Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da trenger jeg en kvalifisert gjetning!

Startet av kjølholdt, søndag 03. mars 2013, klokken 17:44

« forrige - neste »

kjølholdt

Har kjørt fra gursken til Bergen 37 mil, utetemperatur 3 pluss grader , gjennomsnittlig hastighet 67 km i timen . Tror dere model s greier dette uten å lade?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

glaserud

Ferdinand Motor kjørte sin Model S fra Bergen til Hemsedal. 276 km, hadde 63 km igjen etter ankomst. D.v.s. 339 km totalt. Det var i 0 - -10, så vidt jeg husker, samt en tur over Hemsedalsfjellet.

Så. Tja. Det kommer an på veiprofilen, antar jeg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

kjølholdt

Glemte å si at kupe temp var 21 grader. Er jo litt opp og ned , men ferdinand kjørte 292 km og hadde 69 km igjen. Ikke opp på 1200 m.o.h. på vei til gursken . mest stigning inn til oppedal på denne strekningen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

glaserud

Høres jo ut som du er i grenseland, men at det skal gå. Hemsedal har en nettostigning på 600+ meter, mens Gursken - Bergen vel er i samme høyde?

Kjøp en og fortell oss hvordan det går. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

OleJA

Om jeg ikke husker feil så hadde en på TMC forumet regnet ut at 1000fot stigning krevde energi tilsvarende 6 miles. I norske enheter blir vel det 300m reduserer rekkevidde med 10km.

glaserud

Regnestykket er i seg selv riktig.

300m*9,81m/s^2*2200kg = 1798,5 Wh

Og med 180 Wh/km, så blir det 10km.

Men, gitt at bilen ikke er 100% effektiv og at teoretiske beregninger ikke alltid holder vann, så er kanskje 15-20 km mer fornuftig. I alle fall om du regner med bagasje og passasjerer. (2160 egenvekt)

Edit: Og når du skal ned fra fjellet, kan du alltids få tilbake noe av det.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

kjølholdt

Når jeg får Bilen i desember2013 blir det nok noen turer Bergen - Gursken med eller uten lading :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA