Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Da trenger jeg en kvalifisert gjetning!  (Lest 1785 ganger)

kjølholdt

• Gold Member
    • Vis profil
Da trenger jeg en kvalifisert gjetning!
« på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 17:44 »
Har kjørt fra gursken til Bergen 37 mil, utetemperatur 3 pluss grader , gjennomsnittlig hastighet 67 km i timen . Tror dere model s greier dette uten å lade?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

glaserud

• Hero Member
  • P319
    • Vis profil
Sv: Da trenger jeg en kvalifisert gjetning!
« Svar #1 på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 17:50 »
Ferdinand Motor kjørte sin Model S fra Bergen til Hemsedal. 276 km, hadde 63 km igjen etter ankomst. D.v.s. 339 km totalt. Det var i 0 - -10, så vidt jeg husker, samt en tur over Hemsedalsfjellet.

Så. Tja. Det kommer an på veiprofilen, antar jeg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

kjølholdt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 18:17 »
Glemte å si at kupe temp var 21 grader. Er jo litt opp og ned , men ferdinand kjørte 292 km og hadde 69 km igjen. Ikke opp på 1200 m.o.h. på vei til gursken . mest stigning inn til oppedal på denne strekningen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

glaserud

• Hero Member
  • P319
    • Vis profil
« Svar #3 på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 18:22 »
Høres jo ut som du er i grenseland, men at det skal gå. Hemsedal har en nettostigning på 600+ meter, mens Gursken - Bergen vel er i samme høyde?

Kjøp en og fortell oss hvordan det går. :)
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

OleJA

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 18:33 »
Om jeg ikke husker feil så hadde en på TMC forumet regnet ut at 1000fot stigning krevde energi tilsvarende 6 miles. I norske enheter blir vel det 300m reduserer rekkevidde med 10km.
Model S P85, byttes i MS LR+ i mars-21
Reservert 2 x Model Y, blir nok bare en.

glaserud

• Hero Member
  • P319
    • Vis profil
« Svar #5 på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 18:54 »
Regnestykket er i seg selv riktig.

300m*9,81m/s^2*2200kg = 1798,5 Wh

Og med 180 Wh/km, så blir det 10km.

Men, gitt at bilen ikke er 100% effektiv og at teoretiske beregninger ikke alltid holder vann, så er kanskje 15-20 km mer fornuftig. I alle fall om du regner med bagasje og passasjerer. (2160 egenvekt)

Edit: Og når du skal ned fra fjellet, kan du alltids få tilbake noe av det.

kjølholdt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: ſøndag 03. Mars 2013, klokken 20:39 »
Når jeg får Bilen i desember2013 blir det nok noen turer Bergen - Gursken med eller uten lading :)