Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Touring på torsdag 07. januar 2016, klokken 08:25
Sitat fra: Lommelund på torsdag 07. januar 2016, klokken 00:18
Model S er tyngre bak enn f.eks. BMW

Hva er vektfordeling på Tesla? De fleste RWD BMWer har 50/50. 520d touring er 52% over bakhjulene feks

Mener 85 hadde 48/52% da den kom.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bjoris

Sitat fra: eivindsen på torsdag 07. januar 2016, klokken 00:01
Sitat fra: bjoris på onsdag 06. januar 2016, klokken 20:09
Skal du selge 90Den da eller?

Hmm, er litt imponert over de som kjøper og selger så mye, jeg syns det blir mye risiko, iallefall med en P85D, det hadde jeg ikke turt å kjøpe for kort-tid...

Jeg har tenke mye på hvorfor ikke flere kjøper 70D vs brukt s85 av før autopilot generasjonen/awd og har kommet til følgende:

1. Folk tror at det bare er 85 som duger
2. Folk tror rekkevidde forskjellen er mye større enn den faktisk er
3. Folk er ikke så opptatt av AWD og Autopilot som meg
4. Folk er ikke klar over at de nye har mange, mange forbedringer

Det kan jo selvsagt også være at.

1. Det er ikke så stor forskjell på ny og gml som enkelte tror
2. Autopilot er i grunnen bare gimick
3. AWD er i grunnen ikke så viktig siden veiene de fleste av oss kjører på blir brøtt og saltet
4. 70 kwh er lite når batteri har begynt å reduseres litt..

Vel, dette kan sees på mange måter, jeg valgt første rekken av argument/synspunkt!

Jeg har akkurat vært gjennom denne beslutningsprosessen, og kan redegjøre for mine egne valg: Siden jeg ikke kjører fryktelig mye hadde jeg vanskelig nok for å legitimere et TMS-kjøp i utgangspunktet, og derfor var pris viktig. Ettersom bruktprisene er såpass høye fortsatt vurderte jeg en 70D seriøst før prisoppgangen, men det ble til at jeg slo det fra meg og kjøpte brukt S85. Hvorfor?

- Først og fremst prisforskjellen, som var over 100.000 for noenlunde likt utstyrt bil foruten AWD og autopilot.
- Etter hva jeg har lest er bilene med bakhjulstrekk også ganske ok på vinterføre pga. traction, så jeg kjente ikke behovet.
- Autopilot hadde vært gøy å ha. Hadde det kostet 10 eller 20.000 å få det med hadde jeg nok slått til, men for min del var det som sagt snakk om 100k opp for å få en bil med autopilot.
- Jeg kom over en brukt S85 hos Tesla med det utstyret jeg ønsket, og prisen var lavere enn stort sett alt jeg hadde sett på finn.
- Siden jeg kjøpte fra Tesla får jeg garanti av dem, nesten like bra som nybil.
- Rekkevidde hadde ingenting å si for min del, i praksis er det så liten forskjell, og 70D hadde holdt i massevis.
- Et sterkere argument for 70D i mitt hode var at bilen er nyere med f.eks. nytt panotak og masse små forbedringer. Likevel ikke nok til å forsvare prisforskjellen for min del.
- Får bilen neste uke, og to ukers venting er MER enn lenge nok for min del  :P

Det er åpenbart fornuftig å ikke bruke mer penger enn nødvendig på en Tesla, mye kan skje fremover både med valuta og ingen vet hva som skjer med bruktprisene når modell 3 ser lyset. Den har ikke Tesla sjans til å komme dinglende med 2 år etter planen når en ser f.eks at Bolt er i rute og ny Leaf...

JørundG

Mercedes har premium S-klasse og folkebilen A-klasse. Tilsvarende har BMW og de fleste bilprodusenter.
Tesla har modellS og ModellX i premium segmentet og får Modell 3 i folkeklassen.
Tror ikke modell 3 som skal koste under halvparten av modellS vil påvirke bruktprisene på S og X i nevneverdig grad.

I forhold til valuta, er risikoen for ytterligere svekkelse av norsk krone mer overhengende enn styrking.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

Cobos

Normalt er jeg helt enig i at Model S/X og 3 ikke er i samme marked. Men i dette tilfellet er de inntil videre de eneste elbilene med lang rekkevidde, dermed treffer Model S mye bredere enn normalt. Mange mener at Model S er for fysisk stor og dyr, men har kjøpt likevel fordi det ikke finnes andre alternativer som nr1 bil. Så jeg tror den påvirker prisen på Model S.


Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

JørundG

Enig, i det Cobos, men samtidig er markedet ferskt og fortsatt er mange skeptiske til elbiler. Etterhvert som flere produsenter kommer på banen, mytene knekkes den ene etter den andre, og elbiler blir "etablert" som en relevant nr 1 bil, vil bruktmarkedet vokse for folk som tradisjonelt har kjøpt andre store biler. Jeg tror dette er i ferd med å skje nå og at denne effekter er sterkere.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

Torpedo Ted

Fikk 3 henvendelser på 1 måned (desember) på min P85D (nesten fullutstyrt) som var blant de billigste på Finn.no. :( Har heldigvis ikke noe hast med å selge, og desember er kanskje ikke beste måned, men håper ikke dette er trenden...

jkirkebo

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:23
Fikk 3 henvendelser på 1 måned (desember) på min P85D (nesten fullutstyrt) som var blant de billigste på Finn.no. :( Har heldigvis ikke noe hast med å selge, og desember er kanskje ikke beste måned, men håper ikke dette er trenden...

Hos de fleste som skal kjøpe brukt er det neppe P85D som er førstevalget. Ser ut som at interessen er besentlig bedre for 85 og 70D/85D.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

VL

Er vel dårlig marked for P85D etter alt medieoppslaget om HK? Sånn sett får jo man nesten samme bilen med en 85D men til en lavere pris? Om man ser vekk ifra det ene sekundet fra 0-100 da..

Har selv min 85 på finn nå og har fått haugevis med bud. Flere nå over hva jeg selv ga for den og som jeg ser meg veldig fornøyd med, men har faktisk avslått da jeg egentlig ikke har lyst å selge like vel  ???
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Bjoris

#773
Sitat fra: JørundG på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:54
Mercedes har premium S-klasse og folkebilen A-klasse. Tilsvarende har BMW og de fleste bilprodusenter.
Tesla har modellS og ModellX i premium segmentet og får Modell 3 i folkeklassen.
Tror ikke modell 3 som skal koste under halvparten av modellS vil påvirke bruktprisene på S og X i nevneverdig grad.

I forhold til valuta, er risikoen for ytterligere svekkelse av norsk krone mer overhengende enn styrking.

Ja, nå tror jeg følgende om Tesla. Model S er ikke helt der at den kan sammenlignes med en S, men jeg tror at model 3 er nødt til å kunne sammenlignes med B-klassen feks så forskjellen mellom disse bilene vil ikke bli så stor som hos MB.

Videre er det noko svært mange som har strukket til seg til Model S nettopp for å få elbil med lang rekkevidde. Vi er der, jeg er ikke så opptatt av å ha en premiumbil, kunne fint klart meg med modell 3 om den er stor nok og jeg tror vi er mange som tenker slik...

Derfor er jeg også veldig av og på om vi skal ta ut den Sen vi har i bestilling. Den er perfekt for oss med AWD, men den er stor, fruen er ikke glad i S og syns A6en vi hadde vær enklere å handskes med i parkeringhus osv...

Vel, venter med stor spenning på lansering av model 3, håper inderlig vi får en sikkelig presentasjon av denne bilen før vi må ta stilling til vår S bestilling som nå står sent juli/tidlig aug på, fikk ikke utsatt den mer...

Øyvind.h

Sitat fra: VL på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:56
Er vel dårlig marked for P85D etter alt medieoppslaget om HK? Sånn sett får jo man nesten samme bilen med en 85D men til en lavere pris? Om man ser vekk ifra det ene sekundet fra 0-100 da..
Virker lett å selge P85D, i hvert fall så lenge den er rett priset og utstyrt. Fullutstyrte biler til 850-900" går i hvert fall unna. En blå en var nylig lagt ut til 919", borte nå. En annen er lagt ut til 900". Han har bud på 875 og antyder et på 890 (begge deler er mer enn hva jeg vil gi, så ikke relevant for meg).

Og ett sekund fra 0-100 er ganske mye når man snakker om å gå fra 4-tallet til 3-tallet. Men at kjøpergruppen for denne ekstra opplevelsen er begrenset er jeg enig i :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivindsen

Sitat fra: VL på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:56
Er vel dårlig marked for P85D etter alt medieoppslaget om HK? Sånn sett får jo man nesten samme bilen med en 85D men til en lavere pris? Om man ser vekk ifra det ene sekundet fra 0-100 da..

Har selv min 85 på finn nå og har fått haugevis med bud. Flere nå over hva jeg selv ga for den og som jeg ser meg veldig fornøyd med, men har faktisk avslått da jeg egentlig ikke har lyst å selge like vel  ???

Da jeg kjøpte min brukte S85 av Tesla i romjulen ringte jeg med en gang de åpnet på Skøyen, og før jeg hadde rukket å dra ned til forhandleren hadde tre til ringt og sagt seg villige til å kjøpe bilen. Kunne vært sånt de sier til alle, men to stk sa det uavhengig av hverandre der nede. Tyder i alle fall på at det er et godt marked for S85 så lenge pris/utstyr er riktig.

Torpedo Ted

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:18
Virker lett å selge P85D, i hvert fall så lenge den er rett priset og utstyrt. Fullutstyrte biler til 850-900" går i hvert fall unna. En blå en var nylig lagt ut til 919", borte nå. En annen er lagt ut til 900". Han har bud på 875 og antyder et på 890 (begge deler er mer enn hva jeg vil gi, så ikke relevant for meg).
Min har alt uten utvidet skinn og 7 seter. Lå ute til 850,-. Håpet å få 830, men fikk egentlig ingen bud.

Øyvind.h

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:05
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:18
Virker lett å selge P85D, i hvert fall så lenge den er rett priset og utstyrt. Fullutstyrte biler til 850-900" går i hvert fall unna. En blå en var nylig lagt ut til 919", borte nå. En annen er lagt ut til 900". Han har bud på 875 og antyder et på 890 (begge deler er mer enn hva jeg vil gi, så ikke relevant for meg).
Min har alt uten utvidet skinn og 7 seter. Lå ute til 850,-. Håpet å få 830, men fikk egentlig ingen bud.
Kanskje det er 7-seter som avgjør? Begge de to jeg nevnte var 7-setere, og kun derfor de er aktuelle for meg. Andre med 5-seter har jeg ikke sendt henvendelse til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ove Alset

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 07. januar 2016, klokken 15:05
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2016, klokken 14:18
Virker lett å selge P85D, i hvert fall så lenge den er rett priset og utstyrt. Fullutstyrte biler til 850-900" går i hvert fall unna. En blå en var nylig lagt ut til 919", borte nå. En annen er lagt ut til 900". Han har bud på 875 og antyder et på 890 (begge deler er mer enn hva jeg vil gi, så ikke relevant for meg).
Min har alt uten utvidet skinn og 7 seter. Lå ute til 850,-. Håpet å få 830, men fikk egentlig ingen bud.

samme spec som min. Har lagt ute leeeenge nå for under 850. Jeg har lenge vært motivert for å selge for hva som helst som begynner med 8, men må nok lavere ned.

VL

Godt mulig det forsatt er attraktivt med en P85D til 900 lapper, men man må jo sitte ekstra godt i det for å kunne forsvare/ta seg råd til en bil i den prisklassen  ;D .... Men den største forskjellen på 85D og P85D er nok prisen... Og dette sekundet da  :) Så hvorfor ikke få det "samme" for en mye "billigere" penge? Det tenker nok mange.

Nå har ikke jeg prøvd den som klarer 0-100 på 3.2 sek da, kanskje jeg burde tatt en tur til Tesla for å teste den! Noen som vet om man forsatt får med seg en "sidemann" fra Tesla når man prøvekjører bilene? ( sånn var det når jeg prøvde bilen i 2014 hvert fall )...Hadde jo vært greit og kjørt den litt på egenhånd, får en annen opplevelse av da..  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA