Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS 19" mot 21"?

Startet av Mc_Herreington, tirsdag 19. februar 2013, klokken 00:30

« forrige - neste »

Muffinman

Vet ikke, men om de ikke kan levere vinterdekk på en bil som selges på vinteren er det latterlig.

Stig O

Du får bilen med fabrikk monterte sommerdekk. Hvilke sommerdekk som blir valgt på EU modellen vet vi vel ikke enda. Du kan selvfølgelig få byttet sommerdekkene til vinterdekk, men disse må du betale for utenom. Da sitter du med et ekstra parr sommerdekk som du kan bruke på sommerfelgene hvis du skal ha 19" da.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Cirion

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mars 2013, klokken 06:46
Vet ikke, men om de ikke kan levere vinterdekk på en bil som selges på vinteren er det latterlig.
Helt normalt fra alle merker. Bilen leveres fra fabrikk med dekk, så ønsker man andre dekk på ny bil, er det alltid ekstra.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Merkeforhandler er normalt et svindyrt sted å handle dekk/felger, så jeg vil heller si det er latterlig at folk velger å kjøpe pakkene sine der.

Men om Tesla kan dra av momsen på dekkpakkene og ha et fornuftig prisnivå på dem kan det godt være jeg handler der uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Hovedgrunnen til at dekk fra forhandler er dyrerer er at kunden er villig til å betale for å slippe å finne billigere dekk :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 18. mars 2013, klokken 10:03
Hovedgrunnen til at dekk fra forhandler er dyrerer er at kunden er villig til å betale for å slippe å finne billigere dekk :)

Thomas
Ja Norge er fullt av folk som er villige til å betale alt for mye for varen de kjøper. Dekk og felger utgjør jo uansett en svært liten del av kjøpesummen, så da har det jo ikke noe å si at man betaler noen tusen for mye. Spar på ørene, og la tusenlappene fly :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 18. mars 2013, klokken 10:03
Hovedgrunnen til at dekk fra forhandler er dyrerer er at kunden er villig til å betale for å slippe å finne billigere dekk :)
Detter er sikkert en sannhet med modifikasjoner. Etter det jeg vet er det betydelige kvalitetsforskjeller på felger angående vekt, fasthet lakkkvalitet osv.
Eksempelvis var klassiske alu-felger hos MB og Porsche tidligere smidd. En del av prisen forklares sikkert- ihvertall delvis på denne måten.
Mulig er forskjellene ikke like åpenbar lenger- men jeg så en test for en stund siden hvor man så svære forskjeller i kvaliteten av nye alu-felger.
Det betyr ikke at dyre felger nødvendigvis er bedre- man bør anta at billeverandørene kvalitetssikrer at felgene de selger holder en viss standard.
Jeg tenker det er spes. relevant ved en slik kraftplugg som TMS

Paul

Er også i tvil, 21" ser ut mye finere enn 19". men er litt redd at det blir for lite komfort med 21"..?

om bilene som står utstilt hos Tesla Store Oslo skal bytte felgene til 21" etter Påske?

vil gjerne prøvekjøre 2 ganger, med 21" og meg 19" felger.

Muffinman

Mulig det er nevnt før, men er det noen som vet/vil tippe ca. pris på å kjøpe et sett originale 19" ekstra med anstendige vinterdekk sammen med bilen (tenker da i tillegg til hjulene som står på bilen ved levering)?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 06. april 2013, klokken 11:05
Mulig det er nevnt før, men er det noen som vet/vil tippe ca. pris på å kjøpe et sett originale 19" ekstra med anstendige vinterdekk sammen med bilen (tenker da i tillegg til hjulene som står på bilen ved levering)?

Råtips fra meg er ca. 16.000 kroner med Nokian Hakkapeliitta R2. Det forutsetter at de får levert de med bilen, uten merverdiavgift. Bare dekkene koster nemlig ca. 8700,- eks. mva. fra interdekk.no (Hakkapeliitta R, R2 er ikke ute ennå).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Testet den svarte med 21" på Alnabru på tirsdag, fikk kjøre den hjem for å teste om den passet i garasjen. Kjørte over en del trikkeskinner med ganske dype hull på hver side av alle skinnene, samt på en del krøtterstier aka småveier i sentrale Oslo. Må si jeg var oppriktig imponert over hvis smidig den taklet dårlige veiforhold i samarbeid med luftfjæringen. Har hele tiden peilet meg inn på 19" non-perf. pga dårlige veier i Norge/Oslo, men nå er jeg utrolig sugen på perf. Interiøret, 21" som føles som en Mercedes på 17", den ekstra punch'en..

Aaaarrrrgghhh!!!! Vanskeliiiiiiiig!!!!!!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Er så lenge siden jeg avskrev Performance at jeg hadde glemt at de sløyfet 21" i mellomtiden. Back to non-perf.. ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

mrm

Sitat fra: thoberre på lørdag 16. mars 2013, klokken 11:28
Er det noen som har sjekket hva Rial Lugano 19" koster?

Litt sent svar kanskje, men jeg har lett selv så...

Billigste jeg fant var denne:
Tysk butikk som tar 192€ per felg (kun 161€ for de sorte!), frakt til norge er ikke angitt, men det står 10€ per dekk til danmark.
https://www.reifentiefpreis24.de/products_new_alu.php?suche=felge&zoll=19&lochkreis=5x120.00&hersteller=RIAL

Hvis de trekker fra 19% tysk moms, blir det vel ca 5000 inkl mva for 4 sorte felger + frakt. (ca 5850 for 4 sølvfarvede + frakt)

Hvis man skal bestille er det greit å ta med seg denne anbefalingen fra teslamotorsclub:
"If you order wheels from Tunershop, you should specify in the notes that you need M14x1.5 lug nuts, otherwise they will ship the wheels with M12x1.5 lug nuts, which will not fit. Because of a timing issue, I ended up buying lug nuts from Summit Racing, Gorilla Small Diameter Lug Nuts 26144HT - SummitRacing.com, which were suggested by the parts advisor at Tesla. They are only $56.99 for a set, and they are locking nuts, which is a bonus. "
(http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11271-19-quot-Turbine-Wheel-Solution/page6)
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

ebbrey

Mener jeg leste for lenge siden at felgene til model s har spesielle muttere og "krage" for å tåle momentet de festes med. Men dette er kanskje så lenge siden at det er tullball nå. Veldig fint om det er kommet gode alternativer på uorginale sommerfelger
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

glaserud

Jo, leste også at Models har M14, og ikke M12 (tykkere skrue). Men du får uoriginale felger til kraftigere biler enn Model S, så *veldig* spesielle er de ikke, tror jeg. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA