbet der at CHAdeMO var "ikke aktuelt".
Sitat - fritt fra hukommelsen:
"Hvordan blir det med CHAdeMO-adapter, som de har annonsert i Japan?"
"Det kommer ikke. Den er jo tross alt ikke i nærheten av SC."
Det finnes mange CHAdeMO ladere både i Norge og europa, og de bygges i ganske høyt tempo. Mulig de ikke står der man aller helst skulle hatt dem, men jeg skulle gjerne hatt muligheten til å lade med CHAdeMO! 50kW DC er absolutt å foretrekke over 22kW AC, og jeg forventer ikke at Europa blir tapetsert med superchargers i nærmeste fremtid selv om vi får noen få.

Spesielt når man vet hvor kort Teslas SC lader med 90kW faller "Den er jo tross alt ikke i nærheten av SC" helt i grus. Etter ca 45-50%SOC er ikke Teslas SC raskere enn CHAdeMO. Per dags dato.

Enig i dette. Litt rart når jeg ser video av George Blankenship som sier at Tesla vil lage et slikt adapter, samt at kunder får beskjed av deres kunderådgivere at de jobber med et slikt adapter. Det burde være i Teslas interesse å kunne benytte seg av den infrastrukturen som er utbygd...selv om den ikke er like kjapp som Teslas egne SC.
Model X - 90

glaserud

Fillern. Der slo du meg med on-topic-meldinga. OK.

Håper også at de kan bekrefte at Model Sen kommer til Norge med noe litt mer patent enn det ekstra tåkelyset som er montert på den norskregistrerte bilen. Se under til venstre her: http://finncdn.no/mmo/2013/2/vertical-3/18/2/398/601/72_870024763_xl.jpg
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

SimenT


Topic:

-Hei, jeg ser det er stor interesse i Norge. Vi har lagt merke til det! Tusen takk.
-Derfor skal vi satse på og bygge ut SC i Norge, her her og her!
-Den første EU-bilen kommer til Norge! Leveranser kommer da, og da.
-Her kan dere se den europeiske utgaven av bilen! Alle ser og ser.
Det som skiller den fra US er dette, dette og dette.

Noe sånt tenker jeg  ;D
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Griffel

#23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mars 2013, klokken 17:02
Det finnes mange CHAdeMO ladere både i Norge og europa, og de bygges i ganske høyt tempo. Mulig de ikke står der man aller helst skulle hatt dem, men jeg skulle gjerne hatt muligheten til å lade med CHAdeMO! 50kW DC er absolutt å foretrekke over 22kW AC, og jeg forventer ikke at Europa blir tapetsert med superchargers i nærmeste fremtid selv om vi får noen få.

Spesielt når man vet hvor kort Teslas SC lader med 90kW før effekten faller "Den er jo tross alt ikke i nærheten av SC" helt i grus. Etter ca 45-50%SOC er ikke Teslas SC raskere enn CHAdeMO. Per dags dato.
For trilling- og Leafeieres skyld få en håpe at det ikke kommer et Tesla CHAdeMO adapter, Tenk å komme inn på ladeplassen med en manko på 10 kWh og havne bak en Tesla i køen som akkurat har startet sin 60kWh etterfylling.  :P
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Sitat fra: SimenT på mandag 04. mars 2013, klokken 18:15

Topic:

-Hei, jeg ser det er stor interesse i Norge. Vi har lagt merke til det! Tusen takk.
-Derfor skal vi satse på og bygge ut SC i Norge, her her og her!
-Den første EU-bilen kommer til Norge! Leveranser kommer da, og da.
-Her kan dere se den europeiske utgaven av bilen! Alle ser og ser.
Det som skiller den fra US er dette, dette og dette.

Noe sånt tenker jeg  ;D
Bifalles- jeg tror og han kommer til å kunne vise den første europeiske utgaven- som reiser senere videre til Geneve.
Ellers ladeløsninger og SC planene

Maartensommer

Tipper det kommer noe rundt servicesenter og Tesla store.

Epleskreller

Min gjettning:
-Takk for dere har tatt imot Tesla så godt, vi setter stor pris på det
-vi til å sette opp noen SC i Norge, vi jobber fremdeles med nøyaktige plasseringer, men det skal være problemfritt å kjøre mellom de fire største byene i Norge før 2014?
-SC i Norge vil benytte vannkraft (i motsetning til solkraft i USA) fra Ystekveikja (skulle likt å høre han si det..), her er det gjort en avtale om kjøp av miljøvennlig energi.

-Biler til Norge vil leveres i store kvanta direkte fra fabrikken, disse vil med andre ord ikke gå vi NL.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Trondns

#27
Bladet Autofil er allerede på plass på motormessa i Geneve og skal intervjue Elon Musk i morgen tirsdag, før han rusher til Norge for å roe ned massene  ;) I siste vedleggnummer av Autofil`s Nybilguide 2013 har de uteglemt Tesla Model S. :P De innrømmer at det var en glipp  :)
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

Stig O

Sitat fra: Trondns på mandag 04. mars 2013, klokken 19:46
Bladet Autofil er allerede på plass på motormessa i Geneve og skal intervjue Elon Musk i morgen tirsdag, før han rusher til Norge for å roe ned massene  ;) I siste vedleggnummer av Autofil`s Nybilguide 2013 har de uteglemt Tesla Model S. :P De innrømmer at det var en glipp  :)

Litt Off Topic, men har reagert på at flere nybilguider for 2013 har utelatt Tesla S. Auto Motor und Sport har den heller ikke med!!! Vi får håpe den slår tilbake og blir kåret til årets bil i 2013 i stede.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Øyvind.h

Lette selv gjennom nybilguiden til Autofil for å se hva de skrev om Tesla Model S, men den var ikke der gitt. Uansett hva som er årsaken er det svært mange nordmenn som ikke aner hva de har i vente.

Rart hvordan en enkelt prøvekjøring kan gjøre alle andre biler uinteressante :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA