Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt tanker rundt driftsikkerhet, software oppdatering og data logging

Startet av tk74, onsdag 20. februar 2013, klokken 22:21

« forrige - neste »

tk74

Hei Jeg ønsker og dele noen av mine tanker rundt driftsikkerhet, software oppdatering og data logging fra Tesla

Jeg ser det som en kjempefordel at Tesla kan oppdatere, legge til funksjoner, rette feil enkelt over nettet. Og ikke minst den tiden man sparer på å slippe og besøke et verksted.

For noen få år siden kjørte en venn og jeg med hans helt nye Audi A5 på en tur fra Oslo til Bergen. Ca. en times tid fra Bergen stoppen bilen plutselig og ville ikke starte. Da var det kun en ting og gjøre og det var og ringe bergingsbil. Bilen ble transportert til et Audi verksted i Bergens området. De kunne konstatere at det hadde skjedd noe feil med softwaren/elektronikken og at denne måtte legges inn alt på nytt.
Dette ville selvfølgelig ikke koste noe da bilen var ny, men at vi måtte belage oss og vente i ca. 4 timer på denne jobben. Etter litt over 3 timer var bilen klar og gikk som den skulle uten flere problemer. På dette hadde vi som dere sikkert skjønner brukt nesten hele dagen på bilberging og verksted. 

Dette er noe vi slipper med Tesla da de faktisk har tilgang til bilen din via nettet. Og dette er noe av det som tiltaler meg mest med Tesla.

Når vi prater om å logge hva brukerne/bilene foretar seg så er ikke dette helt ukjent for de fleste bilmerker i dag.
Ja de kan ikke hente all informasjon over nettet. Men de har tilgang til det meste av informasjon bilen har foretatt seg når bilen er inne til service og tar en diagnose av bilen.
Er dette noe det blir pratet høyt om?

Som sagt det som virkelig tiltaler meg med Tesla er at de er med i tiden og bruker dagens teknologi i bilene sine. Ikke som de fleste andre bilfabrikanter som fortsatt lever i fortiden og som tar seg meget godt betalt for hver oppdatering som fornyer media og GPS systemene osv. 

Det kunne vært moro og høre hvilken tanker dere har rundt disse tingene? 
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Nuvolari

Jeg pleier å kalle Tesla S for Bil 2.0. Den er den største revolusjonen innenfor bilverden på lenge. Den har endel til felles med iPhone da den kom. Da iPhonen ble lansert manglet den en rekke funksjoner. Det tok f.eks lang tid før den kom med MMS støtte. Samtidig hadde iPhonen mye annet. Den hadde et revolusjonerende design og et overlegent brukergrensesnitt. Nokia og de andre konkurrentene overså selvsagt dette og fokuserte kun på det iPhonen manglet. Kundene omfavnet iPhone og resten er historie.

Tesla S mangler også enkelte ting, men den har til gjengeld så mye som de andre ikke har. F.eks over the air oppdatering av SW, revolusjonerende lav TCO, klasseledende plass, SC nettverk etc.

Dette skal bli spennende å følge videre.



Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

stianrod

Tesla har helt klart gjort noe ingen andre har klart.  Mange som sammenlikner med Apple og iphone, noe jeg helt klart ser en sammenheng i.  Selv om jeg ikke liker Apple, håper jeg og tror at jeg kommer til å elske Tesla  :)

Men det jeg lurer på er hva som kan oppdateres gjennom software? 

Jeg har lest at WiFi skal kunne aktiveres gjennom en software oppdatering, da dette allerede ligger tilgjenglig i bilen, men trenger bare og aktiveres. 

En annen ting jeg har lest er at DAB radio også kan akriveres gjennom en sw-oppdatering.  Er det også andre ting som kan oppdateres?

Det hadde jo vært gøy om det hadde kommet en slik "app-store"/"google play" til bilen, slik at vi kan laste ned apper, slik som vi kan på telefonen.  Da er jo muligheten for å spille av video (når bilen står i "park"), spille Angry Birds (eller noe annet) eller spotify/wimp direkte på skjermen tilstede.  Det hadde jo vært sykt kult. 

Som Elon Musk selv sa når han introduserte Model S, at skjermen skulle være bedre enn en pc/mac skjerm, i og med at den kunne drives av gigantbatteriet...  Lov å håpe :)

Men altså:... hva mer kan oppdateres/installeres/aktiveres på bilen, gjennom sw-oppdatering?
Tesla Model S P85 2014

Cirion

Sitat fra: stianrod på tirsdag 16. april 2013, klokken 00:37Men det jeg lurer på er hva som kan oppdateres gjennom software?
En ting er app's, som f.eks mobiler og pads har i dag. Men Model S har en annen fordel som gjør så mye mer enn apps...

Model S er en bil som styres elektroniskt. Biler har hatt elektronisk styring av mye rart lenge, men her er det noe nytt som har skjedd. Det nye er at alt er sentralt styrt.

Når man begynner å se på hvor mange sensorer, motorer osv, er det morsomt å se hvor mye de faktisk har koblet sammen. En ting er el. vindu, el. speil, el. justert sete, el. justert ratt, el. bakluke, el. takluke, el. ladeluke, el. panser, el. lykter, el. klima, el. setevarme, el. speilvarme, el. rutevarme, el. ditt, el. datt.... Men det geniale er at alle disse tingene er sentralt styrt, og kan inngå som sensor/aktuator for apps og bilens operativsystem.

Det som da kan oppdateres via software, er hvordan alle disse tingene fungerer. De kan automatiseres, og endres på måter som ikke er mulig i andre biler, og det gjøres over internett.

Noen eksempler på ting som har kommet:

Creep. Denne skryter Tesla mye av, og det med god grunn. Det gir folk et valg om de vil ha følelse av at bilen ruller fremover i gir som en bil med automat girkasse eller slå den av for de som ikke ønsker sånt.

Profiler. Profiler manglet også ved lansering. Først ble det lovet profiler basert på nøkkelene man har fått (2 stk). Når man nermer seg bilen med sin Fob som de kalles, begynner bilen å justere seg til den eieren. Setet, rattet, speil, musikk osv. skulle da settes riktig.

Nå har ikke Fob baserte profiler kommet, men i stedet lagde de en profil liste som lar deg ha mange forskjellige brukere uavhengig om de bruker samme Fob.

Siden begge skjermene i dashbordet kan oppgraderes, vil bilen endre utseende etter hvert som bilen blir eldre. Alt kan endres. I dag har vi 2 visninger, dag og natt. Senere får vi kansje skins som lar oss endre stemning etter anledning.

Tesla kommer sikkert til å finne på en haug av måter å endre bilen på i software, samt at det kommer nok en del apps ingen har tenkt på når API'et åpner for alle.

Siden Model S er så sentralt styrt, kan det meste styres/kontrolleres på mobil:

http://www.youtube.com/watch?v=r7pPQW9Ib7o
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på tirsdag 16. april 2013, klokken 06:31
Sitat fra: stianrod på tirsdag 16. april 2013, klokken 00:37Men det jeg lurer på er hva som kan oppdateres gjennom software?
En ting er app's, som f.eks mobiler og pads har i dag. Men Model S har en annen fordel som gjør så mye mer enn apps...

Model S er en bil som styres elektroniskt. Biler har hatt elektronisk styring av mye rart lenge, men her er det noe nytt som har skjedd. Det nye er at alt er sentralt styrt.

Når man begynner å se på hvor mange sensorer, motorer osv, er det morsomt å se hvor mye de faktisk har koblet sammen. En ting er el. vindu, el. speil, el. justert sete, el. justert ratt, el. bakluke, el. takluke, el. ladeluke, el. panser, el. lykter, el. klima, el. setevarme, el. speilvarme, el. rutevarme, el. ditt, el. datt.... Men det geniale er at alle disse tingene er sentralt styrt, og kan inngå som sensor/aktuator for apps og bilens operativsystem.

Det som da kan oppdateres via software, er hvordan alle disse tingene fungerer. De kan automatiseres, og endres på måter som ikke er mulig i andre biler, og det gjøres over internett.

Noen eksempler på ting som har kommet:

Creep. Denne skryter Tesla mye av, og det med god grunn. Det gir folk et valg om de vil ha følelse av at bilen ruller fremover i gir som en bil med automat girkasse eller slå den av for de som ikke ønsker sånt.

Profiler. Profiler manglet også ved lansering. Først ble det lovet profiler basert på nøkkelene man har fått (2 stk). Når man nermer seg bilen med sin Fob som de kalles, begynner bilen å justere seg til den eieren. Setet, rattet, speil, musikk osv. skulle da settes riktig.

Nå har ikke Fob baserte profiler kommet, men i stedet lagde de en profil liste som lar deg ha mange forskjellige brukere uavhengig om de bruker samme Fob.

Siden begge skjermene i dashbordet kan oppgraderes, vil bilen endre utseende etter hvert som bilen blir eldre. Alt kan endres. I dag har vi 2 visninger, dag og natt. Senere får vi kansje skins som lar oss endre stemning etter anledning.

Tesla kommer sikkert til å finne på en haug av måter å endre bilen på i software, samt at det kommer nok en del apps ingen har tenkt på når API'et åpner for alle.

Siden Model S er så sentralt styrt, kan det meste styres/kontrolleres på mobil:

http://www.youtube.com/watch?v=r7pPQW9Ib7o

Tesla søker etter en rekke sw utviklere så det er tydelig at de satser kraftig på akkurat dette.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Havebigfun

Uten sammenigning forøvrig: har man kjøpt et nytt avansert tysk fyranlegg  fra en ledende høykvalitetsprodusent som kan betjenes med app risikerer man at fremmede hacker seg inn og endrer parametre. Denne feilen kan bare løses ved at tekniker møter fysisk opp... :o
http://www.spiegel.de/netzwelt/gadgets/vaillant-sicherheitsluecke-bedroht-hightech-heizungen-a-894665.html

Jeg håper Tesla har brukt en del arbeid på sikring av bilen mot uautoriserte angrep. :o

gbzdoc

Elon bruker jo resten av tiden sin på å skyte opp raketter til den internasjonale romstasjonen, så vi får jo håpe utviklerne i Tesla også er like opptatt av både driftsikkerhet og innbruddsikkerhet som de i SpaceX må være. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA