Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjellen mellom i-Miev, C-Zero og iOn, og årsmodell

Startet av Rio, torsdag 28. februar 2013, klokken 19:34

« forrige - neste »

Rio

En kollega av meg ser på mulig kjøp av en elbil, og da kanskje en (brukt) Trilling.

Er det noen som enten har en oversikt over forskjellene mellom de tre,i forskjellige årsmodeller (2011, 2012, osv), eller kan skrive litt om det her?

(Jeg ser de er beskrevet ganske likt på http://www.elbil.no/kjope-elbil/merker-og-modeller/104-elbiler-idag, men jeg husker også at noen av de har endret seg fra årsmodell til neste.)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

#1
Tja, det er mange biter spredt rundt her og der. Utfordringen er vel å samle dem.

I hovedsak:
2011-modellene:
i-MiEV, Ion og C-Zero er i hovedsak ganske like her, men i-MiEV har flere regenerasjonsmoduser. i-MiEV og C-Zero har navigasjon men ikke Ion. Varme kun i førersetet. Interiør er sort i i-MiEV men lysere i Ion og C-Zero. Alle 2011-mod ble levert med 5 meter lang ladeledning med 16A kladd.

2012-modellene:
Forrige årsmodell videreført, men ladeledningen er 10 meter med 10A-kladd hos alle modellene. De fikk også varme i passasjersetet. i-MiEV har i tillegg fått forvarming og bedre radio men har mistet navigasjonen. (Fikk de franske bedre radio også?)

2013-modellene:
Kun i-MiEV foreløbig, marginalt forbedret motor, noe ekstra småtteri (LED-hovedlys, varme i seterygg, lys i ladeluka etc)

Mitsubishi har 5 år/100.000 km batterigaranti (80% av ny), de franske 5 år/120.000 km.

Se bl.a. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3574.0.html
Og forskjell på 2011 og 2012 i-MiEV: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5890.0.html
Og sikkert flere andre tråder. Håper flere kan supplere med info.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Hans Håvard Kvisle

Jeg synes det er så marginale forskjeller at det ikke egner seg for å beskrive ved kjøp av nybil. Bortsett fra at jeg har fått med de små oppgraderingene for 2013 i-MiEV.
St.Hanshaugen

Mr.Zero

I C-Zero produsert i 2012 følger ikke 10m ladekabel med, men 5m. Mange også levert med 8A/5m. Det er ei heller varmesete i passasjersetet. Det finnes også en "light C-Zero"-versjon uten AC, med sort interiør samt et par færre celler i batteripakka.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bluesea

Hm, jeg fikk min 2013 imiev igår og den har kun 5meters kabel!!!
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

tomrh

Gratulerer med my mjau! Kabellengden er en liten detalj, nyt bilen og kos deg! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjornt

SitatI C-Zero produsert i 2012 følger ikke 10m ladekabel med, men 5m.   
I
i 2012 Ion er det 5 m og 10 A. Ikke vil jeg ha lenger heller, tar en  del mer plass i bagasjerommet og er mer styr å kveile opp.
Har en 10 M skjøteledning av god  kvalitet som jeg bruker  hjemme.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Har en 2015 i-MiEV på hjemlån nå, legger bare merke til små endringer i forhold til vår 2012-mod som kanskje er litt mindre kjent.

1) Motoren er mindre støyisolert. En konstant svak hvining er der hele tiden, og det høres at turtallet stiger og synker. Når det synker kan det nesten minne om en fossil. Ikke plagsomt da, men 2012-mod er mer støyisolert.

2) Displayet dimmes ikke på 2015-mod når det blir mørkt og lysene står på auto (mulig dette kan stilles noe sted?)

3) Ved auto-innstilling av lys må det på 2015-mod være noe lysere ute før nærlys slår over til kjørelys enn på 2012-mod.

4) Høyde av lyskjegle autoinnstilles nå (manuell på 2012-mod)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

SteinHolstad

Sitat fra: tomrh på fredag 04. september 2015, klokken 08:02
Har en 2015 i-MiEV på hjemlån nå, legger bare merke til små endringer i forhold til vår 2012-mod som kanskje er litt mindre kjent.



2) Displayet dimmes ikke på 2015-mod når det blir mørkt og lysene står på auto (mulig dette kan stilles noe sted?)



Har 2015 i-miev.  Justerte ned lyset i displayet og innstillingen er aktivt kun når det er mørkt nok.  Som standard sto det på fullt og da var det jo ingen forskjell.  :)  Nå dimmes lyset i display når det blir mørkt.
2015 - Mitsubishi imiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA