Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS 19" mot 21"?

Startet av Mc_Herreington, tirsdag 19. februar 2013, klokken 00:30

« forrige - neste »

RoadRunner

Har nylig tilbragt 4 dager i en ny Audi A5 på Martinique, hvor jeg kjørte på meget varierende veier. Kjøretøyet var utrustet med 19", 245/45(?) tror jeg, greier ikke tolke bildene jeg tok :-(.

Veikvaliteten var ikke så langt unna trønderveiene jeg kjører på hver dag...

På "motorvei" med langsgående asfaltering i sporene, slik som f.eks. på E6-Kroppanbrua, sporet Audien ganske mye, og kona uttrykte at det var ubehagelig å sitte på.

Man kan man jo kanskje få utfordringer med 21" på slike veier...
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RunarBT

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 21. februar 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Oreo på torsdag 21. februar 2013, klokken 20:22
Vet ikke hvilken pris du fikk, men så langt jeg fan forstå er disse:
- for 21" Per STK. +frakt, toll, moms og lang vei mtp, evt reklamasjon.
Da er vi vel litt forbi prisen på org. Felgene fra Tesla.
Men bevares, det var fine felger da  ;)

Det er prisen på hjemmesidene du ser på, jeg fikk en pris på €2950 når jeg snakket med dem. Vurderer kanskje å ta en road trip med den nye bilen når den kommer til sommeren /høsten og kjøpe felger til vinterdekkene

Du må gi beskjed på forumet her før ein ev. slik tur. Kunne tenkt meg å slå følge på ein slik tur, med vår kommende svarte(ev. blå) Model S. Likte disse felgene meget godt.

Desdi

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 21. februar 2013, klokken 22:31
Har nylig tilbragt 4 dager i en ny Audi A5 på Martinique, hvor jeg kjørte på meget varierende veier. Kjøretøyet var utrustet med 19", 245/45(?) tror jeg, greier ikke tolke bildene jeg tok :-(.

Veikvaliteten var ikke så langt unna trønderveiene jeg kjører på hver dag...

På "motorvei" med langsgående asfaltering i sporene, slik som f.eks. på E6-Kroppanbrua, sporet Audien ganske mye, og kona uttrykte at det var ubehagelig å sitte på.

Man kan man jo kanskje få utfordringer med 21" på slike veier...
Ja, sporing er enda et godt argument for ikke å velge 21" her på berget. Vi har jo en regjering som kun bruker en brøkdel av det de får inn av bilrelaterte avgifter på å vedlikeholde veiene.
Når det er sagt, kan følelsen av sporing variere litt fra bil til bil.

Cronos











P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



laumb

Sitat fra: Desdi på fredag 22. februar 2013, klokken 09:01
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 21. februar 2013, klokken 22:31
Har nylig tilbragt 4 dager i en ny Audi A5 på Martinique, hvor jeg kjørte på meget varierende veier. Kjøretøyet var utrustet med 19", 245/45(?) tror jeg, greier ikke tolke bildene jeg tok :-(.

Veikvaliteten var ikke så langt unna trønderveiene jeg kjører på hver dag...

På "motorvei" med langsgående asfaltering i sporene, slik som f.eks. på E6-Kroppanbrua, sporet Audien ganske mye, og kona uttrykte at det var ubehagelig å sitte på.

Man kan man jo kanskje få utfordringer med 21" på slike veier...
Ja, sporing er enda et godt argument for ikke å velge 21" her på berget. Vi har jo en regjering som kun bruker en brøkdel av det de får inn av bilrelaterte avgifter på å vedlikeholde veiene.
Når det er sagt, kan følelsen av sporing variere litt fra bil til bil.

Sporing og dårlig vei er vel ey-okey så lenge vi ikke deltar med inntekter til denne utgiften?


Jeg har erfart at sporing ikke handler om bredden på dekket, eller størrelse på felgen (etter mange år med store felger, 19" ++)  - mer på avstand mellom de indre og/eller ytre sidene av dekket.
Dersom du har bil A som ikke sporer med dekk A (195 f.eks), og bytter til dekk B (225 f.eks) som plutselig sporer, så kan en endring av innpress på noen få millimeter fjerne denne sporingen. Dette fordi sporing skjer der det er spor i veien som er laget av hundretusenvis av biler som har passert og har laget et gjennomsnittsspor som du ikke lenger passer i. Bilen din drar oppover eller nedover i sporet sidelengs, siden det ikke klarer å ligge i midten. Effekten blir litt vuggende og fastlåst når ett hjul "låser" seg i sporet på ene siden.

I de tilfeller jeg har kjørt biler som originalt er levert og tilpasset store felger med brede dekk, så er ofte dette ivaretatt av fabrikanten - at bilen likevel har korrekt avstand mellom senter av hjulet på høyre og venstre side.
Jeg har bare kjørt Model S med 19" - men det vil være rimelig å anta at Tesla har tenkt på dette når de designet bilen.

Jeg har snakket med en US-eier som sier at hans gamle bil med 19" sporet vesentlig mer enn sin S med 21". Disse har forskjellige avstand fra hjul til hjul, der den gamle er noe smalere. Han får følelsen av å krype opp i midten av sporet hele veien. Motsatt får man følelsen av at bilen hele tiden vil skli ned på en side med for bred avstand


Tapatalkin' from iTalatut...

Desdi

Sitat fra: laumb på fredag 22. februar 2013, klokken 09:24
Sitat fra: Desdi på fredag 22. februar 2013, klokken 09:01
Ja, sporing er enda et godt argument for ikke å velge 21" her på berget. Vi har jo en regjering som kun bruker en brøkdel av det de får inn av bilrelaterte avgifter på å vedlikeholde veiene.
Når det er sagt, kan følelsen av sporing variere litt fra bil til bil.

Sporing og dårlig vei er vel ey-okey så lenge vi ikke deltar med inntekter til denne utgiften?


Jeg har erfart at sporing ikke handler om bredden på dekket, eller størrelse på felgen (etter mange år med store felger, 19" ++)  - mer på avstand mellom de indre og/eller ytre sidene av dekket.
Dersom du har bil A som ikke sporer med dekk A (195 f.eks), og bytter til dekk B (225 f.eks) som plutselig sporer, så kan en endring av innpress på noen få millimeter fjerne denne sporingen. Dette fordi sporing skjer der det er spor i veien som er laget av hundretusenvis av biler som har passert og har laget et gjennomsnittsspor som du ikke lenger passer i. Bilen din drar oppover eller nedover i sporet sidelengs, siden det ikke klarer å ligge i midten. Effekten blir litt vuggende og fastlåst når ett hjul "låser" seg i sporet på ene siden.

I de tilfeller jeg har kjørt biler som originalt er levert og tilpasset store felger med brede dekk, så er ofte dette ivaretatt av fabrikanten - at bilen likevel har korrekt avstand mellom senter av hjulet på høyre og venstre side.
Jeg har bare kjørt Model S med 19" - men det vil være rimelig å anta at Tesla har tenkt på dette når de designet bilen.

Jeg har snakket med en US-eier som sier at hans gamle bil med 19" sporet vesentlig mer enn sin S med 21". Disse har forskjellige avstand fra hjul til hjul, der den gamle er noe smalere. Han får følelsen av å krype opp i midten av sporet hele veien. Motsatt får man følelsen av at bilen hele tiden vil skli ned på en side med for bred avstand


Tapatalkin' from iTalatut...
Haha. Ja, ikke sant. Vi får vel nesten håpe ikke alle går over til el-bil, for da betyr det vel tilbake til grusveier i løpet av noen år  ;D

Ok, takk for den forklaringen. Da skjønner jeg bedre hvorfor følelsen har variert i forskjellige biler jeg har prøvd/hatt, selv om størrelsen var mer eller mindre den samme.
Den S med 19" du testet - fikk du prøvd den på slitt vei? Går ut fra at den var grei mtp minimal sporing.


Mc_Herreington

Sitat fra: RunarBT på fredag 22. februar 2013, klokken 08:14
Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 21. februar 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Oreo på torsdag 21. februar 2013, klokken 20:22
Vet ikke hvilken pris du fikk, men så langt jeg fan forstå er disse:
- for 21" Per STK. +frakt, toll, moms og lang vei mtp, evt reklamasjon.
Da er vi vel litt forbi prisen på org. Felgene fra Tesla.
Men bevares, det var fine felger da  ;)

Det er prisen på hjemmesidene du ser på, jeg fikk en pris på €2950 når jeg snakket med dem. Vurderer kanskje å ta en road trip med den nye bilen når den kommer til sommeren /høsten og kjøpe felger til vinterdekkene

Du må gi beskjed på forumet her før ein ev. slik tur. Kunne tenkt meg å slå følge på ein slik tur, med vår kommende svarte(ev. blå) Model S. Likte disse felgene meget godt.

Skal gjøre det. Håper bilen kommer i august, da vil det kanskje bli en tur nedover før snøen kommer :) Totalpris for felgene med vinterdekk vil komme på ca. 30 000,- Litt billigere hvis du skal ha 19".
Har også fått et tilbud med OZ Racing Ultraleggera felger, disse vil bli vesentlig billigere, rundt 20 000,- med vinterdekk på. Disse kan også fåes med de nye Nokian R2 vinterdekkene.


Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

petersv


Cato76

For de som ikke klarer å bestemme seg for 19" eller 21" så foreslår jeg disse 20"ene! ca 20 laken med gode dekk (Michelin PILOT SPORT PS2)

Må nok vurdere disse selv også. Tror de kommer til å se meget bra ut på TMS'en!  8)

http://www.performancealloys.com/wheel-details.aspx?id=2421

http://www.ozracing.com/car_wheels_var/OZ%20Racing/25184/ALL%20TERRAIN/CORTINA/558491.aspx#
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

La OZ felgene på TMS'en og det ser ikke så aller verst ut  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Mc_Herreington

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Cronos

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:07
Sitat fra: Cronos på torsdag 21. februar 2013, klokken 14:32
Øyvind.h - du hadde en kommentar på 21" i en annen tråd, hvor du hadde prøvekjørt og mente noe sånt som at "ubehaget" ved 21" var blitt mye mindre de senere årene p.g.a. teknologiske fremskritt. Eller noe.

Hvor er den posten igjen? Tenkte den kanskje var relevant i denne tråden.
Jeg har ikke testet bilen med 21". Tror faktisk det var Spooz fra Ferdinand Motor som skrev den posten du tenker på. Jeg testet bilen med 19", og syntes den var komfortabel. Litt hjulstøy fra bagasjerommet for de som satt bak, men behagelig å kjøre. Bilen skal være like stille eller stillere enn Porsche Panamera i kupeen.
Det har du helt rett i. Husket bare at det var en med cred som uttalte seg.. ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6759.msg75508.html#msg75508
Spooz:
Sitat21" på Model S fungerer helt utmerket. Det er slutt på tiden hvor alt over 18" var ubehagelig. Teknologien  på understell, luftfjæring og ikke minst dekkene har blitt vesentlig bedre med årene. Jeg kan ikke med hånden på hjertet påstå at bilen er noe bedre å kjøre på 19" enn på 21". Har hatt noen store aha-opplevelser med 21" på Tesla Model S og 22" på Fisker Karma de siste ukene. Det fungerer alldeles utmerket. Men det øker jo driftskostnadene når det er på tide å bytte dekk..










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Stig O

En ting som bekymrer meg litt med valg av 21" er camber verdiene bak på -1.75 +/- 0.35. Det gjør at dekkene bak slites mere på innsiden, noe som medfører kortere levetid. Det gjelder jo selvsagt for 19" også, men det blir jo ekstra store dekkutgifter på 21" da. Dette er ikke uvanlig for å bedre kjøreegenskapene, men her er verdiene relativt høye.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på lørdag 23. februar 2013, klokken 08:52
En ting som bekymrer meg litt med valg av 21" er camber verdiene bak på -1.75 +/- 0.35. Det gjør at dekkene bak slites mere på innsiden, noe som medfører kortere levetid. Det gjelder jo selvsagt for 19" også, men det blir jo ekstra store dekkutgifter på 21" da. Dette er ikke uvanlig for å bedre kjøreegenskapene, men her er verdiene relativt høye.

Kan ikke det fikses ved å bytte om på dekkene bak? Dvs. at dekkene bak monteres av felgen og snus på den felgen og deretter settes den felgen på andre siden bak, slik at dekket ruller samme vei men sitter på motsatt side av bilen. Om dette gjøres halvveis i dekkets levetid bør det holde like lenge.

Det forutsetter dog at dekkene ikke er av typen "denne siden ut"...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA